- 443
- 1000
- 1000
- 1000
ابتلائات و امتسازی، جلسه سوم
سخنرانی از آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «ابتلائات و امتسازی»، جلسه سوم، سال 1399
در سوره مبارکه بقره خدای متعال می فرماید که ما بی تردید شما را مورد ابتلاء قرار می دهیم، آن هم به پنج چیز؛ «بشیء من الخوف والجوع و نقص من الاموال والانفس والثمرات». در یک مرحله انسان با خوف از دست دادن دنیا و خوف جدایی از امکاناتش امتحان می شود. در یک مرحله دیگر خدای متعال دارایی های انسان را از او می گیرد و از تعلقاتی که برای خودش درست کرده اعم از مال و انفسی که دور و بر خودش جمع کرده، جدا می کند. اما آنهایی که پای این برنامه الهی می ایستند و با خدای متعال همراهی می کنند، خداوند به آنها بشارت می دهد که به صلوات الهی می رسند. پس اینها راه را پیدا می کنند و می فهمند چطور باید راه خدا را طی بکنند. نکته مهم در این جا این است که خدای متعال می فرماید: در ورای همه این حوادث من هستم که دارم شما را امتحان می کنم. درست است که گاهی امتحان شخصی است و گاهی هم اجتماعی، اما تردید نکنید که من شخص را مبتلا می کنم و جامعه را در معرض امتحانات قرار می دهم، پس از شما صبر می خواهم. صابرین هم آن هایی هستند که در مصیبت ها خدا را مبدأ و مالک می بینند و می دانند که همه چیز به او باز می گردد. این ها می توانند پای برنامه الهی بایستند و الا کسی که دست خدا را نمی بیند که نمی تواند پای برنامه الهی بایستد. این یک ترجمه اولیه از آیه بود ولی عرض کردیم که این آیه در سیاق یک آیات دیگری واقع شده که به فهم این مضمون کمک می کند که این ابتلائات برای چیست؟ بعد عرض کردیم که یکی از این قسمت های این سیاق، آیات قبله است که خدای متعال می فرماید: ما قبله را تغییر دادیم و آنطوری که پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه از خدا تمنا کردند ما قبله را از بیت المقدس به کعبه برگرداندیم، که البته این تغییر با مخالفت شدید یهود مواجه شد.
در سوره مبارکه بقره خدای متعال می فرماید که ما بی تردید شما را مورد ابتلاء قرار می دهیم، آن هم به پنج چیز؛ «بشیء من الخوف والجوع و نقص من الاموال والانفس والثمرات». در یک مرحله انسان با خوف از دست دادن دنیا و خوف جدایی از امکاناتش امتحان می شود. در یک مرحله دیگر خدای متعال دارایی های انسان را از او می گیرد و از تعلقاتی که برای خودش درست کرده اعم از مال و انفسی که دور و بر خودش جمع کرده، جدا می کند. اما آنهایی که پای این برنامه الهی می ایستند و با خدای متعال همراهی می کنند، خداوند به آنها بشارت می دهد که به صلوات الهی می رسند. پس اینها راه را پیدا می کنند و می فهمند چطور باید راه خدا را طی بکنند. نکته مهم در این جا این است که خدای متعال می فرماید: در ورای همه این حوادث من هستم که دارم شما را امتحان می کنم. درست است که گاهی امتحان شخصی است و گاهی هم اجتماعی، اما تردید نکنید که من شخص را مبتلا می کنم و جامعه را در معرض امتحانات قرار می دهم، پس از شما صبر می خواهم. صابرین هم آن هایی هستند که در مصیبت ها خدا را مبدأ و مالک می بینند و می دانند که همه چیز به او باز می گردد. این ها می توانند پای برنامه الهی بایستند و الا کسی که دست خدا را نمی بیند که نمی تواند پای برنامه الهی بایستد. این یک ترجمه اولیه از آیه بود ولی عرض کردیم که این آیه در سیاق یک آیات دیگری واقع شده که به فهم این مضمون کمک می کند که این ابتلائات برای چیست؟ بعد عرض کردیم که یکی از این قسمت های این سیاق، آیات قبله است که خدای متعال می فرماید: ما قبله را تغییر دادیم و آنطوری که پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه از خدا تمنا کردند ما قبله را از بیت المقدس به کعبه برگرداندیم، که البته این تغییر با مخالفت شدید یهود مواجه شد.
تاکنون نظری ثبت نشده است