- 2569
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 35سوره ابراهیم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ابراهیم- آیه 35
وَإِذْ قَالَ إِبْرَهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ ءَامِناً وَاجْنُبْنِى وَ بَنِىَّ أَن نَّعْبُدَ الْأَصْنَامَ
ترجمه
و (به یاد آور) زمانى را که ابراهیم گفت: پروردگارا! این شهر (مکّه) را امن قرار ده و من و فرزندانم را از اینکه بت ها را بپرستیم دور بدار.
در این آیه و آیات بعد، سیمایى از دعاهاى حضرت ابراهیم که نشان دهنده سوز و روح بزرگ اوست مطرح است و شاید به دلیل همین دعاها، این سوره، «ابراهیم» نامیده شد.
ابراهیم (ع) در دو زمان براى مکه دعا کرد: بار اوّل زمانى بود که اسماعیل و هاجر را در آن جا اسکان داد و گفت: «ربّ اجعل هذا بلداً آمناً» پروردگارا! این مکان را شهر امن قرار ده. بار دوم زمانى بود که جمعیّتى به مکه آمد و در این شهر مقیم شد، در این جا هم ابراهیم دعا کرد و گفت: «ربّ اجعل هذا البلد آمنا»
سؤال: آیا تمام افراد نسل ابراهیم به خاطر این دعا موحّد شدند؟
پاسخ: دعا یک عامل است و اراده فرزندان عامل دیگر مى باشد. قصّه پسر نوح را فراموش نکنیم.
سؤال: چگونه ابراهیم (ع) از «مکه» به عنوان شهر یاد کرد با این که در آیات بعد مى گوید: «این جا سرزمینى غیر قابل کشت است»؟
پاسخ: شهر بودن مکه یا بعد از ورود قبایل به این منطقه بوده که این دعا هم مربوط به آن وقت است و یا اینکه بگوییم: میان شهر بودنِ یک منطقه و غیرقابل کشت بودن آن منافاتى وجود ندارد. الآن هم مکه شهرى غیر قابل کشت است.
سؤال: با این که حضرت ابراهیم (ع) قهرمان توحید بود، پس چرا دعا کرد که خدایا! مرا از شرک دور کن؟
پاسخ: پیامبر اسلام نیز همواره در صراط مستقیم گام برمىداشت، با این حال در هر نماز مى گفت: «اهدنا الصّراط المستقیم» یعنى اگر کسى یقین هم دارد در راه راست قدم برمىدارد، باز باید از خطر انحراف بترسد و از خداوند استمداد کند.
مراد از «جعل امنیّت»، قانونى است که امنیّت مکه را تضمین کند، نه آنکه مکه در طول تاریخ امن بوده است، زیرا کعبه بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت و در مکه خون ها ریخته شد و خود پیامبر اسلام و یارانش شکنجه شدند و امام حسین (ع) به دلیل ناامنى مکّه، حج را رها کرد، ولى قانون الهى آن جا را منطقه امن قرار داده است.
پیام ها
1- دعا براى حفظ فکر و عقیده صحیح، از بهترین دعاهاست. «واجنبنى و بنى ان نعبد الاصنام»
2- مراکز عبادت باید امنیّت داشته باشد. «هذا البلد آمنا»
3- امنیّت، شرط لازم براى زندگى است. «البلد آمنا»
4- رهبران جامعه باید به فکر امنیّت مردم باشند. «ربّ اجعل... آمنا»
5 - امنیّت، براى آزادى گناه و عیاشى نیست، بلکه امنیّت باید مقدّمه عبادت باشد. «امناً» «اَمناً یعبدوننى»
6- احتمال خطر شرک، از هیچ مقامى حتّى قهرمان توحید و ابراهیم دور نیست. «و اجنبنى و بنّى...»
7- در دعاها، دیگران به خصوص فرزندان خود را نیز یاد کنیم. «واجنبنى و بنّى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِذْ قَالَ إِبْرَهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ ءَامِناً وَاجْنُبْنِى وَ بَنِىَّ أَن نَّعْبُدَ الْأَصْنَامَ
ترجمه
و (به یاد آور) زمانى را که ابراهیم گفت: پروردگارا! این شهر (مکّه) را امن قرار ده و من و فرزندانم را از اینکه بت ها را بپرستیم دور بدار.
در این آیه و آیات بعد، سیمایى از دعاهاى حضرت ابراهیم که نشان دهنده سوز و روح بزرگ اوست مطرح است و شاید به دلیل همین دعاها، این سوره، «ابراهیم» نامیده شد.
ابراهیم (ع) در دو زمان براى مکه دعا کرد: بار اوّل زمانى بود که اسماعیل و هاجر را در آن جا اسکان داد و گفت: «ربّ اجعل هذا بلداً آمناً» پروردگارا! این مکان را شهر امن قرار ده. بار دوم زمانى بود که جمعیّتى به مکه آمد و در این شهر مقیم شد، در این جا هم ابراهیم دعا کرد و گفت: «ربّ اجعل هذا البلد آمنا»
سؤال: آیا تمام افراد نسل ابراهیم به خاطر این دعا موحّد شدند؟
پاسخ: دعا یک عامل است و اراده فرزندان عامل دیگر مى باشد. قصّه پسر نوح را فراموش نکنیم.
سؤال: چگونه ابراهیم (ع) از «مکه» به عنوان شهر یاد کرد با این که در آیات بعد مى گوید: «این جا سرزمینى غیر قابل کشت است»؟
پاسخ: شهر بودن مکه یا بعد از ورود قبایل به این منطقه بوده که این دعا هم مربوط به آن وقت است و یا اینکه بگوییم: میان شهر بودنِ یک منطقه و غیرقابل کشت بودن آن منافاتى وجود ندارد. الآن هم مکه شهرى غیر قابل کشت است.
سؤال: با این که حضرت ابراهیم (ع) قهرمان توحید بود، پس چرا دعا کرد که خدایا! مرا از شرک دور کن؟
پاسخ: پیامبر اسلام نیز همواره در صراط مستقیم گام برمىداشت، با این حال در هر نماز مى گفت: «اهدنا الصّراط المستقیم» یعنى اگر کسى یقین هم دارد در راه راست قدم برمىدارد، باز باید از خطر انحراف بترسد و از خداوند استمداد کند.
مراد از «جعل امنیّت»، قانونى است که امنیّت مکه را تضمین کند، نه آنکه مکه در طول تاریخ امن بوده است، زیرا کعبه بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفت و در مکه خون ها ریخته شد و خود پیامبر اسلام و یارانش شکنجه شدند و امام حسین (ع) به دلیل ناامنى مکّه، حج را رها کرد، ولى قانون الهى آن جا را منطقه امن قرار داده است.
پیام ها
1- دعا براى حفظ فکر و عقیده صحیح، از بهترین دعاهاست. «واجنبنى و بنى ان نعبد الاصنام»
2- مراکز عبادت باید امنیّت داشته باشد. «هذا البلد آمنا»
3- امنیّت، شرط لازم براى زندگى است. «البلد آمنا»
4- رهبران جامعه باید به فکر امنیّت مردم باشند. «ربّ اجعل... آمنا»
5 - امنیّت، براى آزادى گناه و عیاشى نیست، بلکه امنیّت باید مقدّمه عبادت باشد. «امناً» «اَمناً یعبدوننى»
6- احتمال خطر شرک، از هیچ مقامى حتّى قهرمان توحید و ابراهیم دور نیست. «و اجنبنى و بنّى...»
7- در دعاها، دیگران به خصوص فرزندان خود را نیز یاد کنیم. «واجنبنى و بنّى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است