- 348
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه شصت و نهم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه شصت و نهم، سال 1403
یکی از بزرگترین انحرافات بعضی از جریانها، که بعضی از آنها فیگور انقلابی دارند و بعضی دیگر فیگور تمدّنی دارند و بعضی دیگر هم فیگورهای دیگر دارند این است که با فهم ناقص خودشان، مباحث اعتقادی اصیل تشیّع را انحراف میبینند. اینها لطف خداست که مانند لحظهای که میخواهد موشکی اصابت کند صدای آژیر خطر پیچیده میشود، صدای آژیر گوشخراش است اما باعث میشود که انسان حواس خود را جمع کند.
این شبها که ما اینجا گفتگو میکنیم، اقتضای جلسهی هیئت این نیست که مباحث به سمتِ درسیتر شدن برود، و مباحث ما هم رسانهای نیست، پخش زنده هم ندارد، به این جهت که بحث در فضای آرامشی مطرح شود، ولی در فضای مجازی مانند توییتر هر شب دهها حمله به سمت ما رخ میدهد که میگویند انحراف رخ داده است و خطر امنیت ملّی دارد!
خطر امنیّت ملّی این است که عدّهای فکر کنند بیشتر از ائمه علیهم السلام میفهمند. اینجا که دیگر تریبون عمومی هم نیست، اینکه عدّهای خیال کنند نباید عقاید مطرح شود، اینها چه موجودات خطرناکی هستند، گاهی چفیه به گردن هستند، گاهی هم نشخوارکنندهی بودجههای تمدّنی، یا چیزهای دیگر.
اینها قبل از اینکه اشکال به ما باشد، اولاً اشکال به هزار و چهارصد سال علمای شیعه است، و ثانیاً اشکال به اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین. این تأکید و حرفهای ما یک هزارم تأکیدات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است، یا اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین نعوذبالله به اندازهی این آقایان فهم نداشتهاند که چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست… ما آنقدر راجع به تعامل با غیرشیعیان و درست نکردن دعوا حرف زدهایم، آنقدر راجع به نگاهمان به موضوع وحدت صحبت کردهایم که اگر کتاب شود، کتابی هزار صفحهای میشود، دیگر نیازی نیست که آنها را تکرار کنیم.
اما اینکه عدّهای از این موضوع ترس دارند که چند نفر در گوشهای بنشینند و بصورت مستند و متقن هم راجع به این موضوعات حرف بزنند، و معلوم نیست که این فکر را از کجا آوردهاند، و بعد هم دوستان اینها در کشور مسئولین فرهنگی میشوند و تصمیمگیرنده و تصمیمساز هستند و رسانه اداره میکنند، بعد رسانه نمیتواند با مردم ارتباط بگیرد، با رقاصی و حرفهای زرد به دنبال جمع کردن مردم هستند.
اینکه به همین موضوع هم اعتراض میکنند که چرا شما در گوشهای نشستهاید و این حرفها را میزنید، واقعاً از عجایب است، و لطف خدا به ماست، اینکه انسان ببیند که صدایی از جایی درآمد، امیدوار هستیم که ان شاء الله… آنها که گوش نمیدهند، چون خیلی اوقات که یک بحث علمی مطرح میشود، طرف میگوید من میخواهم از منظر جامعهشناختی بحث کنم، این حرف یعنی من میخواهم حرف بیپایه و اساس بزنم.
چون در حال حرف زدن راجع به سیر یک تکوّنی هستیم، آن هم با استناد به صدها کتاب، که این شیوهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است. شما باید بگویید این شیوهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین نیست و این شیخ حرف بیاساس میزند.
یکی از بزرگترین انحرافات بعضی از جریانها، که بعضی از آنها فیگور انقلابی دارند و بعضی دیگر فیگور تمدّنی دارند و بعضی دیگر هم فیگورهای دیگر دارند این است که با فهم ناقص خودشان، مباحث اعتقادی اصیل تشیّع را انحراف میبینند. اینها لطف خداست که مانند لحظهای که میخواهد موشکی اصابت کند صدای آژیر خطر پیچیده میشود، صدای آژیر گوشخراش است اما باعث میشود که انسان حواس خود را جمع کند.
این شبها که ما اینجا گفتگو میکنیم، اقتضای جلسهی هیئت این نیست که مباحث به سمتِ درسیتر شدن برود، و مباحث ما هم رسانهای نیست، پخش زنده هم ندارد، به این جهت که بحث در فضای آرامشی مطرح شود، ولی در فضای مجازی مانند توییتر هر شب دهها حمله به سمت ما رخ میدهد که میگویند انحراف رخ داده است و خطر امنیت ملّی دارد!
خطر امنیّت ملّی این است که عدّهای فکر کنند بیشتر از ائمه علیهم السلام میفهمند. اینجا که دیگر تریبون عمومی هم نیست، اینکه عدّهای خیال کنند نباید عقاید مطرح شود، اینها چه موجودات خطرناکی هستند، گاهی چفیه به گردن هستند، گاهی هم نشخوارکنندهی بودجههای تمدّنی، یا چیزهای دیگر.
اینها قبل از اینکه اشکال به ما باشد، اولاً اشکال به هزار و چهارصد سال علمای شیعه است، و ثانیاً اشکال به اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین. این تأکید و حرفهای ما یک هزارم تأکیدات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است، یا اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین نعوذبالله به اندازهی این آقایان فهم نداشتهاند که چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست… ما آنقدر راجع به تعامل با غیرشیعیان و درست نکردن دعوا حرف زدهایم، آنقدر راجع به نگاهمان به موضوع وحدت صحبت کردهایم که اگر کتاب شود، کتابی هزار صفحهای میشود، دیگر نیازی نیست که آنها را تکرار کنیم.
اما اینکه عدّهای از این موضوع ترس دارند که چند نفر در گوشهای بنشینند و بصورت مستند و متقن هم راجع به این موضوعات حرف بزنند، و معلوم نیست که این فکر را از کجا آوردهاند، و بعد هم دوستان اینها در کشور مسئولین فرهنگی میشوند و تصمیمگیرنده و تصمیمساز هستند و رسانه اداره میکنند، بعد رسانه نمیتواند با مردم ارتباط بگیرد، با رقاصی و حرفهای زرد به دنبال جمع کردن مردم هستند.
اینکه به همین موضوع هم اعتراض میکنند که چرا شما در گوشهای نشستهاید و این حرفها را میزنید، واقعاً از عجایب است، و لطف خدا به ماست، اینکه انسان ببیند که صدایی از جایی درآمد، امیدوار هستیم که ان شاء الله… آنها که گوش نمیدهند، چون خیلی اوقات که یک بحث علمی مطرح میشود، طرف میگوید من میخواهم از منظر جامعهشناختی بحث کنم، این حرف یعنی من میخواهم حرف بیپایه و اساس بزنم.
چون در حال حرف زدن راجع به سیر یک تکوّنی هستیم، آن هم با استناد به صدها کتاب، که این شیوهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است. شما باید بگویید این شیوهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین نیست و این شیخ حرف بیاساس میزند.
تاکنون نظری ثبت نشده است