- 826
- 1000
- 1000
- 1000
حرکت در مسیر طرح جامع نبی اکرم (ص) در سیر الی الله - بخش ششم
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "حرکت در مسیر طرح جامع نبی اکرم (ص) در سیر الی الله" - بخش ششم - سال 1396
طرحی که رسول الله (ص) از سوی خدا برای اداره ی ما آورده اند همان طرح انبیاء و اولیاء برای هدایت انسان است. این برنامه بر محور خلافت الهی و امامت امام است و اگر قرار است ما در سیر الی الله به مقصد برسیم، تنها از همین طریق ممکن خواهد بود. انسان عاقل تمام قوای خود را بر پایه ی امامت امام قرار می دهد و مطیع و فرمانبردار است. امام مجری عدالت نیست بلکه خود عدالت محض است.
اگر دین را شریعت محور در نظر بگیریم، ممکن است جبهه ی باطل از آن به عنوان پوششی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. برای مثال در جریان عاشورا قاتلان و دشمنان امام حسین (ع) نماز می خواندند و احکام دین را انجام می دادند؛ پس تنها رعایت اصول دین نمی تواند دلیل بر دینداری باشد. در این زمان نقش تقوا بسیار مهم است چرا که انسان با تقوا با عمل خود نشان می دهد که دیندار است و بر اصول آن پایبند می باشد.
ولی امر بر اساس قواعدی جامعه را اداره می کند که همه باید از آن پیروی کنند. قرآن نیز همان امام است و هر دو در کنار یکدیگر یک هدف مشخص را دنبال می کنند. جامعه ی موحدین بر اساس قرآن و امام تشکیل شده و اهداف را پیش می برند تا در نهایت به رسول و خدا می رسند. رشته ی توسل انسان همین امور است که انسان با اینها می تواند سیر درستی داشته باشد. قرآن میزان درستی و نادرستی اعمال است و حقایق قرآن در قلب امام است.
طرحی که رسول الله (ص) از سوی خدا برای اداره ی ما آورده اند همان طرح انبیاء و اولیاء برای هدایت انسان است. این برنامه بر محور خلافت الهی و امامت امام است و اگر قرار است ما در سیر الی الله به مقصد برسیم، تنها از همین طریق ممکن خواهد بود. انسان عاقل تمام قوای خود را بر پایه ی امامت امام قرار می دهد و مطیع و فرمانبردار است. امام مجری عدالت نیست بلکه خود عدالت محض است.
اگر دین را شریعت محور در نظر بگیریم، ممکن است جبهه ی باطل از آن به عنوان پوششی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. برای مثال در جریان عاشورا قاتلان و دشمنان امام حسین (ع) نماز می خواندند و احکام دین را انجام می دادند؛ پس تنها رعایت اصول دین نمی تواند دلیل بر دینداری باشد. در این زمان نقش تقوا بسیار مهم است چرا که انسان با تقوا با عمل خود نشان می دهد که دیندار است و بر اصول آن پایبند می باشد.
ولی امر بر اساس قواعدی جامعه را اداره می کند که همه باید از آن پیروی کنند. قرآن نیز همان امام است و هر دو در کنار یکدیگر یک هدف مشخص را دنبال می کنند. جامعه ی موحدین بر اساس قرآن و امام تشکیل شده و اهداف را پیش می برند تا در نهایت به رسول و خدا می رسند. رشته ی توسل انسان همین امور است که انسان با اینها می تواند سیر درستی داشته باشد. قرآن میزان درستی و نادرستی اعمال است و حقایق قرآن در قلب امام است.
تاکنون نظری ثبت نشده است