- 17668
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه17 و 18 سوره زمر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زمر- آیه 17 و 18
وَالَّذِینَ اجْتَنَبُواْ الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا وَ أَنَابُواْ إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ
الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ
ترجمه
و کسانى که از عبادت و بندگى طاغوتها (و قدرتهاى ضد الهى) دورى نموده و به سوى خدا بازگشتند بر آنان مژده باد، پس بندگان مرا بشارت ده.
آنان که سخن را با دقّت مى شنوند و بهترین آن را پیروى مى کنند، آنانند که خداوند هدایتشان نموده و آنانند همان خردمندان.
«طاغوت» به کسى گفته مى شود که اهل طغیان و تجاوز باشد. «اجتناب» یعنى چیزى را در یک جانب و خود را در جانب دیگر قرار دادن. مراد از انابه به سوى خدا و اجتناب از طاغوت، همان است که در آیة الکرسى مىخوانیم: «فمَن یکفر بالطاغوت و یؤمن باللّه»
مراد از عبادت طاغوت، اطاعت از ستمگران و طاغیان است. زیرا در حدیثى در تفسیر مجمع البیان مى خوانیم: «مَن اطاع جبّاراً فقد عَبَده» اطاعت از ستمگر، پرستش اوست.
در آیه 18 مى فرماید: بشارت ده به کسانى که از احسن پیروى مى کنند و در جاى دیگر سخنِ احسن را دعوت به خدا مى داند، «احسن قولاً ممّن دعا الى اللّه» و بهترین دعوت کننده را رسول خدا مى داند. «ادعوا الى اللّه على بصیرة» بنابراین باید از احسن گفته ها پیروى کرد که دعوت به خداست و بهترین دعوت به خدا، دعوت پیامبر اوست، پس پیروى از احسن، یعنى پیروى از وحى و دعوتهاى رسول خدا
پیام ها
1- از اوصاف مؤمنان و بندگان خالص خدا پرهیز از طاغوتهاست. «اجتنبوا الطاغوت... فبشّر عباد»
2- اجتناب از طاغوت، مقدّمه توجّه به خداست. «اجتنبوا الطاغوت - انابوا الى اللّه»
3- شرط توبه، دورى از طاغوت است و اطاعت از طاغوت مانع انابه و توبه است. «اجتنبوا الطاغوت - انابوا الى اللّه»
4- برکات انتخاب احسن نامحدود است. (کلمه «بشّر» مطلق است تا شامل انواع بشارت بشود).
5 - کسانى حقّ شنیدن هر سخنى را دارند که به کلام توجّه کنند و دچار شخصیّتزدگى گوینده نشوند. «یستمعون القول»
6- انسان باید تحمّل شنیدن سخنان دیگران را داشته باشد و داراى سعه صدر باشد. «یستمعون القول...»
7- اسلام از طرح شدن سخنان دیگران دلهره اى ندارد. «یستمعون القول»
8 - عقل، حجّت باطنى است و تقلید کورکورانه ممنوع است. «یستمعون القول فیتّبعون احسنه»
9- انتخاب احسن مورد توجّه قرآن است. «یتبعون احسنه»
10- کسانى حقّ شنیدن هر سخنى را دارند که از نظر علمى و منطقى قدرت تشخیص احسن را داشته باشند. «یستمعون... فیتّبعون احسنه»
11- سخنى که حُسن و خوبى ندارد، شایسته استماع و شنیدن نیست. «یستمعون القول فیتبعون احسنه»
12- به خوب بودن قانع نباشیم، بهتر بودن را دنبال کنیم. «یتّبعون احسنه»
13- انتخاب احسن بدون توفیق الهى ممکن نیست. «اولئک الّذین هداهم اللّه»
14- هدایت الهى را تنها کسانى دریافت مى کنند که براى دست یابى به حقیقت وقت بگذارند و سخنان را گوش دهند. «اولئک الّذین هداهم اللّه»
15- کسانى که چشم و گوش بسته مکتبى را مى پذیرند، در حقیقت عاقل نیستند. «اولوا الالباب»
16- تنها راه مطمئن انتخاب آگاهانه است.«فیتبعون احسنه... اولئک الّذین هداهم اللّه»
منبع: پایگاه درس های از قرآن
وَالَّذِینَ اجْتَنَبُواْ الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا وَ أَنَابُواْ إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ
الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ
ترجمه
و کسانى که از عبادت و بندگى طاغوتها (و قدرتهاى ضد الهى) دورى نموده و به سوى خدا بازگشتند بر آنان مژده باد، پس بندگان مرا بشارت ده.
آنان که سخن را با دقّت مى شنوند و بهترین آن را پیروى مى کنند، آنانند که خداوند هدایتشان نموده و آنانند همان خردمندان.
«طاغوت» به کسى گفته مى شود که اهل طغیان و تجاوز باشد. «اجتناب» یعنى چیزى را در یک جانب و خود را در جانب دیگر قرار دادن. مراد از انابه به سوى خدا و اجتناب از طاغوت، همان است که در آیة الکرسى مىخوانیم: «فمَن یکفر بالطاغوت و یؤمن باللّه»
مراد از عبادت طاغوت، اطاعت از ستمگران و طاغیان است. زیرا در حدیثى در تفسیر مجمع البیان مى خوانیم: «مَن اطاع جبّاراً فقد عَبَده» اطاعت از ستمگر، پرستش اوست.
در آیه 18 مى فرماید: بشارت ده به کسانى که از احسن پیروى مى کنند و در جاى دیگر سخنِ احسن را دعوت به خدا مى داند، «احسن قولاً ممّن دعا الى اللّه» و بهترین دعوت کننده را رسول خدا مى داند. «ادعوا الى اللّه على بصیرة» بنابراین باید از احسن گفته ها پیروى کرد که دعوت به خداست و بهترین دعوت به خدا، دعوت پیامبر اوست، پس پیروى از احسن، یعنى پیروى از وحى و دعوتهاى رسول خدا
پیام ها
1- از اوصاف مؤمنان و بندگان خالص خدا پرهیز از طاغوتهاست. «اجتنبوا الطاغوت... فبشّر عباد»
2- اجتناب از طاغوت، مقدّمه توجّه به خداست. «اجتنبوا الطاغوت - انابوا الى اللّه»
3- شرط توبه، دورى از طاغوت است و اطاعت از طاغوت مانع انابه و توبه است. «اجتنبوا الطاغوت - انابوا الى اللّه»
4- برکات انتخاب احسن نامحدود است. (کلمه «بشّر» مطلق است تا شامل انواع بشارت بشود).
5 - کسانى حقّ شنیدن هر سخنى را دارند که به کلام توجّه کنند و دچار شخصیّتزدگى گوینده نشوند. «یستمعون القول»
6- انسان باید تحمّل شنیدن سخنان دیگران را داشته باشد و داراى سعه صدر باشد. «یستمعون القول...»
7- اسلام از طرح شدن سخنان دیگران دلهره اى ندارد. «یستمعون القول»
8 - عقل، حجّت باطنى است و تقلید کورکورانه ممنوع است. «یستمعون القول فیتّبعون احسنه»
9- انتخاب احسن مورد توجّه قرآن است. «یتبعون احسنه»
10- کسانى حقّ شنیدن هر سخنى را دارند که از نظر علمى و منطقى قدرت تشخیص احسن را داشته باشند. «یستمعون... فیتّبعون احسنه»
11- سخنى که حُسن و خوبى ندارد، شایسته استماع و شنیدن نیست. «یستمعون القول فیتبعون احسنه»
12- به خوب بودن قانع نباشیم، بهتر بودن را دنبال کنیم. «یتّبعون احسنه»
13- انتخاب احسن بدون توفیق الهى ممکن نیست. «اولئک الّذین هداهم اللّه»
14- هدایت الهى را تنها کسانى دریافت مى کنند که براى دست یابى به حقیقت وقت بگذارند و سخنان را گوش دهند. «اولئک الّذین هداهم اللّه»
15- کسانى که چشم و گوش بسته مکتبى را مى پذیرند، در حقیقت عاقل نیستند. «اولوا الالباب»
16- تنها راه مطمئن انتخاب آگاهانه است.«فیتبعون احسنه... اولئک الّذین هداهم اللّه»
منبع: پایگاه درس های از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است