- 7819
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 191 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 191
اَلَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِى خَلِقْ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَطِلاً سُبْحَنَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
ترجمه
(خردمندان) کسانى هستند که ایستاده و نشسته و (خوابیده) بر پهلو یاد خدا مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین اندیشه مىکنند (و از عمق جان مى گویند:) پروردگارا! این هستى را باطل و بى هدف نیافریدهاى، تو (از کار عبث) پاک و منزّهى، پس ما را از عذاب آتش نگهدار.
به فرموده امام باقر (ع)، افراد سالم، نماز را ایستاده و افراد مریض، نشسته و افراد عاجز، به پهلو خوابیده، به جا آورند.
پیام ها
1- نشانه خردمندى، یاد خدا در هر حال است. «اولوا الالباب الّذین یذکرون اللّه قیاماً و قعوداً و على جنوبهم»
2- اهل فکر، باید اهل ذکرباشند. «اولوا الالباب الّذین یذکرون ... و یتفکّرون»
3- ایمان بر اساس فکر و اندیشه ارزشمند است. «یتفکّرون فى خلق السموات و الارض ربّنا ما خلقت هذا باطلاً»
4- ایمان و اعتراف با تمام وجود ارزش دارد. نباید به اعتراف زبانى اکتفا کرد. «یتفکّرون... ربّنا ما خلقت...»
5 - ذکر وفکر، همراه یکدیگر ارزش است. متأسفانه کسانى ذکر مىگویند، ولى اهل فکر نیستند وکسانى اهل فکر هستند، ولى اهل ذکر نیستند. «یذکرون... یتفکّرون»
6- آنچه سبب رشد و قرب است، ذکر و فکر دائمى است نه موسمى. «یذکرون» و «یتفکّرون» فعل مضارعاند که نشان استمرار است.
7- شناختِ حسّى طبیعت کافى نیست، تعقّل و تفکّر لازم است. «یتفکّرون فى خلق السموات والارض»
8 - کسى که در آفرینش آسمانها و زمین فکر کند، پى مىبرد که خالق هستى، پروردگار ما نیز هست. «یتفکّرون... ربّنا»
9- آفرینش بیهوده نیست، گرچه همه اسرار آن را درک نکنیم. «ماخلقتهذاباطلاً»
10- اوّل تعقّل و اندیشه، سپس ایمان و عرفان،آنگاه دعا و مناجات. «یتفکّرون... ربّنا... فقنا»
11- اگر هستى بیهوده و باطل نیست، ما هم نباید بیهوده و باطل باشیم. «ماخلقت هذا باطلاً... فقنا عذاب النار»
12- هستى هدفدار است، پس هر چه از هدف الهى دور شویم به دوزخ نزدیک مىشویم. «فقنا عذاب النّار»
13- قبل از دعا، خدا را ستایش کنیم. «سبحانک فقنا...»
14- ثمرهى عقل و خرد، ترس از قیامت است. «اولوا الالباب... فقنا عذاب النار»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
اَلَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِى خَلِقْ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَطِلاً سُبْحَنَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
ترجمه
(خردمندان) کسانى هستند که ایستاده و نشسته و (خوابیده) بر پهلو یاد خدا مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین اندیشه مىکنند (و از عمق جان مى گویند:) پروردگارا! این هستى را باطل و بى هدف نیافریدهاى، تو (از کار عبث) پاک و منزّهى، پس ما را از عذاب آتش نگهدار.
به فرموده امام باقر (ع)، افراد سالم، نماز را ایستاده و افراد مریض، نشسته و افراد عاجز، به پهلو خوابیده، به جا آورند.
پیام ها
1- نشانه خردمندى، یاد خدا در هر حال است. «اولوا الالباب الّذین یذکرون اللّه قیاماً و قعوداً و على جنوبهم»
2- اهل فکر، باید اهل ذکرباشند. «اولوا الالباب الّذین یذکرون ... و یتفکّرون»
3- ایمان بر اساس فکر و اندیشه ارزشمند است. «یتفکّرون فى خلق السموات و الارض ربّنا ما خلقت هذا باطلاً»
4- ایمان و اعتراف با تمام وجود ارزش دارد. نباید به اعتراف زبانى اکتفا کرد. «یتفکّرون... ربّنا ما خلقت...»
5 - ذکر وفکر، همراه یکدیگر ارزش است. متأسفانه کسانى ذکر مىگویند، ولى اهل فکر نیستند وکسانى اهل فکر هستند، ولى اهل ذکر نیستند. «یذکرون... یتفکّرون»
6- آنچه سبب رشد و قرب است، ذکر و فکر دائمى است نه موسمى. «یذکرون» و «یتفکّرون» فعل مضارعاند که نشان استمرار است.
7- شناختِ حسّى طبیعت کافى نیست، تعقّل و تفکّر لازم است. «یتفکّرون فى خلق السموات والارض»
8 - کسى که در آفرینش آسمانها و زمین فکر کند، پى مىبرد که خالق هستى، پروردگار ما نیز هست. «یتفکّرون... ربّنا»
9- آفرینش بیهوده نیست، گرچه همه اسرار آن را درک نکنیم. «ماخلقتهذاباطلاً»
10- اوّل تعقّل و اندیشه، سپس ایمان و عرفان،آنگاه دعا و مناجات. «یتفکّرون... ربّنا... فقنا»
11- اگر هستى بیهوده و باطل نیست، ما هم نباید بیهوده و باطل باشیم. «ماخلقت هذا باطلاً... فقنا عذاب النار»
12- هستى هدفدار است، پس هر چه از هدف الهى دور شویم به دوزخ نزدیک مىشویم. «فقنا عذاب النّار»
13- قبل از دعا، خدا را ستایش کنیم. «سبحانک فقنا...»
14- ثمرهى عقل و خرد، ترس از قیامت است. «اولوا الالباب... فقنا عذاب النار»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است