- 72
- 1000
- 1000
- 1000
ولاء ها و ولایت ها در قرآن، 15
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان با موضوع «ولاء ها و ولایت ها در قرآن»، جلسه پانزدهم: اجبارها و الزامها در احکام اسلامی، سال 1403
اجبارها و الزامها در احکام اسلامی؛ در بحث دیروز که بحث مهمی بود برای بردن جامعه به سمت بهشت، قاعدهای که تأسیس شد این بود که اولاً به فرمایش حضرت امیر در خطبه 156 ، حمل میکنند مردم را به سمت بهشت و ان هم پس از طاعت مردم، که در خطبه 169 فرمود که ان اطاعت هم باید اعطا بشود به ولی حاکم و به تعبیر خودش غیر ملومه و غیرمستکرهه باشد نه از سر ملامت باشد. نه در یک فشار افکار عمومی باشد که مجبور بشود به اطاعت و نه به اصطلاح به شکل اکراه باشد.
این قاعده اصلی بود. روی این اطاعت و این تعابیر خیلی تأکید دارم. ولا یعنی شبکه اتصالات. شبکه اتصالات جامعه با هم و با نظام سیاسی. به این می گویند شبکه ولا. این جامعه با هم را که دو سه جلسه درباره اش حرف زدیم، در اتصالش به حاکمیت سیاسی دوباره یک همچین اطاعتی باید شکل بگیرد، نه از سر اجبار و اکراه، بعد ان وقت حمل مردم به سمت بهشت تسهیل میشود. احکام الهی آسان انجام میشود. به تعبیر خود حضرت امیر حق مسمحتاً گرفته میشود. آسان و سهل گرفته میشود. با صعوبت و سختی نخواهد بود. خب یک اشکالی مطرح شد که آقا آخرش ما کلی احکام الزامی داریم تو اسلام. حدود داریم. بعضی از حدود تازیانه است. بعضی از حدود حتی کشتنه. یک طوری گفتید که انگار اسلام اصلاً الزام ندارد. اصلاً اجبار ندارد. این را میخواهیم امروز یک مقداری بحث بکنیم.
اجبارها و الزامها در احکام اسلامی؛ در بحث دیروز که بحث مهمی بود برای بردن جامعه به سمت بهشت، قاعدهای که تأسیس شد این بود که اولاً به فرمایش حضرت امیر در خطبه 156 ، حمل میکنند مردم را به سمت بهشت و ان هم پس از طاعت مردم، که در خطبه 169 فرمود که ان اطاعت هم باید اعطا بشود به ولی حاکم و به تعبیر خودش غیر ملومه و غیرمستکرهه باشد نه از سر ملامت باشد. نه در یک فشار افکار عمومی باشد که مجبور بشود به اطاعت و نه به اصطلاح به شکل اکراه باشد.
این قاعده اصلی بود. روی این اطاعت و این تعابیر خیلی تأکید دارم. ولا یعنی شبکه اتصالات. شبکه اتصالات جامعه با هم و با نظام سیاسی. به این می گویند شبکه ولا. این جامعه با هم را که دو سه جلسه درباره اش حرف زدیم، در اتصالش به حاکمیت سیاسی دوباره یک همچین اطاعتی باید شکل بگیرد، نه از سر اجبار و اکراه، بعد ان وقت حمل مردم به سمت بهشت تسهیل میشود. احکام الهی آسان انجام میشود. به تعبیر خود حضرت امیر حق مسمحتاً گرفته میشود. آسان و سهل گرفته میشود. با صعوبت و سختی نخواهد بود. خب یک اشکالی مطرح شد که آقا آخرش ما کلی احکام الزامی داریم تو اسلام. حدود داریم. بعضی از حدود تازیانه است. بعضی از حدود حتی کشتنه. یک طوری گفتید که انگار اسلام اصلاً الزام ندارد. اصلاً اجبار ندارد. این را میخواهیم امروز یک مقداری بحث بکنیم.


تاکنون نظری ثبت نشده است