- 95
 - 1000
 - 1000
 - 1000
 
شرح روان زندگانی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، 2
							
                              سخنرانی حجت الاسلام محمدرضا رنجبر با موضوع «شرح روان زندگانی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله»، جلسه دوم: گل و مرداب، سال 1404
گل نیلوفر رو دیدید چقدر زیبا چقدر تماشایی ما همین گل از دل مرداب بالا میزند و بیرون میاید. قصه پیامبر نازنین اسلام و خاستگاه او که حجاز باشد دقیقاً قصه نیلوفر و مرداب است. حالا چرا پیامبر در چنین مردابی سر زد و بالا آمد؟ چرا خاستگاه او حجاز شد. قصهای دارد گذرا و کوتاه اینکه در ان روزگاران دو تا امپراطوری بزرگ حاکم بود. یکی امپراتوری ایران و حکومت ساسانیان یکی هم امپراتوری روم و حکومت قیصر. تمام نقاط و مناطق عالم تحت سلطه و سیطره امپراطوری ایران بودند یا تحت سلطه و سیطره امپراطوری روم. منطقه عربستان هم مستثنی از این قاعده نبود. لذا بعضی از شهرهای عربستان تابع حکومت امپراطوری روم بود و پارهای هم تابع حکومت امپراتوری ایران. اما نقطه حجاز، منطقه حجاز یک استثنا بود. نه خودش حکومتی داشت، نه وابسته به حکومتی بود و نه حکومتها نسبت به ان منطقه طمعی داشتند. چون چیزی نداشت. در حجاز قبائلی زندگی میکردند. هر قبیلهای هم برای خودش مرام و مسلکی داشت. بر همین اساس تنها نقطهای که میتوانست محل امنی باشد برای نزج گرفتن و شکل گرفتن آیین نبوی همین منطقه حجاز بود. اگر پیامبر جز در این منطقه قرار میداشت مثلاً در منطقهای بود که امپراتوری ایران حاکم بود. قطعاً آیین او در نطفه خفه میشد.
						
					گل نیلوفر رو دیدید چقدر زیبا چقدر تماشایی ما همین گل از دل مرداب بالا میزند و بیرون میاید. قصه پیامبر نازنین اسلام و خاستگاه او که حجاز باشد دقیقاً قصه نیلوفر و مرداب است. حالا چرا پیامبر در چنین مردابی سر زد و بالا آمد؟ چرا خاستگاه او حجاز شد. قصهای دارد گذرا و کوتاه اینکه در ان روزگاران دو تا امپراطوری بزرگ حاکم بود. یکی امپراتوری ایران و حکومت ساسانیان یکی هم امپراتوری روم و حکومت قیصر. تمام نقاط و مناطق عالم تحت سلطه و سیطره امپراطوری ایران بودند یا تحت سلطه و سیطره امپراطوری روم. منطقه عربستان هم مستثنی از این قاعده نبود. لذا بعضی از شهرهای عربستان تابع حکومت امپراطوری روم بود و پارهای هم تابع حکومت امپراتوری ایران. اما نقطه حجاز، منطقه حجاز یک استثنا بود. نه خودش حکومتی داشت، نه وابسته به حکومتی بود و نه حکومتها نسبت به ان منطقه طمعی داشتند. چون چیزی نداشت. در حجاز قبائلی زندگی میکردند. هر قبیلهای هم برای خودش مرام و مسلکی داشت. بر همین اساس تنها نقطهای که میتوانست محل امنی باشد برای نزج گرفتن و شکل گرفتن آیین نبوی همین منطقه حجاز بود. اگر پیامبر جز در این منطقه قرار میداشت مثلاً در منطقهای بود که امپراتوری ایران حاکم بود. قطعاً آیین او در نطفه خفه میشد.


تاکنون نظری ثبت نشده است