- 718
- 1000
- 1000
- 1000
با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)، جلسه اول
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان با موضوع «با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)»، جلسه اول، سال 1401
ما به یک الگوی معصوم نیازمند هستیم به خصوص وقتی که در مقام تبعیت و در مقام پیروی و در مقام یکی از مردم هست. نه وقتی که امام است و مردم در قبال او وظیفه اطاعت دارند. اینجا خوب است که به ابعاد مختلف آن توجه بکنیم. هم ابعاد فردی و معنوی و اخلاقی و هم ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی که به هم تنیده هستند و از یکدیگر جدا نیستند.
بعثت یک انقلاب است اما یک انقلاب سیاسی اجتماعی فقط نیست که یک نظم سیاسی را ببرد و یک نظم سیاسی جدید را بیاورد و یک دسته از این جور رفتارهایی که معمولا در هر اتفاق سیاسی اتفاق می افتد. بلکه یک تحول عمیق درونی است. یعنی از اعماق درون آدمیان تحول و تغییر شروع می شودو البته به ساخت سیاسی و ساخت اقتصادی و ساخت اجتماعی هم می رسد. یعنی یک انقلاب به تمام معنا است. هم انسان را منقلب می کند و از این رو به روی دیگر می کند و هم ابعاد اجتماعی انسان و روابط اجتماعی انسان را تحت تاثیر خودش قرار می دهد. و خیلی جالب است که در روایات از ماده کلمه«ثوره» به معنی انقلاب، هم برای انقلاب های سیاسی اجتماعی و هم برای آن انقلاب عمیق استفاده شده است.
در خطبه اول نهج البلاغه، امیرمومنان علی علیه السلام یکی از فلسفه بعثت انبیا را این می شمارد. گنجینه های عقل و آن درونی ترین لایه های وجود مردم را شکوفا و دچار دگرگونی بکند.
پیامبر شاهد غیب است. پیامبر کسی است که به یک غیبی از عالم را پیدا کرده و مشاهده می کند. یک پیامبری در وسط است که شاهد غیب است. یک دسته هم مومن به پیامبر هستند. مومن به غیب هستند. غیبی که آنها آن را نمی بینند و به اتکاء آن پیامبر به آن غیب مومن هستند. ادله عقلی دارند و حجیت این پیامبر برای آنها ثابت شده اما غیب همنوز برای اینها کشف نشده. مومنین مومن به شاهد غیب هستند. شروع جامعه ایمانی از اینجا است. شاهد غیب و مومن به غیب.
ما به یک الگوی معصوم نیازمند هستیم به خصوص وقتی که در مقام تبعیت و در مقام پیروی و در مقام یکی از مردم هست. نه وقتی که امام است و مردم در قبال او وظیفه اطاعت دارند. اینجا خوب است که به ابعاد مختلف آن توجه بکنیم. هم ابعاد فردی و معنوی و اخلاقی و هم ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی که به هم تنیده هستند و از یکدیگر جدا نیستند.
بعثت یک انقلاب است اما یک انقلاب سیاسی اجتماعی فقط نیست که یک نظم سیاسی را ببرد و یک نظم سیاسی جدید را بیاورد و یک دسته از این جور رفتارهایی که معمولا در هر اتفاق سیاسی اتفاق می افتد. بلکه یک تحول عمیق درونی است. یعنی از اعماق درون آدمیان تحول و تغییر شروع می شودو البته به ساخت سیاسی و ساخت اقتصادی و ساخت اجتماعی هم می رسد. یعنی یک انقلاب به تمام معنا است. هم انسان را منقلب می کند و از این رو به روی دیگر می کند و هم ابعاد اجتماعی انسان و روابط اجتماعی انسان را تحت تاثیر خودش قرار می دهد. و خیلی جالب است که در روایات از ماده کلمه«ثوره» به معنی انقلاب، هم برای انقلاب های سیاسی اجتماعی و هم برای آن انقلاب عمیق استفاده شده است.
در خطبه اول نهج البلاغه، امیرمومنان علی علیه السلام یکی از فلسفه بعثت انبیا را این می شمارد. گنجینه های عقل و آن درونی ترین لایه های وجود مردم را شکوفا و دچار دگرگونی بکند.
پیامبر شاهد غیب است. پیامبر کسی است که به یک غیبی از عالم را پیدا کرده و مشاهده می کند. یک پیامبری در وسط است که شاهد غیب است. یک دسته هم مومن به پیامبر هستند. مومن به غیب هستند. غیبی که آنها آن را نمی بینند و به اتکاء آن پیامبر به آن غیب مومن هستند. ادله عقلی دارند و حجیت این پیامبر برای آنها ثابت شده اما غیب همنوز برای اینها کشف نشده. مومنین مومن به شاهد غیب هستند. شروع جامعه ایمانی از اینجا است. شاهد غیب و مومن به غیب.
تاکنون نظری ثبت نشده است