- 788
- 1000
- 1000
- 1000
اهمیت ماه محرم و عزاداری برای سیدالشهداء (ع)، جلسه ششم
سخنرانی از آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «اهمیت ماه محرم و عزاداری برای سیدالشهداء(ع)»، جلسه ششم، سال 1399
بحث ما درباره اصحاب حضرت سیدالشهدا علیه السلام که در بیان حضرات معصومین علیهم السلام آمده است بود. به وبژه در زیارت هایی که از ائمه علیهم السلام آمده تا ما بتوانیم به این بزرگواران تأسی کنیم و ان شاء الله ملحق به یاران حضرت سیدالشهدا علیه السلام باشیم.
در زیارتی که مرحوم کلینی در کافی در کتاب مزار خود نقل کرده اند امام صادق علیه السلام فرموده اند اصحاب را اینگونه زیارت کنید: «در روایت معتبری یونس کناسی به نقل از امام صادق (علیه السلام) در رابطه با چگونگی زیارت قبر سید الشهدا (علیه السلام) و اصحابش چنین می گوید:
عَنْ یُونُسَ الْکُنَاسِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا أَتَیْتَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع..... ثُمَّ تَأْتِی قُبُورَ الشُّهَدَاءِ وَ تُسَلِّمُ عَلَیْهِمْ وَ تَقُولُ- السَّلَامُ عَلَیْکُمْ أَیُّهَا الرَّبَّانِیُّونَ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ خَلَفٌ وَ أَنْصَارٌ أَشْهَدُ أَنَّکُمْ أَنْصَارُ اللَّهِ وَ سَادَةُ الشُّهَدَاءِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فَإِنَّکُمْ أَنْصَارُ اللَّهِ کَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ مَا ضَعُفْتُمْ وَ مَا اسْتَکَنْتُمْ حَتَّى لَقِیتُمُ اللَّهَ عَلَى سَبِیلِ الْحَقِّ(اصول کافی ج 4 ص 574)»
«السلام علیکم ایها الربانیون» ما به این بزرگواران سلام می کنیم به عنوان اینکه اینها ربانی هستند. شما پیشروانی هستید که جلوتر از ما این مسیر را طی کرده اید. ما هم دنبال سر شما می آییم. شما پیشرو هستید و ما تابع شما هستیم. ما جایگزین و جانشین و یاوران شما هستیم. شما سران شهدا هستید. شما انصار خدا هستید.
در روایت فوق حضرت امام صادق علیه السلام، اصحاب امام حسین علیه السلام را به ربانیون توصیف نموده و سپس در ادامه به آیه 146 آل عمران تمسک کردند. «ربیون» جمع ربّی بوده و معنای آن کسانی است که مختص به پروردگارشان بوده و به غیر او خود را مشغول نمی کنند.(المیزان ج 4 ص41) با توجه به معنای «ربّیون» و شأن نزول آیه که در رابطه با جنگ احد است خداوند متعال با یادآورى شجاعت و ایمان و استقامت مجاهدان و یاران پیامبران گذشته، مسلمانان را به شجاعت و فداکارى و پایدارى تشویق مى کند و ضمنا آن دسته اى را که از میدان احد فرار کردند سرزنش مى نماید و مى گوید: پیامبران بسیارى بودند که خدا پرستان مبارزى در صف یاران آنها قرار داشتند.»
بحث ما درباره اصحاب حضرت سیدالشهدا علیه السلام که در بیان حضرات معصومین علیهم السلام آمده است بود. به وبژه در زیارت هایی که از ائمه علیهم السلام آمده تا ما بتوانیم به این بزرگواران تأسی کنیم و ان شاء الله ملحق به یاران حضرت سیدالشهدا علیه السلام باشیم.
در زیارتی که مرحوم کلینی در کافی در کتاب مزار خود نقل کرده اند امام صادق علیه السلام فرموده اند اصحاب را اینگونه زیارت کنید: «در روایت معتبری یونس کناسی به نقل از امام صادق (علیه السلام) در رابطه با چگونگی زیارت قبر سید الشهدا (علیه السلام) و اصحابش چنین می گوید:
عَنْ یُونُسَ الْکُنَاسِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا أَتَیْتَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع..... ثُمَّ تَأْتِی قُبُورَ الشُّهَدَاءِ وَ تُسَلِّمُ عَلَیْهِمْ وَ تَقُولُ- السَّلَامُ عَلَیْکُمْ أَیُّهَا الرَّبَّانِیُّونَ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ خَلَفٌ وَ أَنْصَارٌ أَشْهَدُ أَنَّکُمْ أَنْصَارُ اللَّهِ وَ سَادَةُ الشُّهَدَاءِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فَإِنَّکُمْ أَنْصَارُ اللَّهِ کَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ مَا ضَعُفْتُمْ وَ مَا اسْتَکَنْتُمْ حَتَّى لَقِیتُمُ اللَّهَ عَلَى سَبِیلِ الْحَقِّ(اصول کافی ج 4 ص 574)»
«السلام علیکم ایها الربانیون» ما به این بزرگواران سلام می کنیم به عنوان اینکه اینها ربانی هستند. شما پیشروانی هستید که جلوتر از ما این مسیر را طی کرده اید. ما هم دنبال سر شما می آییم. شما پیشرو هستید و ما تابع شما هستیم. ما جایگزین و جانشین و یاوران شما هستیم. شما سران شهدا هستید. شما انصار خدا هستید.
در روایت فوق حضرت امام صادق علیه السلام، اصحاب امام حسین علیه السلام را به ربانیون توصیف نموده و سپس در ادامه به آیه 146 آل عمران تمسک کردند. «ربیون» جمع ربّی بوده و معنای آن کسانی است که مختص به پروردگارشان بوده و به غیر او خود را مشغول نمی کنند.(المیزان ج 4 ص41) با توجه به معنای «ربّیون» و شأن نزول آیه که در رابطه با جنگ احد است خداوند متعال با یادآورى شجاعت و ایمان و استقامت مجاهدان و یاران پیامبران گذشته، مسلمانان را به شجاعت و فداکارى و پایدارى تشویق مى کند و ضمنا آن دسته اى را که از میدان احد فرار کردند سرزنش مى نماید و مى گوید: پیامبران بسیارى بودند که خدا پرستان مبارزى در صف یاران آنها قرار داشتند.»
تاکنون نظری ثبت نشده است