- 2782
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 21 سوره ابراهیم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ابراهیم- آیه 21
وَ بَرَزُواْ لِلَّهِ جَمِیعاً فَقَالَ الضُّعَفَؤُاْ لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُواْ إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللَّهِ مِن شَىْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَینَا اللَّهُ لَهَدَیْنَکُمْ سَوَآءٌ عَلَیْنَآ أَجَزِعْنَآ أَمْ صَبَرْنَا مَالَنَا مِن مَّحِیصٍ
ترجمه
و (در قیامت، مردم) همگى در پیشگاه خدا ظاهر شوند. پس ضعیفان به مستکبران گویند: ما (در دنیا) پیرو شما بودیم، پس آیا (امروز) مى توانید چیزى از عذاب خدا را از ما بازدارید؟ (آنها در پاسخ) گویند: اگر خداوند ما را (به رهائى از عذاب) هدایت کرد، قطعاً ما شما را هدایت مى کنیم. بر ما یکسان است که فریاد و ناله بزنیم، یا صبر کنیم (و ضجّه اى نزنیم) براى ما هیچ راه نجاتى نیست.
«بروز» به معناى خروج است و «مبارز» کسى را گویند که از صف لشکر خارج شود و آمادگى خود را براى نبرد با دشمن اعلام کند.
گرچه معمولاً مردم بر دین و روش حاکمانشان هستند، «النّاس على دین ملوکهم» امّا در سیستم مدیریّت اسلامى، اطاعتِ مطلق از مدیر نداریم. «لاطاعة لمخلوق فى معصیة الخالق» بنابراین، شعار «المأمور معذور» صحیح نیست.
پیام ها
1- در قیامت، همه مردم یکجا در پیشگاه خداوند حاضر مى شوند.«جمیعاً»
2- نتیجه تقلید و پیروى کورکورانه، حسرت است. «کنا لکم تبعاً فهل انتم مغنون»
3- دوزخیان تنها تخفیف گوشه اى از عذاب را توقع دارند، نه تمام آن را. «منشى»
4- هدایت و ضلالت رهبران جامعه، در سعادت یا شقاوت مردم نقش مهمى دارد. «لو هدانا اللَّه لهدیناکم»
5 - یکى از عذاب هاى روحى و روانى رهبران فاسد در قیامت، اقرار آنها به ناتوانى و بدبختى خود، در برابر پیروان خویش است. «لو هدانا اللَّه لهدیناکم»
6- آنها که در دنیا، به انبیا مى گفتند: براى ما فرقى ندارد که ما را موعظه کنید یا نکنید. «سواء علینا اَوَعظت ام لم تکن من الواعظین» در قیامت هم مى گویند: فرقى ندارد که ما جیغ بکشیم یا آرام باشیم، به هر حال، دچار عذابیم. «سواء علینا أجزعنا ام صبرنا»
7- فرار از دادگاه و کیفر الهى امکان ندارد. «ما لنا من محیص»
8 - در قیامت میان کفّار، قیل و قال و گفتگو بسیار است. «قال ....قالوا»
9- در قیامت هیچکس نمى توانند مانع عذاب الهى شود. «فهل أنتم مغنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ بَرَزُواْ لِلَّهِ جَمِیعاً فَقَالَ الضُّعَفَؤُاْ لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُواْ إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللَّهِ مِن شَىْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَینَا اللَّهُ لَهَدَیْنَکُمْ سَوَآءٌ عَلَیْنَآ أَجَزِعْنَآ أَمْ صَبَرْنَا مَالَنَا مِن مَّحِیصٍ
ترجمه
و (در قیامت، مردم) همگى در پیشگاه خدا ظاهر شوند. پس ضعیفان به مستکبران گویند: ما (در دنیا) پیرو شما بودیم، پس آیا (امروز) مى توانید چیزى از عذاب خدا را از ما بازدارید؟ (آنها در پاسخ) گویند: اگر خداوند ما را (به رهائى از عذاب) هدایت کرد، قطعاً ما شما را هدایت مى کنیم. بر ما یکسان است که فریاد و ناله بزنیم، یا صبر کنیم (و ضجّه اى نزنیم) براى ما هیچ راه نجاتى نیست.
«بروز» به معناى خروج است و «مبارز» کسى را گویند که از صف لشکر خارج شود و آمادگى خود را براى نبرد با دشمن اعلام کند.
گرچه معمولاً مردم بر دین و روش حاکمانشان هستند، «النّاس على دین ملوکهم» امّا در سیستم مدیریّت اسلامى، اطاعتِ مطلق از مدیر نداریم. «لاطاعة لمخلوق فى معصیة الخالق» بنابراین، شعار «المأمور معذور» صحیح نیست.
پیام ها
1- در قیامت، همه مردم یکجا در پیشگاه خداوند حاضر مى شوند.«جمیعاً»
2- نتیجه تقلید و پیروى کورکورانه، حسرت است. «کنا لکم تبعاً فهل انتم مغنون»
3- دوزخیان تنها تخفیف گوشه اى از عذاب را توقع دارند، نه تمام آن را. «منشى»
4- هدایت و ضلالت رهبران جامعه، در سعادت یا شقاوت مردم نقش مهمى دارد. «لو هدانا اللَّه لهدیناکم»
5 - یکى از عذاب هاى روحى و روانى رهبران فاسد در قیامت، اقرار آنها به ناتوانى و بدبختى خود، در برابر پیروان خویش است. «لو هدانا اللَّه لهدیناکم»
6- آنها که در دنیا، به انبیا مى گفتند: براى ما فرقى ندارد که ما را موعظه کنید یا نکنید. «سواء علینا اَوَعظت ام لم تکن من الواعظین» در قیامت هم مى گویند: فرقى ندارد که ما جیغ بکشیم یا آرام باشیم، به هر حال، دچار عذابیم. «سواء علینا أجزعنا ام صبرنا»
7- فرار از دادگاه و کیفر الهى امکان ندارد. «ما لنا من محیص»
8 - در قیامت میان کفّار، قیل و قال و گفتگو بسیار است. «قال ....قالوا»
9- در قیامت هیچکس نمى توانند مانع عذاب الهى شود. «فهل أنتم مغنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است