- 3286
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 116 سوره بقره
سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 116
اهل کتاب و مشرکان، هرکدام به نوعى براى خداوند فرزندى مى پنداشتند؛ یهود مى گفت: عُزَیر فرزند خداست. نصارى نیز حضرت عیسى (ع) را فرزند خدا معرّفى مى کردند و مشرکان، فرشتگان را فرزندان خدا مى دانستند. این آیه ردّى است بر این توهّم غلط و نابه جا، و ذات خداوند را از چنین نسبتى منزّه مى داند.
خدا را با خود مقایسه نکنیم. اگر انسان نیاز به فرزند دارد به خاطر موارد ذیل است:
1- عمرش محدود است و میل به بقاى خویش و نسل خویش دارد.
2- قدرتش محدود است و نیازمند معاون و کمک کننده است.
3- نیازمند محبّت و عاطفه است و لازم است مونسى داشته باشد.
ولى خداوند از همه این کمبودها و نیازها منزّه است، بلکه هرچه در آسمان ها و زمین است، همه در برابر او متواضعند.
پیام ها:
1- خدایى که همه آسمان ها و زمین در برابر او تسلیم هستند، چه کمبودى دارد تا از طریق فرزند گرفتن آن را جبران کند؟! «بل له ما فى السموات»
2- خشوع و تواضع، در برابر کسى سزاوار است که تمام هستى از آن اوست، نه بت ها و طاغوت هایى که از آفریدن حتّى یک مگس نیز عاجزند و قدرت نفع و ضررى ندارند. «کلّ له قانتون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
اهل کتاب و مشرکان، هرکدام به نوعى براى خداوند فرزندى مى پنداشتند؛ یهود مى گفت: عُزَیر فرزند خداست. نصارى نیز حضرت عیسى (ع) را فرزند خدا معرّفى مى کردند و مشرکان، فرشتگان را فرزندان خدا مى دانستند. این آیه ردّى است بر این توهّم غلط و نابه جا، و ذات خداوند را از چنین نسبتى منزّه مى داند.
خدا را با خود مقایسه نکنیم. اگر انسان نیاز به فرزند دارد به خاطر موارد ذیل است:
1- عمرش محدود است و میل به بقاى خویش و نسل خویش دارد.
2- قدرتش محدود است و نیازمند معاون و کمک کننده است.
3- نیازمند محبّت و عاطفه است و لازم است مونسى داشته باشد.
ولى خداوند از همه این کمبودها و نیازها منزّه است، بلکه هرچه در آسمان ها و زمین است، همه در برابر او متواضعند.
پیام ها:
1- خدایى که همه آسمان ها و زمین در برابر او تسلیم هستند، چه کمبودى دارد تا از طریق فرزند گرفتن آن را جبران کند؟! «بل له ما فى السموات»
2- خشوع و تواضع، در برابر کسى سزاوار است که تمام هستى از آن اوست، نه بت ها و طاغوت هایى که از آفریدن حتّى یک مگس نیز عاجزند و قدرت نفع و ضررى ندارند. «کلّ له قانتون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است