- 1446
- 1000
- 1000
- 1000
آغاز امامت امیرالمؤمنین علی(ع)، آغاز تاریخ اسلام، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «آغاز امامت امیرالمؤمنین علی(ع)، آغاز تاریخ اسلام»، جلسه دوم، سال 1398
میخواهیم شرایط آغاز امیرالمؤمنین را بحث کنیم که خیلی مهم است منتهی با توجه به اینکه میخواهیم بدانیم فضای صدور فرمایشات پیامبر اکرم، شرایط جامعه اسلامی در آن روزگار، جریانهای مختلف چه میکردند، دستهبندیها چطور بود و با فرمایشات رسول خدا چطور برخورد میکردند. جبههبندیها به چه شکلی بوده، در مورد موضوعی صحبت میکنیم که هم زمان حیات رسول خدا شخصیت پیغمبر را تحت شعاع قرار داده و قرآن کریم تمام قد از پیغمبر دفاع کرده و هم متأسفانه یهودیان و بعضی از اهل کتاب زمان رسول خدا پیغمبر را تخریب کردند.
اساساً خاک پاشیدن سمت خورشید کار ناتوانهاست، وقتی نتوانستند با شخصیت والا و بی نظیر رسول خدا مواجه کنند و نتوانستند او را زمین بزنند و با تهدید و تطمیع جلوی او را بگیرند، بعد با دست خالی و نور الهی پیامبر اکرم جهان را روشن میکند، شروع به تخریب زمان پیامبر کردند و بعد ی جریان نفوذی از قدرت پیغمبر مجبور شد، قدرت خشونت نظامی نه، قدرتی که دلها را فتح کرده بود، اینها مجبور شدند مخفیانه وارد میدان شدند و جریان نفاق و جریانهای نفوذی سعی کردند رسول خدا را در چند جهت تخریب کنند. اولین نقطه که همه عظمت رسول خداست را میخواستند بشکنند و آن تقدس و حجیت مطلقهی پیامبر اکرم بود.
وقتی میگوییم تقدس، ممکن است فکر کنید رسول خدا مثلاً دستهای مبارکش را تکان میداد و پرواز میکرد. نه، چون مثلاً ممکن است بگوید: آقا مگر در قرآن نداریم که «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ» ما اصلاً جنبه بشری رسول خدا را نمیخواهیم کتمان کنیم. تقدسی که منظور من هست و آیات قرآن بیان میکنند مثل تقدسی است که برای حضرت عیسی قائل هستیم. حضرت عیسی در گهواره سخن میگوید و پاک و مبارک است. در گهواره بنده خدا و رسول خداست. تقدس یعنی اینکه مسلمانان بدانند رسول خدا جز حق نمیفرماید و جز حق عمل نمیکند. نه مثلاً جنبههای فرابشری دیگر که بگویند: این چطور الگوی ماست؟ «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» کسی که از پیغمبر اطاعت میکند از خدا اطاعت میکند و این رسول خدا جز حق و جز وحی خدا را نمیفرماید. جریانی که از پیامبر آسیب دیده بود، از همین آسیب دیده بود، از اینکه نبوت رسول خدا آمده بود و مثل سیل نعمات و خروش الهی همه را شسته بود و این خار و خاشاکی که جلوی سد راه هدایت مردم شده بودند را برده بود. اینها شروع به تخریب کردند. گاهی به شخص رسول خدا جسارت میکردند و اینقدر اینها مظلومیت نیست. این جریان ظلمش این بود که میخواست شخصیت حقوقی یعنی رسول اللهی پیامبر(ص) را از بین ببرد که عملاً هدایت مختل شود و پیامبر هم سعی میکرد دفاع کند. اینها مطالبی است که تمام فرق اسلامی قبول دارند و من کمتر روایات شیعی خالص میخوانم. چون این بحثی است که همه جهان اسلام باید دلش برای پیغمبر اکرم بسوزد و بداند چه بلایی سر پیغمبر آمده است
میخواهیم شرایط آغاز امیرالمؤمنین را بحث کنیم که خیلی مهم است منتهی با توجه به اینکه میخواهیم بدانیم فضای صدور فرمایشات پیامبر اکرم، شرایط جامعه اسلامی در آن روزگار، جریانهای مختلف چه میکردند، دستهبندیها چطور بود و با فرمایشات رسول خدا چطور برخورد میکردند. جبههبندیها به چه شکلی بوده، در مورد موضوعی صحبت میکنیم که هم زمان حیات رسول خدا شخصیت پیغمبر را تحت شعاع قرار داده و قرآن کریم تمام قد از پیغمبر دفاع کرده و هم متأسفانه یهودیان و بعضی از اهل کتاب زمان رسول خدا پیغمبر را تخریب کردند.
اساساً خاک پاشیدن سمت خورشید کار ناتوانهاست، وقتی نتوانستند با شخصیت والا و بی نظیر رسول خدا مواجه کنند و نتوانستند او را زمین بزنند و با تهدید و تطمیع جلوی او را بگیرند، بعد با دست خالی و نور الهی پیامبر اکرم جهان را روشن میکند، شروع به تخریب زمان پیامبر کردند و بعد ی جریان نفوذی از قدرت پیغمبر مجبور شد، قدرت خشونت نظامی نه، قدرتی که دلها را فتح کرده بود، اینها مجبور شدند مخفیانه وارد میدان شدند و جریان نفاق و جریانهای نفوذی سعی کردند رسول خدا را در چند جهت تخریب کنند. اولین نقطه که همه عظمت رسول خداست را میخواستند بشکنند و آن تقدس و حجیت مطلقهی پیامبر اکرم بود.
وقتی میگوییم تقدس، ممکن است فکر کنید رسول خدا مثلاً دستهای مبارکش را تکان میداد و پرواز میکرد. نه، چون مثلاً ممکن است بگوید: آقا مگر در قرآن نداریم که «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ» ما اصلاً جنبه بشری رسول خدا را نمیخواهیم کتمان کنیم. تقدسی که منظور من هست و آیات قرآن بیان میکنند مثل تقدسی است که برای حضرت عیسی قائل هستیم. حضرت عیسی در گهواره سخن میگوید و پاک و مبارک است. در گهواره بنده خدا و رسول خداست. تقدس یعنی اینکه مسلمانان بدانند رسول خدا جز حق نمیفرماید و جز حق عمل نمیکند. نه مثلاً جنبههای فرابشری دیگر که بگویند: این چطور الگوی ماست؟ «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» کسی که از پیغمبر اطاعت میکند از خدا اطاعت میکند و این رسول خدا جز حق و جز وحی خدا را نمیفرماید. جریانی که از پیامبر آسیب دیده بود، از همین آسیب دیده بود، از اینکه نبوت رسول خدا آمده بود و مثل سیل نعمات و خروش الهی همه را شسته بود و این خار و خاشاکی که جلوی سد راه هدایت مردم شده بودند را برده بود. اینها شروع به تخریب کردند. گاهی به شخص رسول خدا جسارت میکردند و اینقدر اینها مظلومیت نیست. این جریان ظلمش این بود که میخواست شخصیت حقوقی یعنی رسول اللهی پیامبر(ص) را از بین ببرد که عملاً هدایت مختل شود و پیامبر هم سعی میکرد دفاع کند. اینها مطالبی است که تمام فرق اسلامی قبول دارند و من کمتر روایات شیعی خالص میخوانم. چون این بحثی است که همه جهان اسلام باید دلش برای پیغمبر اکرم بسوزد و بداند چه بلایی سر پیغمبر آمده است
کاربر مهمان