- 4671
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 115 سوره بقره
سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 115
یهود بعد از تغییر قبله مسلمانان از بیتالمقدّس به کعبه، ایجاد سؤال و یا القاء شبهه مى کردند که به چه دلیلى قبله تغییر یافته است. هرچند در آیات قبل به اجمال و سربسته، خداوند پاسخ اینگونه اعتراضات را بیان فرمود، ولى این آیه نیز بر این حقیقت تکیه مى کند که مشرق و مغرب از آن خداست و به هرسو رو کنید، خدا آنجاست. اگر کعبه نیز به عنوان قبله قرار داده شده است، براى تجلّى وحدت مسلمانان و تجدید خاطرات ایثارگرى و شرک ستیزى ابراهیم (ع) است. و بدین خاطر داراى قداست و احترام مى باشد.
چنانکه در رساله هاى احکام مراجع آمده است، در نمازهاى مستحبى، قبله شرط نیست و حتّى مى توان در حال راه رفتن یا سواره بجا آورد. برخى روایات نیز در ذیل این آیه، به این مطلب اشاره نموده اند.
اگر به فرموده آیه قبل، گروهى در خرابى مسجد تلاش کردند، شما از پاى ننشینید که توجّه به خدا در انحصار جهتى خاصّ نیست.
جهت قبله به شرق یا غرب باشد، موضوعى تربیتى و سیاسى است، اصل و مقصود، یاد خدا و ارتباط با او مى باشد. قرآن در ستایش گروهى از بندگان مى فرماید: «یذکرون اللّه قیاماً و قعوداً و على جنوبهم» آنان خدارا به حال ایستاده و نشسته و خوابیده یاد مى کنند. و یا در پاسخ هیاهویى که براى تغییر قبله درست شد، مى فرماید: «لیس البر ان تولّوا وجوهکم قِبل المشرق والمغرب ولکنّ البرّ من آمن باللّه» یعنى: اى مردم! نیکى این نیست که رو به سوى شرق یا غرب در حال عبادت بکنید، بلکه نیکى در ایمان واقعى شما به خدا و انجام کارهاى خداپسندانه است.
هرچند در آیه قبل، از بزرگترین ظلم یعنى تخریب مساجد یا منع از مساجد، سخن به میان آمد و یا اینکه در جاى دیگر مى فرماید: اگر جهاد نبود صوامع و بیع و مساجد ویران مى شدند. ولى آیه بشارت به این است که مبادا مأیوس شوید و یا احساس ناامیدى و بى پناهى بکنید، تمام جهان، محل عبادت و همه جاى هستى قبله گاه است.
امام باقر (ع) مى فرماید: «انزل اللَّه هذه الایة فى التطوع خاصّة» این آیه در مورد نماز مستحبى نازل شده است. تفسیر برهان ؛
پیام ها:
1- هرکارى که به فرمان خداوند بوده و رنگ الهى داشته باشد، وجه اللَّه و عبادت است. «اینما تولّوا فثَمّ وجه اللَّه»
2- خداوند در همه جا حاضر و بر هر چیز ناظر است. «انّ اللَّه واسع علیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یهود بعد از تغییر قبله مسلمانان از بیتالمقدّس به کعبه، ایجاد سؤال و یا القاء شبهه مى کردند که به چه دلیلى قبله تغییر یافته است. هرچند در آیات قبل به اجمال و سربسته، خداوند پاسخ اینگونه اعتراضات را بیان فرمود، ولى این آیه نیز بر این حقیقت تکیه مى کند که مشرق و مغرب از آن خداست و به هرسو رو کنید، خدا آنجاست. اگر کعبه نیز به عنوان قبله قرار داده شده است، براى تجلّى وحدت مسلمانان و تجدید خاطرات ایثارگرى و شرک ستیزى ابراهیم (ع) است. و بدین خاطر داراى قداست و احترام مى باشد.
چنانکه در رساله هاى احکام مراجع آمده است، در نمازهاى مستحبى، قبله شرط نیست و حتّى مى توان در حال راه رفتن یا سواره بجا آورد. برخى روایات نیز در ذیل این آیه، به این مطلب اشاره نموده اند.
اگر به فرموده آیه قبل، گروهى در خرابى مسجد تلاش کردند، شما از پاى ننشینید که توجّه به خدا در انحصار جهتى خاصّ نیست.
جهت قبله به شرق یا غرب باشد، موضوعى تربیتى و سیاسى است، اصل و مقصود، یاد خدا و ارتباط با او مى باشد. قرآن در ستایش گروهى از بندگان مى فرماید: «یذکرون اللّه قیاماً و قعوداً و على جنوبهم» آنان خدارا به حال ایستاده و نشسته و خوابیده یاد مى کنند. و یا در پاسخ هیاهویى که براى تغییر قبله درست شد، مى فرماید: «لیس البر ان تولّوا وجوهکم قِبل المشرق والمغرب ولکنّ البرّ من آمن باللّه» یعنى: اى مردم! نیکى این نیست که رو به سوى شرق یا غرب در حال عبادت بکنید، بلکه نیکى در ایمان واقعى شما به خدا و انجام کارهاى خداپسندانه است.
هرچند در آیه قبل، از بزرگترین ظلم یعنى تخریب مساجد یا منع از مساجد، سخن به میان آمد و یا اینکه در جاى دیگر مى فرماید: اگر جهاد نبود صوامع و بیع و مساجد ویران مى شدند. ولى آیه بشارت به این است که مبادا مأیوس شوید و یا احساس ناامیدى و بى پناهى بکنید، تمام جهان، محل عبادت و همه جاى هستى قبله گاه است.
امام باقر (ع) مى فرماید: «انزل اللَّه هذه الایة فى التطوع خاصّة» این آیه در مورد نماز مستحبى نازل شده است. تفسیر برهان ؛
پیام ها:
1- هرکارى که به فرمان خداوند بوده و رنگ الهى داشته باشد، وجه اللَّه و عبادت است. «اینما تولّوا فثَمّ وجه اللَّه»
2- خداوند در همه جا حاضر و بر هر چیز ناظر است. «انّ اللَّه واسع علیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است