- 5024
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 81و 82 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 81 و 82
وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَقَ الْنَّبِیِّینَ لَمَآ ءَاتَیْتُکُمْ مِّنْ کِتَبٍ وَحِکْمَةٍ ثُمَّ جَآءَکُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ ءَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِکُمْ إِصْرِى قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَ أَنَاْ مَعَکُم مِّنَ الْشَّهِدِینَ
فَمَنْ تَوَلَّى بَعْدَ ذَ لِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْفَسِقُونَ
ترجمه
و(بیاد آور) هنگامى که خداوند از پیامبرانِ (پیشین) پیمان گرفت که هرگاه به شما کتاب و حکمتى دادم، سپس پیامبرى به سوى شما آمد که آنچه را با شماست تصدیق مى کرد، باید به او ایمان آورید واو را یارى کنید. (سپس خداوند) فرمود: آیا به این پیمان اقرار دارید و بار سنگین پیمان مرا (بر دوش) مى گیرید؟ (انبیا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داریم، (خداوند) فرمود: خود شاهد باشید ومن هم با شما از جمله گواهانم.
پس کسانى که بعد از این (پیمان محکم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند.
تفاوت مکتب انبیا، مانند تفاوت برنامه دو استاد یا دو استاندار است که در اصول مسائل علمى و سیاسى، داراى جهت واحدى هستند، ولى در مسائل جزئى، به جهت تفاوت هاى فردى دانش آموزان یا شرایط منطقه اى، برنامه هاى گوناگون ارائه مى دهند.
حضرت على (ع) فرمودند: خداوند از انبیاى پیشین پیمان گرفت که مردم را به بعثت پیامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصدیق آن حضرت را بدهند. امام صادق (ع) فرمود: مراد از «جائکم رسول مصدّق» پیامبر اسلام است.
پیام ها
1- در مدیریّت الهى، لازمهى سپردن مسئولیّت ها، گرفتن پیمان است. «اخذ اللّه میثاق النبیین»
2- هر جا کار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند میثاق مىگیرد. «اخذ اللّه میثاق...»
3- آمدن پیامبر خاتم قطعى است، لذا از همه انبیا پیمان گرفته شده، نه بعضى از آنها. «میثاق النبیین... جائکم رسول»
4- جریان نبوّت، مایه وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رسول مصدّق لما معکم لتؤمننّ به»
5 - انبیا داراى هدفى مشترک هستند. لذا پیامبران قبلى، آمدن انبیاى بعدى را بشارت مى دادند و نسبت به آنان پیمانِ ایمان و نصرت دارند، و پیامبران بعدى، انبیاى قبل را تصدیق مىکردند. «مصدّق لما معکم لتؤمننّ»
6- قدیمى ها، جدیدى ها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفى کنند و زمینه رشد بعدى ها را فراهم آورند. «لتؤمننّ... لتنصرنّه»
7- ایمان به تنهایى کفایت نمى کند، بلکه حمایت نیز لازم است. «لتومنن به ولتنصرنه»
8 - در میان انبیا، سلسله مراتب است و خاتم النبیّین اشرف آنهاست، زیرا همه انبیا باید مؤمن به او و حامى او باشند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
9- وقتى انبیاى پیشین موظّف به ایمان و حمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او اطاعت کنند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
10- حمایتى ارزشمند است که از ایمان سرچشمه گرفته باشد. «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
11- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا در عمل، شرایط لازم به وجود نیاید. انبیاى قبل، زمان پیامبر اسلام را درک نکردند، ولى این روحیه را داشتند. «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
12- پیمانشکن فاسق است. «فمن تولّى... هم الفاسقون»
مثلاً شهید شدن یک مسأله است و آمادگى براى شهادت مسأله اى دیگر. چنانکه خداوند نمى خواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولى مى خواهد ابراهیم آمادگى کامل براى قربانى کردن فرزند داشته باشد. ممکن است ما زمان ظهور حضرت مهدى (عج) را درک نکنیم، ولى انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگى براى حضورش، مسأله اى است که در ده ها آیه و روایت سفارش شده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَقَ الْنَّبِیِّینَ لَمَآ ءَاتَیْتُکُمْ مِّنْ کِتَبٍ وَحِکْمَةٍ ثُمَّ جَآءَکُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ ءَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِکُمْ إِصْرِى قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَ أَنَاْ مَعَکُم مِّنَ الْشَّهِدِینَ
فَمَنْ تَوَلَّى بَعْدَ ذَ لِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْفَسِقُونَ
ترجمه
و(بیاد آور) هنگامى که خداوند از پیامبرانِ (پیشین) پیمان گرفت که هرگاه به شما کتاب و حکمتى دادم، سپس پیامبرى به سوى شما آمد که آنچه را با شماست تصدیق مى کرد، باید به او ایمان آورید واو را یارى کنید. (سپس خداوند) فرمود: آیا به این پیمان اقرار دارید و بار سنگین پیمان مرا (بر دوش) مى گیرید؟ (انبیا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داریم، (خداوند) فرمود: خود شاهد باشید ومن هم با شما از جمله گواهانم.
پس کسانى که بعد از این (پیمان محکم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند.
تفاوت مکتب انبیا، مانند تفاوت برنامه دو استاد یا دو استاندار است که در اصول مسائل علمى و سیاسى، داراى جهت واحدى هستند، ولى در مسائل جزئى، به جهت تفاوت هاى فردى دانش آموزان یا شرایط منطقه اى، برنامه هاى گوناگون ارائه مى دهند.
حضرت على (ع) فرمودند: خداوند از انبیاى پیشین پیمان گرفت که مردم را به بعثت پیامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصدیق آن حضرت را بدهند. امام صادق (ع) فرمود: مراد از «جائکم رسول مصدّق» پیامبر اسلام است.
پیام ها
1- در مدیریّت الهى، لازمهى سپردن مسئولیّت ها، گرفتن پیمان است. «اخذ اللّه میثاق النبیین»
2- هر جا کار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند میثاق مىگیرد. «اخذ اللّه میثاق...»
3- آمدن پیامبر خاتم قطعى است، لذا از همه انبیا پیمان گرفته شده، نه بعضى از آنها. «میثاق النبیین... جائکم رسول»
4- جریان نبوّت، مایه وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رسول مصدّق لما معکم لتؤمننّ به»
5 - انبیا داراى هدفى مشترک هستند. لذا پیامبران قبلى، آمدن انبیاى بعدى را بشارت مى دادند و نسبت به آنان پیمانِ ایمان و نصرت دارند، و پیامبران بعدى، انبیاى قبل را تصدیق مىکردند. «مصدّق لما معکم لتؤمننّ»
6- قدیمى ها، جدیدى ها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفى کنند و زمینه رشد بعدى ها را فراهم آورند. «لتؤمننّ... لتنصرنّه»
7- ایمان به تنهایى کفایت نمى کند، بلکه حمایت نیز لازم است. «لتومنن به ولتنصرنه»
8 - در میان انبیا، سلسله مراتب است و خاتم النبیّین اشرف آنهاست، زیرا همه انبیا باید مؤمن به او و حامى او باشند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
9- وقتى انبیاى پیشین موظّف به ایمان و حمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او اطاعت کنند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
10- حمایتى ارزشمند است که از ایمان سرچشمه گرفته باشد. «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
11- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا در عمل، شرایط لازم به وجود نیاید. انبیاى قبل، زمان پیامبر اسلام را درک نکردند، ولى این روحیه را داشتند. «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
12- پیمانشکن فاسق است. «فمن تولّى... هم الفاسقون»
مثلاً شهید شدن یک مسأله است و آمادگى براى شهادت مسأله اى دیگر. چنانکه خداوند نمى خواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولى مى خواهد ابراهیم آمادگى کامل براى قربانى کردن فرزند داشته باشد. ممکن است ما زمان ظهور حضرت مهدى (عج) را درک نکنیم، ولى انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگى براى حضورش، مسأله اى است که در ده ها آیه و روایت سفارش شده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است