- 5530
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 110 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 110
بعد از اوّلین خطاب در آیه 104؛ «یا ایها الذین آمنوا»، این آیه حامل سومین دستور براى مسلمانان است.
در دستور اوّل؛ خداوند رعایت ادب در گفتگو با پیامبر اسلام را یادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاویزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند. «لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا»
دستور دوّم؛ عفو و اغماض از کینه و حسادت اهل کتاب تا زمان صدور دستور جدید بود. «فاعفوا و اصفحوا»
دستور سوّم؛ اقامه نماز و پرداخت زکات است. در زمانى که مسلمانان در تیررس انواع کینه و حسادت ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده اند، لازم است رابطه ى خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز، و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زکات، تقویت نمایند.
پیام ها
1- معمولاً دستور به نماز همراه با زکات در قرآن آمده است. یعنى یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «اقیموا الصلوة واتوا الزکوة»
2- اعمال انسان، قبل از خود انسان وارد عرصه قیامت مى شود. «تقدّموا لانفسکم»
3- مقدار کار خیر مهم نیست، هرکس به هر مقدار مى تواند باید انجام دهد. «من خیر»
4- کارهاى خیر، براى قیامت محفوظ مىماند. «تجدوه»
5 - ایمان به نظارت الهى وپاداش در قیامت، قوىترین انگیزه عمل صالح مىباشد. «ما تقدموا... تجدوه عند اللَّه انّ اللَّه بما تعملون بصیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
بعد از اوّلین خطاب در آیه 104؛ «یا ایها الذین آمنوا»، این آیه حامل سومین دستور براى مسلمانان است.
در دستور اوّل؛ خداوند رعایت ادب در گفتگو با پیامبر اسلام را یادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاویزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند. «لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا»
دستور دوّم؛ عفو و اغماض از کینه و حسادت اهل کتاب تا زمان صدور دستور جدید بود. «فاعفوا و اصفحوا»
دستور سوّم؛ اقامه نماز و پرداخت زکات است. در زمانى که مسلمانان در تیررس انواع کینه و حسادت ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده اند، لازم است رابطه ى خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز، و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زکات، تقویت نمایند.
پیام ها
1- معمولاً دستور به نماز همراه با زکات در قرآن آمده است. یعنى یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «اقیموا الصلوة واتوا الزکوة»
2- اعمال انسان، قبل از خود انسان وارد عرصه قیامت مى شود. «تقدّموا لانفسکم»
3- مقدار کار خیر مهم نیست، هرکس به هر مقدار مى تواند باید انجام دهد. «من خیر»
4- کارهاى خیر، براى قیامت محفوظ مىماند. «تجدوه»
5 - ایمان به نظارت الهى وپاداش در قیامت، قوىترین انگیزه عمل صالح مىباشد. «ما تقدموا... تجدوه عند اللَّه انّ اللَّه بما تعملون بصیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است