- 24
- 1000
- 1000
- 1000
ولاء ها و ولایت ها در قرآن، 13
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان با موضوع «ولاء ها و ولایت ها در قرآن»، جلسه سیزدهم: دو گانه «حق جماعت»، سال 1403
راه درستی که از اهل بیت علیهم السلام در این دو سه جلسه یاد گرفتیم این بود، یک کلمه بود، از حق چیزی نمیکاهند اما معطل بردن جماعت می شوند. این سخت کار بود. اگه از حق بزند دچار لیبرالیسم میشود. اگه جماعت را به زور ببرد و بیخیال بشود از اینکه جماعت را انتخاب بکنند، به زور و غلبه و سلطه و اینها کار خودش را بکند که خب این که زودتر از موعد خودش معاویه شده است. او آمده بود ضد معاویه باشد. خودش که شد معاویه. این ان نکته هست. حالا این چالش را چون تو عرصههای تاریخ اسلامی و تو عرصههای تطبیقی محل چالش واقع میشود سه جلسه بر سر آن بحث کردم و ایستادم. امروز یکی از مصادیق بزرگ همان چالش است. دو تا برادر هستند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درباره آنها فرمود امام هستند، چه قیام کنند و چه قعود کنند. امام حسن مجتبی و اباعبدالله الحسین علیهم السلام. امام حسن سلام الله علیه میگوید که برای صلاح امت صلح میکنم. اباعبدالله میگوید برای اصلاح امت خروج میکنم. این کلمات را دقت کنید. عین کلمات خودشان است. به معاویه امام مجتبی علیه السلام مینویسد. جنگ با تو را رها میکنم. آتش بس را میپذیرم. صلح میپذیرم برای صلاح امت. اباعبدالله علیه السلام چه فرمودند؟ برای اصلاح امت خروج میکنم. همین محل تعارض است. این چه صلاحی است که او رعایت میکند ولی تو ان را لحاظ نمیکنی و خروج میکنی و اسم آن را میگذاری اصلاح.
راه درستی که از اهل بیت علیهم السلام در این دو سه جلسه یاد گرفتیم این بود، یک کلمه بود، از حق چیزی نمیکاهند اما معطل بردن جماعت می شوند. این سخت کار بود. اگه از حق بزند دچار لیبرالیسم میشود. اگه جماعت را به زور ببرد و بیخیال بشود از اینکه جماعت را انتخاب بکنند، به زور و غلبه و سلطه و اینها کار خودش را بکند که خب این که زودتر از موعد خودش معاویه شده است. او آمده بود ضد معاویه باشد. خودش که شد معاویه. این ان نکته هست. حالا این چالش را چون تو عرصههای تاریخ اسلامی و تو عرصههای تطبیقی محل چالش واقع میشود سه جلسه بر سر آن بحث کردم و ایستادم. امروز یکی از مصادیق بزرگ همان چالش است. دو تا برادر هستند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درباره آنها فرمود امام هستند، چه قیام کنند و چه قعود کنند. امام حسن مجتبی و اباعبدالله الحسین علیهم السلام. امام حسن سلام الله علیه میگوید که برای صلاح امت صلح میکنم. اباعبدالله میگوید برای اصلاح امت خروج میکنم. این کلمات را دقت کنید. عین کلمات خودشان است. به معاویه امام مجتبی علیه السلام مینویسد. جنگ با تو را رها میکنم. آتش بس را میپذیرم. صلح میپذیرم برای صلاح امت. اباعبدالله علیه السلام چه فرمودند؟ برای اصلاح امت خروج میکنم. همین محل تعارض است. این چه صلاحی است که او رعایت میکند ولی تو ان را لحاظ نمیکنی و خروج میکنی و اسم آن را میگذاری اصلاح.


تاکنون نظری ثبت نشده است