- 506
- 1000
- 1000
- 1000
با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان با موضوع «با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)»، جلسه دوم، سال 1401
دوتا سلول بنادین برای تشکیل جامعه اسلامی یکی شاهد غیب است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است و یکی هم مومن به غیب است.
یک انقلاب عظیمی در درون پیامبر اتفاق می افتد و رویکرد ایشان درباره عالم و آدم عوض می شود و به طبع او نسبت اعمال و روابطش نو می شود. مومنین در این مسئله از او تبعیت می کنند که اسم آن می شود سنت و یک دنیای جدیدی متولد می شود. واقعا به لحاظ اجتماعی یک دنیای تازه است.
نکته مهم این است که این رابطه دوسویه است. شاهد غیب مناسبات را نو می کند. کسی که در مناسبات نو که نام آن سنت و فرائض هست، به قصد قربت و با خلوص نیت انجام بدهد شاهدغیب می شود و یعنی ما به ضیافت پیامبر دعوت می شویم.
از اینجا سه جهاد متولد شد. جهاد اکبر و اصغر و کبیر. جهاد اصغر در سر مرزهای جغرافیایی، جهاد کبیر سر مرز همین سنت ها. سبک خودی و این سبک نوی که از آسمان ها آمده است. جهاد اکبر در مرزهای معرفت است. همانجایی است که مومن به غیب را شاهد به غیب می کند. ایمان را تبدیل به ایقان می کند. معرفت عقلی را تبدیل به معرفت شهودی می کند.
ما با سه جهاد مواجه هستیم یا اینکه یک جهاد است در سه جلوه و سه سنگر. دارای فرق زیادی هستند. اگر گفتید که سه جهاد است، می توان یکی را انجام داد و آن دو را انجام نداد ولی اگر گفتید که یک جهاد است، این مجاهد باید در سه مرز پاسبانی بکند. مرز فیزیکی را باید حفاظت کند. حفاظت کند از مرزهای فرهنگی و از آن طرف مرزهای معرفتی را در نوردد. سه جهاد نیست. یک جهاد است.
اگر گفتید که یک جهاد است جهاد اصغر بدون جهاد اکبر ممکن نمی شود. تا در درون غلبه بر هوی ملکه نشده باشد و یا در تلاش برای آن نباشی، آن کار نظامی که در مقابل دشمن انجام می دهی، نامش جهاد اصغر نیست.
دوتا سلول بنادین برای تشکیل جامعه اسلامی یکی شاهد غیب است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است و یکی هم مومن به غیب است.
یک انقلاب عظیمی در درون پیامبر اتفاق می افتد و رویکرد ایشان درباره عالم و آدم عوض می شود و به طبع او نسبت اعمال و روابطش نو می شود. مومنین در این مسئله از او تبعیت می کنند که اسم آن می شود سنت و یک دنیای جدیدی متولد می شود. واقعا به لحاظ اجتماعی یک دنیای تازه است.
نکته مهم این است که این رابطه دوسویه است. شاهد غیب مناسبات را نو می کند. کسی که در مناسبات نو که نام آن سنت و فرائض هست، به قصد قربت و با خلوص نیت انجام بدهد شاهدغیب می شود و یعنی ما به ضیافت پیامبر دعوت می شویم.
از اینجا سه جهاد متولد شد. جهاد اکبر و اصغر و کبیر. جهاد اصغر در سر مرزهای جغرافیایی، جهاد کبیر سر مرز همین سنت ها. سبک خودی و این سبک نوی که از آسمان ها آمده است. جهاد اکبر در مرزهای معرفت است. همانجایی است که مومن به غیب را شاهد به غیب می کند. ایمان را تبدیل به ایقان می کند. معرفت عقلی را تبدیل به معرفت شهودی می کند.
ما با سه جهاد مواجه هستیم یا اینکه یک جهاد است در سه جلوه و سه سنگر. دارای فرق زیادی هستند. اگر گفتید که سه جهاد است، می توان یکی را انجام داد و آن دو را انجام نداد ولی اگر گفتید که یک جهاد است، این مجاهد باید در سه مرز پاسبانی بکند. مرز فیزیکی را باید حفاظت کند. حفاظت کند از مرزهای فرهنگی و از آن طرف مرزهای معرفتی را در نوردد. سه جهاد نیست. یک جهاد است.
اگر گفتید که یک جهاد است جهاد اصغر بدون جهاد اکبر ممکن نمی شود. تا در درون غلبه بر هوی ملکه نشده باشد و یا در تلاش برای آن نباشی، آن کار نظامی که در مقابل دشمن انجام می دهی، نامش جهاد اصغر نیست.
تاکنون نظری ثبت نشده است