- 52
- 1000
- 1000
- 1000
راز ماندگاری نهضت عاشورا،4
سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع "راز ماندگاری نهضت عاشورا"، جلسه چهارم: خطبه ذوالحسم امام حسین علیهالسلام، سال 1404
موضوع بحث من این شب ها خطبه های امام حسین و کلمات نورانی ایشون در جریان حادثه کربلاست. فرازی از فرمایشات امام رو در خطبه معروف خط الموت مطرح کردیم. خطبه ای که امشب می خوام عرض کنم مربوط به منطقه ذوالحسم هست اسم یه کوهی بوده که اون منطقه هم می گفتن ذوالحسم. اینجا امام اتراق کردند فرمودند توقف می کنیم. تو مسیر مکه به کربلا خیمه زدن چادر زدن و همین جا بود که لشکر حر رسید به امام حسین با هزار نفر و امام رو بهش اجازه حرکت نداد گفت به من دستور داده شده هر کجا شما تو این بیابان ها تو مسیر هستید شما رو متوقف کنه و مانع رفتن شما به کوفه بشم. نماز جماعت برگزار شد حر هم با لشکرش اقتدا کردند، امام لشکریان حر رو آب داد چون آب زیادی با خودشون برداشته بودن حتی حیوانات رو بعد امام یه خطبه ای اینجا خواند من اون خطبه رو که معروف به خطبه ذوالحسم، تقریبا مشکلات اون روز جامعه رو بیان کرد چه اتفاقی افتاده و فرموده من نه دنبال شهرتم، نه دنبال حکومتم. علت این حرکت چیه؟ علت چیه که تو این سفر خواهر هست، همسر هست، بعضی ها با فرزند کوچیک آمدند؟ امام اهدافش رو علت حرکتش رو و مشکلاتی که تو جامعه ی اون روز ایجاد شده و نیاز به این جراحیه مرض جامعه رو امام تو این خطبه بیان کرد. چه دردی تو جامعه اتفاق افتاده که درمانش خون حسینه؟ چه بیماری تو جامعه اتفاق افتاده که علاجش فدا شدن فرزند پیامبره فرزند رسول خداست؟ در پنج بخش این خطبه رو برای شما معنا می کنم، اول، دردها رو داره امام بیان می کنه فرمود: دنیا تغییر کرده عوض شده زیر و رو شده اولین مشکل اینه. دنیا چیز بدی نیست، اصلا اسلام به ما اجازه ترک دنیا نداده. بعضی ها آتیش به اختیار رو با خرابکاری قاطی می کنن. لذا اگر کسی دنیا رو پل ببینید، شما مثلا پل دیدید تو خیابونا رو پل وایسی صدا همه در می آد پل جای وایستادن نیست که پل جای عبوره دنیا معبره دنیا پل است. امام حسین فرمود دنیا تغییر کرده یعنی چی یعنی به جای اینکه دقت کنید چی عرض می کنم نگاه به دنیا نگاه وسیله ای باشه نگاه استقلالی شده، یزید و دیگران دارن دنیا رو وسیله ظلم قرار می دن، وسیله جنایت قرار می دن به خاطر چهار روز حکومت آدم می کشن. همین الان شما نگاه کنید خب واقعا این خبیث هایی که در اسرائیل در آمریکا این همه جنایت برای چی؟ تو چقدر می خوای عمر کنی؟ چقدر می خوای بخوری؟ امام حسین فرمود دنیا تغییر کرده یعنی به جای اینکه بشه وسیله آخرت، خودش شده مستقل آخرت فدای دنیا شده. اگر دنیا تابع آخرت بشه خوبه آخرت تابع دنیا بشه بده. هر چی خدا گفته حلاله خوبه می گن معروف، هر چی خدا واجب کرده می شه معروف. نماز، روزه، حج، زکات اینا معروفه. هر چی گفته ممنوعه می شه منکر. شراب، زنا، فحشا، دروغ اینا می شن معروف. امام حسین چی می گه می گه معروف برگشته یعنی معروف شده منکر، وای به جامعه ای که مثلا حجاب توش بشه ضد ارزش، نمازخون رو مسخره کنن، آدم راستگو و امانت دار رو بهش می گن امل. یعنی ارزش شد ضد ارزش این جامعه رو باید براش گریست. رسول خدا فرمود: زمانی می آد تو جامعه امر به معروف و نهی از منکر صورت نمی گیره، بعضی ها گفتن وای مگه می شه فرمود بدترم می شه. معروف امامت بود، سلطنت و خلافت معروف نیست. معروف غدیر بود سقیفه جاش رو گرفت. خیلی راحت نشست جای غدیر غدیر رو زد کنار. احترام اهل بیت معروف بود حالا سنگ به پیشانی امام حسین می زنن، تیر به قلب ابی عبدالله می زنن. آقا این امام حسین خودش مظهر معروفه و در ادامه حضرت فرمودند: حق بهش عمل نمی شه کسی هم جلوی باطل رو نمی گیره. ما یه حق داریم یه باطل داریم همیشه هم بوده حق یعنی اون چه که مطابق واقعیته. باطل اون که خلاف واقعیته اگر یه کسی گفت الان روزه این باطله چون الان شبه می ره بیرون نگاه می کنه حق شناخت حق و دفاع از حق بسیار مهمه. روایت داریم قرآن کریم اصلا می فرماید: وای بر کسانی که حق و کتمان می کنن. و من زندگی با ظالم رو رنج می دانم اما مرگ در راه خدا را با شهادت را سعادت می دانم. این نگاه خیلی قشنگه این نگاه شهید سلیمانی می سازه، این نگاه شهید حاجی زاده می سازه، مومن با مرگ چیزی رو از دست نمی ده با شهادت از یک منزل مستاجر می ره به منزل صاحب خانگی جایی می ره که قرآن می فرماید جای ویژه ست. خدا خریدارشه. لذا امیرالمومنین خیلی قشنگه این بیان فرمودند ما تو جنگ ها یا کشته می شیم یا پیروز می شیم، این عدل حسنینه شهید بشیم حسنه پیروز هم بشیم حسنه، اما کافر اینطور نیست پیروز بشه براش حسنه خب می بره اما کشته بشه براش عذابه. فرمود این مردم این کسانی که دور من جمع شدن دنیا براشون اصل شده و دین لعن. دین لقلقه زبانشونه خدا نکنه دین لقلقه زبان باشه. دین باز دین دار متدینه دین باز بازی شه، روضه بازی شه خیلیا دین بازن. فصل دین دارن، دین وسیله دنیاشونه. دیندار با دینباز فرق می کنه. دیندار همه ابعاد دین رو داره نه فقط سجده و نماز.
موضوع بحث من این شب ها خطبه های امام حسین و کلمات نورانی ایشون در جریان حادثه کربلاست. فرازی از فرمایشات امام رو در خطبه معروف خط الموت مطرح کردیم. خطبه ای که امشب می خوام عرض کنم مربوط به منطقه ذوالحسم هست اسم یه کوهی بوده که اون منطقه هم می گفتن ذوالحسم. اینجا امام اتراق کردند فرمودند توقف می کنیم. تو مسیر مکه به کربلا خیمه زدن چادر زدن و همین جا بود که لشکر حر رسید به امام حسین با هزار نفر و امام رو بهش اجازه حرکت نداد گفت به من دستور داده شده هر کجا شما تو این بیابان ها تو مسیر هستید شما رو متوقف کنه و مانع رفتن شما به کوفه بشم. نماز جماعت برگزار شد حر هم با لشکرش اقتدا کردند، امام لشکریان حر رو آب داد چون آب زیادی با خودشون برداشته بودن حتی حیوانات رو بعد امام یه خطبه ای اینجا خواند من اون خطبه رو که معروف به خطبه ذوالحسم، تقریبا مشکلات اون روز جامعه رو بیان کرد چه اتفاقی افتاده و فرموده من نه دنبال شهرتم، نه دنبال حکومتم. علت این حرکت چیه؟ علت چیه که تو این سفر خواهر هست، همسر هست، بعضی ها با فرزند کوچیک آمدند؟ امام اهدافش رو علت حرکتش رو و مشکلاتی که تو جامعه ی اون روز ایجاد شده و نیاز به این جراحیه مرض جامعه رو امام تو این خطبه بیان کرد. چه دردی تو جامعه اتفاق افتاده که درمانش خون حسینه؟ چه بیماری تو جامعه اتفاق افتاده که علاجش فدا شدن فرزند پیامبره فرزند رسول خداست؟ در پنج بخش این خطبه رو برای شما معنا می کنم، اول، دردها رو داره امام بیان می کنه فرمود: دنیا تغییر کرده عوض شده زیر و رو شده اولین مشکل اینه. دنیا چیز بدی نیست، اصلا اسلام به ما اجازه ترک دنیا نداده. بعضی ها آتیش به اختیار رو با خرابکاری قاطی می کنن. لذا اگر کسی دنیا رو پل ببینید، شما مثلا پل دیدید تو خیابونا رو پل وایسی صدا همه در می آد پل جای وایستادن نیست که پل جای عبوره دنیا معبره دنیا پل است. امام حسین فرمود دنیا تغییر کرده یعنی چی یعنی به جای اینکه دقت کنید چی عرض می کنم نگاه به دنیا نگاه وسیله ای باشه نگاه استقلالی شده، یزید و دیگران دارن دنیا رو وسیله ظلم قرار می دن، وسیله جنایت قرار می دن به خاطر چهار روز حکومت آدم می کشن. همین الان شما نگاه کنید خب واقعا این خبیث هایی که در اسرائیل در آمریکا این همه جنایت برای چی؟ تو چقدر می خوای عمر کنی؟ چقدر می خوای بخوری؟ امام حسین فرمود دنیا تغییر کرده یعنی به جای اینکه بشه وسیله آخرت، خودش شده مستقل آخرت فدای دنیا شده. اگر دنیا تابع آخرت بشه خوبه آخرت تابع دنیا بشه بده. هر چی خدا گفته حلاله خوبه می گن معروف، هر چی خدا واجب کرده می شه معروف. نماز، روزه، حج، زکات اینا معروفه. هر چی گفته ممنوعه می شه منکر. شراب، زنا، فحشا، دروغ اینا می شن معروف. امام حسین چی می گه می گه معروف برگشته یعنی معروف شده منکر، وای به جامعه ای که مثلا حجاب توش بشه ضد ارزش، نمازخون رو مسخره کنن، آدم راستگو و امانت دار رو بهش می گن امل. یعنی ارزش شد ضد ارزش این جامعه رو باید براش گریست. رسول خدا فرمود: زمانی می آد تو جامعه امر به معروف و نهی از منکر صورت نمی گیره، بعضی ها گفتن وای مگه می شه فرمود بدترم می شه. معروف امامت بود، سلطنت و خلافت معروف نیست. معروف غدیر بود سقیفه جاش رو گرفت. خیلی راحت نشست جای غدیر غدیر رو زد کنار. احترام اهل بیت معروف بود حالا سنگ به پیشانی امام حسین می زنن، تیر به قلب ابی عبدالله می زنن. آقا این امام حسین خودش مظهر معروفه و در ادامه حضرت فرمودند: حق بهش عمل نمی شه کسی هم جلوی باطل رو نمی گیره. ما یه حق داریم یه باطل داریم همیشه هم بوده حق یعنی اون چه که مطابق واقعیته. باطل اون که خلاف واقعیته اگر یه کسی گفت الان روزه این باطله چون الان شبه می ره بیرون نگاه می کنه حق شناخت حق و دفاع از حق بسیار مهمه. روایت داریم قرآن کریم اصلا می فرماید: وای بر کسانی که حق و کتمان می کنن. و من زندگی با ظالم رو رنج می دانم اما مرگ در راه خدا را با شهادت را سعادت می دانم. این نگاه خیلی قشنگه این نگاه شهید سلیمانی می سازه، این نگاه شهید حاجی زاده می سازه، مومن با مرگ چیزی رو از دست نمی ده با شهادت از یک منزل مستاجر می ره به منزل صاحب خانگی جایی می ره که قرآن می فرماید جای ویژه ست. خدا خریدارشه. لذا امیرالمومنین خیلی قشنگه این بیان فرمودند ما تو جنگ ها یا کشته می شیم یا پیروز می شیم، این عدل حسنینه شهید بشیم حسنه پیروز هم بشیم حسنه، اما کافر اینطور نیست پیروز بشه براش حسنه خب می بره اما کشته بشه براش عذابه. فرمود این مردم این کسانی که دور من جمع شدن دنیا براشون اصل شده و دین لعن. دین لقلقه زبانشونه خدا نکنه دین لقلقه زبان باشه. دین باز دین دار متدینه دین باز بازی شه، روضه بازی شه خیلیا دین بازن. فصل دین دارن، دین وسیله دنیاشونه. دیندار با دینباز فرق می کنه. دیندار همه ابعاد دین رو داره نه فقط سجده و نماز.
تاکنون نظری ثبت نشده است