- 2256
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 4 و 5 سوره جاثیه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره جاثیه - آیه 4 و 5
وَفِى خَلْقِکُمْ وَمَا یَبُثُّ مِن دَآبَّةٍ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ
وَاخْتِلاَفِ الَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَآ أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَآءِ مِن رِّزْقٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ
ترجمه
و در آفرینش شما و آنچه از جنبده ها که (در هستى) پراکنده نموده، براى اهل یقین، نشانه هایى (از قدرت الهى) است.
و شب و روز که در پى یکدیگرند و آنچه از روزى که خداوند از آسمان فرو فرستاده و زمین را به واسطه آن بعد از پژمردگىاش سبز و زنده نموده است و گردش بادها، براى کسانى که تعقّل کنند نشانه هایى (از قدرت الهى است.
آیات 3 تا 5 که نشانه هاى آفرینش را مطرح مى کند، در پایان هر کدام از آیات، یک دسته مورد خطاب قرار گرفته اند؛ یک بار اهل ایمان، یک بار اهل یقین و بار دیگر اهل تعقّل، شاید بدان جهت که راه ایمان از راه عقل جدا نیست و هردو انسان را به یقین مى رساند. البتّه در آفرینش انسان و جنبندگان مسئله دقیقتر و گسترده تر است و دقّت و تأمل در آن سبب یقین مى شود.
تنظیم گردش زمین و پى در پى آمدن شب و روز یکى دیگر از نشانه هاى قدرت و حکمت الهى است، اگر این گردش نبود یا کند و یا تند بود زندگى فلج مىشد، لذا زمانى اهمیّت این نعمتها روشنتر مى شود که از انسان گرفته شود.
باد و باران و شب و روز، نقش مهمى در حیات موجودات زمینى دارند که در یک آیه در کنار هم مطرح شدهاند.
آفرینش یک مسئله است و اداره کردن و روزى دادن مسئله دیگر، روزى هر آفریدهاى از ابتداى آفرینش تنظیم شده است.
خداوند، کتاب را براى زنده شدن دلها و باران را براى زنده شدن گِلها نازل کرده است.
مراد از اختلاف شب و روز یا پیدا شدن یکى خلف دیگرى است و یا تفاوت ساعات شب و روز است که گاهى روز بلند و شب کوتاه و گاهى بر عکس است.
در باد سه نعمت مهم وجود دارد: جا به جا کردن ابرها، تلقیح گیاهان و تصفیهى هوا.
در تمام قرآن، هرگاه سخن از آفرینش شب و روز است، نام شب مقدّم است. «الیل والنهار»
پیام ها
1- همه هستى کتاب شناخت خداوند است. آسمان، انسان و جانوران، همه ما را به یک هدف مىرساند. «و فى خلقکم و مایبثّ من دابّة»
2- یکى از نعمتهاى الهى پراکنده بودن جنبندههاست که در غیر این صورت زندگى انسان فلج مىشد. «یبثّ من دابّة»
3- آفرینش آسمانها و زمین یک طرف، آفرینش تمام جنبنده ها یک طرف و آفرینش انسان نیز یک طرف. «خلقکم و ما یبث» (نام انسان قبل از سایر جنبده ها و به صورت جداگانه برده شده که نشانه اهمیّت است)
4- مطالعه در نظام هستى راه رسیدن به یقین است. «لقوم یوقنون»
5 - آسمان، منشأ رزق بشر است. «من السماء من رزق»
6- زمین، مرگ و حیات دارد و همواره (با پائیز و بهار) تکرار مى شود. «فاحیا به الارض بعد موتها»
7- حرکت بادها، امرى تصادفى نیست، بلکه بر اساس برنامه الهى است. «تصریف الریاح»
8 - کتاب هستى، پر است از آیات گوناگون، که درک آن نیاز به تفکّر و اندیشه دارد. «آیات لقوم یعقلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَفِى خَلْقِکُمْ وَمَا یَبُثُّ مِن دَآبَّةٍ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ
وَاخْتِلاَفِ الَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَآ أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَآءِ مِن رِّزْقٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ
ترجمه
و در آفرینش شما و آنچه از جنبده ها که (در هستى) پراکنده نموده، براى اهل یقین، نشانه هایى (از قدرت الهى) است.
و شب و روز که در پى یکدیگرند و آنچه از روزى که خداوند از آسمان فرو فرستاده و زمین را به واسطه آن بعد از پژمردگىاش سبز و زنده نموده است و گردش بادها، براى کسانى که تعقّل کنند نشانه هایى (از قدرت الهى است.
آیات 3 تا 5 که نشانه هاى آفرینش را مطرح مى کند، در پایان هر کدام از آیات، یک دسته مورد خطاب قرار گرفته اند؛ یک بار اهل ایمان، یک بار اهل یقین و بار دیگر اهل تعقّل، شاید بدان جهت که راه ایمان از راه عقل جدا نیست و هردو انسان را به یقین مى رساند. البتّه در آفرینش انسان و جنبندگان مسئله دقیقتر و گسترده تر است و دقّت و تأمل در آن سبب یقین مى شود.
تنظیم گردش زمین و پى در پى آمدن شب و روز یکى دیگر از نشانه هاى قدرت و حکمت الهى است، اگر این گردش نبود یا کند و یا تند بود زندگى فلج مىشد، لذا زمانى اهمیّت این نعمتها روشنتر مى شود که از انسان گرفته شود.
باد و باران و شب و روز، نقش مهمى در حیات موجودات زمینى دارند که در یک آیه در کنار هم مطرح شدهاند.
آفرینش یک مسئله است و اداره کردن و روزى دادن مسئله دیگر، روزى هر آفریدهاى از ابتداى آفرینش تنظیم شده است.
خداوند، کتاب را براى زنده شدن دلها و باران را براى زنده شدن گِلها نازل کرده است.
مراد از اختلاف شب و روز یا پیدا شدن یکى خلف دیگرى است و یا تفاوت ساعات شب و روز است که گاهى روز بلند و شب کوتاه و گاهى بر عکس است.
در باد سه نعمت مهم وجود دارد: جا به جا کردن ابرها، تلقیح گیاهان و تصفیهى هوا.
در تمام قرآن، هرگاه سخن از آفرینش شب و روز است، نام شب مقدّم است. «الیل والنهار»
پیام ها
1- همه هستى کتاب شناخت خداوند است. آسمان، انسان و جانوران، همه ما را به یک هدف مىرساند. «و فى خلقکم و مایبثّ من دابّة»
2- یکى از نعمتهاى الهى پراکنده بودن جنبندههاست که در غیر این صورت زندگى انسان فلج مىشد. «یبثّ من دابّة»
3- آفرینش آسمانها و زمین یک طرف، آفرینش تمام جنبنده ها یک طرف و آفرینش انسان نیز یک طرف. «خلقکم و ما یبث» (نام انسان قبل از سایر جنبده ها و به صورت جداگانه برده شده که نشانه اهمیّت است)
4- مطالعه در نظام هستى راه رسیدن به یقین است. «لقوم یوقنون»
5 - آسمان، منشأ رزق بشر است. «من السماء من رزق»
6- زمین، مرگ و حیات دارد و همواره (با پائیز و بهار) تکرار مى شود. «فاحیا به الارض بعد موتها»
7- حرکت بادها، امرى تصادفى نیست، بلکه بر اساس برنامه الهى است. «تصریف الریاح»
8 - کتاب هستى، پر است از آیات گوناگون، که درک آن نیاز به تفکّر و اندیشه دارد. «آیات لقوم یعقلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است