display result search
منو
تفسیر آیه 53 و 54 سوره نحل

تفسیر آیه 53 و 54 سوره نحل

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 245 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 53- 54

وَمَا بِکُمْ مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذَا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فَإِلَیْهِ تَجَْرُونَ‏

ثُمَّ إِذَا کَشَفَ الضُّرَّ عَنکُمْ إِذَا فَرِیقٌ مِّنکُم بِرَبِّهِمْ یُشْرِکُونَ‏

ترجمه

و آنچه از نعمت دارید، پس از خداوند است. (به علاوه) هرگاه نگرانى و بلا به شما رسد، تنها به سوى او ناله مى‏کنید.
اما همین که نگرانى و مِحنت را از شما برطرف کرد، ناگهان گروهى از شما نسبت به پروردگارشان شرک مى‏ ورزند. (و عوامل و افراد دیگرى را در دفع بلا مؤثر مى‏دانند)


«ضُر» به نگرانى گفته مى‏ شود که از فقدان نعمت ناشى مى‏ شود و «تجئرون» از «جؤار» به معناى ناله و استغاثه است.
مضمون این آیه در آیات دیگر قرآن نیز تکرار شده است، چنانکه در آیه‏ى 67 سوره اسراء مى‏فرماید: «و اذا مسّکم الضُّر فى البحر ضلّ من تدعون الاّ ایاه فلمّا نجاکم الى البّر اعرضتم و کان الانسان کفوراً» هرگاه در وسط دریا با خطرى مواجه شوید، جز او هر چه را در خیال خود مى‏خواندید، محو شود، ولى همین‏که او شما را به خشکى رساند، روى‏گردان شده و کفران نعمت مى‏کنید.
پیامبراکرم‏ مى‏فرماید: «من لم یعلم ان للَّه علیه نعمة الاّ فى مطعم او ملبس فقد قصر عمله و دنى‏ عذابه»، هر کس نعمت خداوند را تنها در خوراک و پوشاک بداند، هم در عمل کوتاهى کرده و هم به قهر خدا نزدیک شده است.


پیام ها
1- نعمت‏هاى الهى را، نتیجه‏ تلاش و تحصیل ومدیریّت خود، یا شانس و تصادف نپندارید. «ما بکم من نعمة فمن اللَّه»
2- همه‏ نعمت‏ها، حتّى آنچه که در نظر شما ناچیز است، به اراده‏ الهى به شما داده شده است. «من نعمة»
3- هم نعمت‏ها از اوست، هم در خطرها، تنها پناهگاه اوست. «فمن اللَّه ، الیه تجرون»
4- بلا و سختى، خداپرستى فطرى را زنده مى‏کند. «اذا مسکم الضرّ فالیه تجرون»
5 - انسان ضعیف است و با کوچکترین تماس سختى ومصیبت، درمانده مى‏شود. «اذا مسّکم...»
6- نعمت‏ ها از اوست، امّا سختى‏ها و ضررها از ماست. «نعمة فمن اللَّه، مسّکم الضّر»
7- ایمان و استغاثه به خداوند، نباید موسمى و مقطعى باشد. «اذا کشف الضُّر...فریق منکم... یُشرکون»
8 - رفاه وآسایش، زمینه‏ى غفلت از یاد خدا و شرک‏ گرایى است. «کشف الضُّر ... یشرکون»
9- توجّه به خدا، چون فطرى است عمومى است. «الیه تجرون»، امّا شرک تنها در مورد بعضى است. «فریق ...یشرکون»
10- «کشف ضرّ» و برطرف شدن مشکلات را از هر قدرتى جز خدا بدانیم شرک است. «کشف الضُّر ... بربّهم یشرکون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:05

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن