display result search
منو
تفسیر آیه 282 سوره بقره

تفسیر آیه 282 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 17 دقیقه مدت قطعه
  • 1146 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی 282

بزرگ ترین آیه قرآن، این آیه است که درباره‏ مسائل حقوقى و نحوه‏ تنظیم اسناد تجارى مى‏ باشد. این آیه نشانه‏ دقّت نظر و جامعیّت اسلام است که در دوره جاهلیّت و در میان مردمى عقب افتاده، دقیق‏ ترین مسائل حقوقى را طرح کرده است.
کلمه «تداینتم» از «دَین» به معناى بدهى، شامل هرگونه معامله غیر نقدى، وام و خرید سَلَف مى‏ شود.
در حدیث آمده است: اگر کسى در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد، هرچه دعا کند، خداوند مستجاب نمى‏ کند و مى‏ فرماید: چرا به سفارشات من عمل نکردى؟!
اگر دقّت در حفظ حقوق فردى ضرورى است، حفظ بیت‏ المال به مراتب ضرورى‏ تر است!
تنظیم سند، حتّى در معاملات نقدى مفید است، ولى ضرورت آن به اندازه معاملات نسیه نیست. چون در معاملات موعددار، ممکن است طرف هاى معامله و یا شاهدان از دنیا بروند یا فراموش کنند، بنابراین لازم است نوشته هم بشود.
از فرمان نوشتن، معلوم مى ‏شود که اسناد تنظیم شده ‏اى که همراه با گواهى عادل باشد، قابل استشهاد است.
از این آیه استفاده مى‏ شود که جامعه اسلامى باید یکدیگر را در حفظ حقوق حمایت کنند. زیرا هر معامله‏ اى، نیاز به کاتب و چند شاهد دارد.
در زمانى که در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان، 17 باسواد بیشتر نبوده، این همه سخن از نوشتن، نشانه‏ توجّه اسلام به علم و حفظ حقوق است.


پیام ها

1- ایمان، بستر و مقدّمه عمل به احکام، وخطاب؛ «یا ایّها الّذین آمنوا» تشویقى براى عمل به احکام است.
2- مدّت بدهکارى، باید روشن باشد. «الى اجل مسمّى»
3- براى حفظ اعتماد و خوش‏بینى به همدیگر و آرامش روحى طرفین و جلوگیرى از فراموشى، انکار و سوءظنّ، باید بدهى‏ها نوشته شود. «فاکتبوه»
4- براى اطمینان و حفظ قرارداد از دخل و تصرّف احتمالى طرفین، سند باید با حضور طرفین وتوسط شخص سوّمى نوشته شود. «ولیکتب بینکم کاتب»
5 - نویسنده‏ى قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بالعدل» شرط گزینش نویسنده‏ اسناد، داشتن عدالت در قلم است.
6- به شکرانه سواد و علمى که خداوند به ما داده است، کارگشایى کنیم. «ولا یأب کاتب ان یکتب کما علّمه اللّه»
7- اهل هر فن و حرف ه‏اى مسئولیّت ویژه دارد، کسى که قلم دارد باید براى مردم بنویسد. «ولا یأب کاتب ان یکتب»
8 - باید بدهکار که حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و کاتب بنویسد، نه آنچه را بستانکار ادعا نماید. «و لیملِل الّذى علیه الحقّ»
9- اقرار انسان علیه خودش، قابل قبول است. «فلیملل الذى علیه الحقّ»
10- بدهکار، هنگام املاى قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزى را فروگذار نکند و تمام خصوصیّات بدهى را بگوید. «ولیتّق اللّه ربّه»
11- تدوین قانون باید به گونه‏اى باشد که حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهکار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولىّ او متن قرارداد را بگوید و کاتب بنویسد. «فان کان الذى علیه الحقّ سفیهاً او ضعیفاً... فلیملل ولیّه»
12- سفیهان وناتوانان در مناسبات اجتماعى، نیازمند ولىّ هستند. «فلیملل ولیّه»
13- توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعیف، از سوى مسئولان و سرپرستان لازم است. «فلیملل» صیغه امر نشانه لزوم این کار است.
14- مردان، در گواه شدن و گواهى دادن بر زنان مقدّم مى‏باشند. «شهیدین من رجالکم»
15- گواهان باید عادل و مورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. «ممن ترضون»
16- هر کدام از مردها به تنهایى مى‏توانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد یک مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت کنند. تا اگر یکى لغزش یا اشتباه کرد، نفر دوّم یادآورى کند. «فتذکّر احدیهما»
دو زن به جاى یک مرد در گواهى، یا به خاطر روحیّه‏ ظریف و عاطفى آنهاست و یا به جهت آن است که معمولاً زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارند و آشنایى آنها با نحوه معاملات کمتر است.
17- اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت کردند، خوددارى نکنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نیست. «ولا یأب الشهداء اذا ما دعوا»
18- مبلغ قرارداد مهم نیست، حفظ اطمینان و حقّ‏الناس مهم است. «ولاتسأموا ان تکتبوه صغیراً او کبیراً»
19- ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد:
الف: ضامن اجراى عدالت است. «اقسط»
ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «اقوَم»
ج: مانع ایجاد بدبینى در جامعه است. «ادنى‏ ألاّ ترتابوا»
20- اگر فایده واسرار احکام براى مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان مى‏ شود. «ذلکم اقسط...»
21- معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «ادنى الا ترتابوا»
22- در معاملات نقدى، لزومى به نوشتن نیست. «اِلاّ أن تکون تجارة حاضرة»
23- در معاملات نقدى، اگرچه نوشتن لازم نیست، ولى شاهد بگیرید. «فلیس علیکم جناح ألاّ تکتبوها واشهدوا اذا تبایعتم»
24- کاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیّت یکى از طرفین قرار گیرند. «لایضارّ کاتب ولاشهید»
25- اگر اداى شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتى بود، باید شاهد و کاتب به نحوى تأمین مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند کرد. «ولا یضارّ کاتب ولا شهید»
26- کاتب و شاهد حقّ ندارند سند را به گونه‏اى تنظیم کنند که به یکى از طرفین ضررى وارد شود. «لایضارّ کاتب ولاشهید»
27- هرگونه خدشه در سند، از هرکس که باشد، فسق و گناه است.«فانّه فسوق»
28- کاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شکستن مرزها همان خروج از مرز و فسق است.«فانّه فسوق»
29- قلب پاک و با تقوى، همچون آینه علوم و حقایق را مى‏ گیرد. «واتقواللّه و یعلّمکم اللّه»
30- خداوند تمام نیازهاى مادّى و معنوى شما را مى‏ داند و بر اساس آن، احکام و قوانین را براى شما بیان مى‏ کند. قانون گذار باید آگاهى عمیق و گسترده داشته باشد. «واللّه بکل شى‏ء علیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 17:11

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام چرا امکان اشتراک گذاری فایل های. صوتی نیست و این ضعف برنامه است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی