- 724
- 1000
- 1000
- 1000
دشمن و اربعین
سخنرانی حجت الاسلام محمد رضا عابدینی با موضوع «دشمن و اربعین»، سال 1398
حب ذات، به فطرت فرار از نقص و شوق به کمال و همچنین دفاع از ذات منتهی میشود.همچنین گفتیم توسعه من سبب میشود مرزهای دفاع و بقا مشخص شود. اگر منِ موهوم، مثل مرز جغرافیایی ملاک باشد، مرز دفاع و حب و بغض هم هیمنجا میشود. اگر من حقیقی یعنی دین ملاک باشد، دفاع از دین مساوی دفاع از من وبقای من خواهد بود .
جریان کربلا و عاشورا به عنوان مظهر توسعه من است. در نتیجه دفاع از دین به منزله دفاع فطری از من معرفی میشود. تمام محبت ها و بغض ها در نهضت امام حسین علیه السلام بر اساس نظام دین است. نظام دین هم یعنی نظام ربط به خدا. نظام امر و نهی الهی. لذا بیان حضرت این است که احیاء دین الهی را مقصد اصلی خود معرفی میکند. یکبار ما گفتیم جریان حرکت انبیاء برای بیداری است. یکبار عرض کردیم جریان حرکت انبیاء برای معرفی حقیقت من است .
این ها با هم منافاتی ندارد. بیداری یعنی بیدار شدن بر اینکه من حقیقی چیست. یعنی اینکه بگوییم حرکت انبیاء برای بیداری است درست است. اینکه بگوییم حرکت انبیاء برای معرفی من و حقیقت حب ذات توسعه یافته است ،این هم درست است. این ها با هم تنافی ندارند.
با این نگاه، جریان عاشورا صدای بلند برای بیداری و شناخت حقیقت انسان و حب ذات است. تا نشان بدهد ذات انسان چیست که آن ذات همان عین تعلق به خدا و عین ربط به خداست. در عاشورا این کاملا خودش را آشکار میکند. لذا ببینید سراسر عاشورا در عین اینکه حماسه است، سرشار از دعاست. از یوم العرفه که دعای در عرفه خوانده بشود، اگر مربوط به همان سال باشد، تا خود جریان کربلا و جای جای عاشورا و کربلا همه اش سرشار از ارتباط با خداست تا آن شب عاشورا که برای دعا و راز و نیاز و نماز مهلت گرفتند.
گفتیم انحراف در دین از جایی آغاز شد که رابطه با خدا ضعیف شد «فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلاة و اتبعوا الشهوات» در برابر کار عاشورا تقویت رابطه با خدا بود. «الذین ان مکنّّاهم فی الارض اقاموا الصلاة» کسانی که وقتی مکنت و حکومت در زمین پیدا میکنند، اولین کارشان اقامه نماز است. نماز مظهر رابطه با خداست.
پس در سراسر جریان کربلا، دعا حضور دارد. آخرین لحظه ای که حضرت از اسب به زمین می افتد آنگونه دعا میکند. هنگام شهادت میگوید «الهی رضا بقضائک، تسلیما لامرک، لا معبود سواک» اینها نشان میدهد غایت حرکت و آخرین مرتبه چیست. آخرین جملات حضرت آخرین مرتبه حرکتش است. آخرین کمالی است که پیدا کرده است و آخرین نقطه ای است که نشان میدهد.
حب ذات، به فطرت فرار از نقص و شوق به کمال و همچنین دفاع از ذات منتهی میشود.همچنین گفتیم توسعه من سبب میشود مرزهای دفاع و بقا مشخص شود. اگر منِ موهوم، مثل مرز جغرافیایی ملاک باشد، مرز دفاع و حب و بغض هم هیمنجا میشود. اگر من حقیقی یعنی دین ملاک باشد، دفاع از دین مساوی دفاع از من وبقای من خواهد بود .
جریان کربلا و عاشورا به عنوان مظهر توسعه من است. در نتیجه دفاع از دین به منزله دفاع فطری از من معرفی میشود. تمام محبت ها و بغض ها در نهضت امام حسین علیه السلام بر اساس نظام دین است. نظام دین هم یعنی نظام ربط به خدا. نظام امر و نهی الهی. لذا بیان حضرت این است که احیاء دین الهی را مقصد اصلی خود معرفی میکند. یکبار ما گفتیم جریان حرکت انبیاء برای بیداری است. یکبار عرض کردیم جریان حرکت انبیاء برای معرفی حقیقت من است .
این ها با هم منافاتی ندارد. بیداری یعنی بیدار شدن بر اینکه من حقیقی چیست. یعنی اینکه بگوییم حرکت انبیاء برای بیداری است درست است. اینکه بگوییم حرکت انبیاء برای معرفی من و حقیقت حب ذات توسعه یافته است ،این هم درست است. این ها با هم تنافی ندارند.
با این نگاه، جریان عاشورا صدای بلند برای بیداری و شناخت حقیقت انسان و حب ذات است. تا نشان بدهد ذات انسان چیست که آن ذات همان عین تعلق به خدا و عین ربط به خداست. در عاشورا این کاملا خودش را آشکار میکند. لذا ببینید سراسر عاشورا در عین اینکه حماسه است، سرشار از دعاست. از یوم العرفه که دعای در عرفه خوانده بشود، اگر مربوط به همان سال باشد، تا خود جریان کربلا و جای جای عاشورا و کربلا همه اش سرشار از ارتباط با خداست تا آن شب عاشورا که برای دعا و راز و نیاز و نماز مهلت گرفتند.
گفتیم انحراف در دین از جایی آغاز شد که رابطه با خدا ضعیف شد «فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلاة و اتبعوا الشهوات» در برابر کار عاشورا تقویت رابطه با خدا بود. «الذین ان مکنّّاهم فی الارض اقاموا الصلاة» کسانی که وقتی مکنت و حکومت در زمین پیدا میکنند، اولین کارشان اقامه نماز است. نماز مظهر رابطه با خداست.
پس در سراسر جریان کربلا، دعا حضور دارد. آخرین لحظه ای که حضرت از اسب به زمین می افتد آنگونه دعا میکند. هنگام شهادت میگوید «الهی رضا بقضائک، تسلیما لامرک، لا معبود سواک» اینها نشان میدهد غایت حرکت و آخرین مرتبه چیست. آخرین جملات حضرت آخرین مرتبه حرکتش است. آخرین کمالی است که پیدا کرده است و آخرین نقطه ای است که نشان میدهد.
تاکنون نظری ثبت نشده است