- 787
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر سوره عنکبوت، جلسه پنجم
سخنرانی حجت الاسلام دکترناصر رفیعی با موضوع "تفسیر سوره عنکبوت"، جلسه پنجم، سال 1401
بحث ما در مورد آیه 46 سوره عنکبوت بود، بحث مناظره، گفتگو و جدال احسن با اهل کتاب یعنی نصارا، مسیحی و یهودیت، یعنی کسانی که دینشان دین الهی است، پیغمبر دارند و کتاب دارند اما دینشان دین اسلام نیست را مطرح کردیم. اینها اهل کتاب هستند و اعتقادات را نمی شود به زور تغییر داد. این نکته بسیار مهمی است. عقیده یک نوع باور و اعتقادی است که از درون قلب می آید، خدا در قرآن هم به پیغمبر میگوید تو فقط بگو ولی نمی توانی کسی را اجبار کنی که ایمان بیاورد. شما ممکن است بتوانید یک کشور را اشغال کنید، اما هرگز نمی توانید عقاید و فکر مردم آن کشور را تسخیر کنید. آیه لا اکراه فی الدین، یعنی دین کراهت پذیر نیست و در دین اجباری نیست. نکته دوم این است که هر صاحب دینی قابل احترام است ما که نمیتوانیم در دنیا با صاحبان ادیان بجنگیم. در روایت داریم که پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: «هرکس یک صاحب کتاب را بیازارد مرا آزرده است.» جدال احسن، به معنای بحث، مناظره و گفتگو با الفاظ زیبا، ملایم و فارغ از توهین و درگیری است. مناظره احسن، دارای الفاظ محترمانه است، محتوای خوب و غنی و مستدل دارد، در جدال احسن پرهیز از توهین و جسارت هست و داشتن حق پذیری و دوری از لجاجت و تعصب، اینها شروط یک مناظره احسن است. گفتگو و مناظره احسن در قرآن توصیه شده است، ولی با کسی که ظالم و بهانه جو هست، اصلا بحث و مناظره نکنید. نکته دیگر اینکه خدا می فرماید: ای پیغمبر به اهل کتاب بگو ما چند نقطه مشترک داریم؛ این قرآن بدون تحریف آمده است که ما اعتقاد داریم و آن کتابی هم که شما مسیحیان پذیرفته اید، یعنی انجیل را هم ما قبول داریم، خدای ماهم واحد است و ما تسلیم خدای واحد هستیم. قرآن میفرماید البته اهل کتاب همه مشرک نیستند، بلکه بعضی حق پذیری دارند و به خدا ایمان آوردند، ولی آنکه جهل، انکار و لجاجت به خرج می دهد کافر است.
بحث ما در مورد آیه 46 سوره عنکبوت بود، بحث مناظره، گفتگو و جدال احسن با اهل کتاب یعنی نصارا، مسیحی و یهودیت، یعنی کسانی که دینشان دین الهی است، پیغمبر دارند و کتاب دارند اما دینشان دین اسلام نیست را مطرح کردیم. اینها اهل کتاب هستند و اعتقادات را نمی شود به زور تغییر داد. این نکته بسیار مهمی است. عقیده یک نوع باور و اعتقادی است که از درون قلب می آید، خدا در قرآن هم به پیغمبر میگوید تو فقط بگو ولی نمی توانی کسی را اجبار کنی که ایمان بیاورد. شما ممکن است بتوانید یک کشور را اشغال کنید، اما هرگز نمی توانید عقاید و فکر مردم آن کشور را تسخیر کنید. آیه لا اکراه فی الدین، یعنی دین کراهت پذیر نیست و در دین اجباری نیست. نکته دوم این است که هر صاحب دینی قابل احترام است ما که نمیتوانیم در دنیا با صاحبان ادیان بجنگیم. در روایت داریم که پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: «هرکس یک صاحب کتاب را بیازارد مرا آزرده است.» جدال احسن، به معنای بحث، مناظره و گفتگو با الفاظ زیبا، ملایم و فارغ از توهین و درگیری است. مناظره احسن، دارای الفاظ محترمانه است، محتوای خوب و غنی و مستدل دارد، در جدال احسن پرهیز از توهین و جسارت هست و داشتن حق پذیری و دوری از لجاجت و تعصب، اینها شروط یک مناظره احسن است. گفتگو و مناظره احسن در قرآن توصیه شده است، ولی با کسی که ظالم و بهانه جو هست، اصلا بحث و مناظره نکنید. نکته دیگر اینکه خدا می فرماید: ای پیغمبر به اهل کتاب بگو ما چند نقطه مشترک داریم؛ این قرآن بدون تحریف آمده است که ما اعتقاد داریم و آن کتابی هم که شما مسیحیان پذیرفته اید، یعنی انجیل را هم ما قبول داریم، خدای ماهم واحد است و ما تسلیم خدای واحد هستیم. قرآن میفرماید البته اهل کتاب همه مشرک نیستند، بلکه بعضی حق پذیری دارند و به خدا ایمان آوردند، ولی آنکه جهل، انکار و لجاجت به خرج می دهد کافر است.
کاربر مهمان