سخنرانی حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی با موضوع «سیاستهای علوی و سیاستهای شیطانی»، سال 1401
خطبه 200 نهج البلاغه فضایی مهمی دارد که لازم است محتوای آن به درستی تبیین شود.
عده ای اینگونه شایعه می کردند گرچه حضرت علی علیه السلام در تمامی امور قدرت و توان داشتند اما در سیاست بسیار ضعیف بودند و به خاطر عدم سیاست نتوانستند حکومت طولانی داشته باشند در حالیکه معاویه 40 سال حکومت کرد اما حضرت فقط حدود 5 سال توانستند حکومت کنند.
این خطبه، جواب حضرت پیرامون این مسائل است به گونه ای که حضرت قسم یاد می کنند معاویه از من سیاست مدارتر نیست اما فرق من با معاویه این است که سیاست معاویه همراه با فسق و فجور و مکر و حیله است و اگر مکر و حیله و… بد نبود من هم سیاست مدار می شدم.
خطبه 200 پنج سطر است اما همین 5 سطر توسط ابن ابن الحدید در پنجاه صفحه توضیح داده شده است و تک تک اشکالات به سیاست حضرت علی علیه السلام را مطرح کرده و در مقابل نیز سیاست های شیطانی معاویه را نیز مطرح نموده است.
وی افزود: در توضیح ابن ابی الحدید دقیقا سیاستهای علوی در مقابل سیاستهای اموی قرار دارد و سیاستهای رحمانی حضرت علی علیه السلام و همچنین سیاست های شیطانی معاویه مورد بررسی قرار گرفته است.
طبق نقل این شارح نهج البلاغه، حضرت علی علیهالسلام درتمام سیاست های خودشان مقید به احکام دین بودند و در چارچوب قرآن و سنت عمل می کردند اما معاویه اینگونه نبود و در سیاست های خودش بر خلاف دین عمل می کرد و تمام مکرها و حیله ها را در سیاست و جنگ های خود به کار میبرد.
دستورات جنگی حضرت علی علیه السلام به یاران خود، قبل از آغاز جنگ صفین، مصداق بارز دستوراتی است در چارچوب اصول و قواعد دینی و اخلاقی صورت گرفته است در حالیکه عملکرد و دستورات معاویه بر خلاف اصول و قواعد جنگی و چارچوب های دینی است.
یکی از سیاستهای شیطانی معاویه در راستای نارضایتی میان مردمی که در قلمرو حکومتی حضرت علی علیه السلام بودند، عملیاتهای ایذایی در شهرهای مرزی بود و دستور می دادند در شهرهای مرزی وارد قلمرو حکومتی شوند و به قتل و غارت بپردازند.
طبق فرموده حضرت علی علیه السلام اگر انسانها در خانه خود بنشینند و جهاد نکنند، تا دشمن وارد خاک آن ها بشود توسط دشمن ذلیل خواهند شد.
سیاست شیطانی معاویه بسیار ناجوانمردانه بود و به یاران خود اجازه می داد در جنگها به قتل و غارت بپردازند و به زنان نیز تعرض کنند. ترور اصحاب حضرت علی علیهالسلام خارج از معرکه جنگ از سیاسیتهای شیطانی معاویه بود.
تک تک ایراداتی که به سیاست های حضرت علی علیه السلام مطرح شده توسط ابن ابی الحدید جواب داده شده است.
خطبه 200 نهج البلاغه فضایی مهمی دارد که لازم است محتوای آن به درستی تبیین شود.
عده ای اینگونه شایعه می کردند گرچه حضرت علی علیه السلام در تمامی امور قدرت و توان داشتند اما در سیاست بسیار ضعیف بودند و به خاطر عدم سیاست نتوانستند حکومت طولانی داشته باشند در حالیکه معاویه 40 سال حکومت کرد اما حضرت فقط حدود 5 سال توانستند حکومت کنند.
این خطبه، جواب حضرت پیرامون این مسائل است به گونه ای که حضرت قسم یاد می کنند معاویه از من سیاست مدارتر نیست اما فرق من با معاویه این است که سیاست معاویه همراه با فسق و فجور و مکر و حیله است و اگر مکر و حیله و… بد نبود من هم سیاست مدار می شدم.
خطبه 200 پنج سطر است اما همین 5 سطر توسط ابن ابن الحدید در پنجاه صفحه توضیح داده شده است و تک تک اشکالات به سیاست حضرت علی علیه السلام را مطرح کرده و در مقابل نیز سیاست های شیطانی معاویه را نیز مطرح نموده است.
وی افزود: در توضیح ابن ابی الحدید دقیقا سیاستهای علوی در مقابل سیاستهای اموی قرار دارد و سیاستهای رحمانی حضرت علی علیه السلام و همچنین سیاست های شیطانی معاویه مورد بررسی قرار گرفته است.
طبق نقل این شارح نهج البلاغه، حضرت علی علیهالسلام درتمام سیاست های خودشان مقید به احکام دین بودند و در چارچوب قرآن و سنت عمل می کردند اما معاویه اینگونه نبود و در سیاست های خودش بر خلاف دین عمل می کرد و تمام مکرها و حیله ها را در سیاست و جنگ های خود به کار میبرد.
دستورات جنگی حضرت علی علیه السلام به یاران خود، قبل از آغاز جنگ صفین، مصداق بارز دستوراتی است در چارچوب اصول و قواعد دینی و اخلاقی صورت گرفته است در حالیکه عملکرد و دستورات معاویه بر خلاف اصول و قواعد جنگی و چارچوب های دینی است.
یکی از سیاستهای شیطانی معاویه در راستای نارضایتی میان مردمی که در قلمرو حکومتی حضرت علی علیه السلام بودند، عملیاتهای ایذایی در شهرهای مرزی بود و دستور می دادند در شهرهای مرزی وارد قلمرو حکومتی شوند و به قتل و غارت بپردازند.
طبق فرموده حضرت علی علیه السلام اگر انسانها در خانه خود بنشینند و جهاد نکنند، تا دشمن وارد خاک آن ها بشود توسط دشمن ذلیل خواهند شد.
سیاست شیطانی معاویه بسیار ناجوانمردانه بود و به یاران خود اجازه می داد در جنگها به قتل و غارت بپردازند و به زنان نیز تعرض کنند. ترور اصحاب حضرت علی علیهالسلام خارج از معرکه جنگ از سیاسیتهای شیطانی معاویه بود.
تک تک ایراداتی که به سیاست های حضرت علی علیه السلام مطرح شده توسط ابن ابی الحدید جواب داده شده است.
تاکنون نظری ثبت نشده است