- 2142
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 45 تا 48 سوره حجر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حجر- آیه - 48 - 45
إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِى جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ
أُدْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِینَ
وَ نَزَعْنَا مَا فِى صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَاناً عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِینَ
لَا یَمَسُّهُمْ فِیهَا نَصَبٌ وَمَا هُم مِّنْهَا بِمُخْرَجِینَ
ترجمه
همانا پرهیزکاران در باغ ها و (کنار) چشمه سارانند.
(به آنان خطاب مى شود:) با سلامت و امنیّت به باغ ها وارد شوید.
و ما هرگونه کین هاى در سینه هاى آنان را برکنده ایم، (در نتیجه آنان) برادرانه بر تخت ها رو به روى یکدیگرند.
در آنجا هیچگونه رنجى به آنان نمى رسد، از آنجا بیرون شدنى نیستند.
کلمه «غلّ» به معناى نفوذ مخفیانه است. بنابراین صفات بد در انسان به طور مرموز و مخفیانه ریشه پیدا مى کند. «سریر» از واژه سرور به معناى تخت است، و استفاده مى شود که تکیه بر تخت سبب سرور است.
خداوند در این آیات هشت پاداش بهشتى براى اهل تقوى بیان مى فرماید: باغ ها، چشمه ها، سلامتى، امنیّت، کدورت زدایى، اخوت، تخت هاى رو به رو، دورى از هرگونه رنج و جاودانگى در آیه قبل خواندیم که جز برگزیدگان الهى، همه مردم مورد تهاجم وسوسه هاى ابلیس قرار مى گیرند، در این آیات مى فرماید که اگر انسان به مرحله مخلصین و برگزیدگان نرسید، ولى به مرحله تقوى گام نهد باز هم مشمول انواع نعمت هاى الهى مى شود.
آنچه مهم است جمع شدن همه نعمت ها در یک جاست، زیرا در دنیا یک جا باغ هست، چشمه نیست و گاهى چشمه هست، باغ نیست و گاهى هر دو هست، سلامتى نیست و گاهى هر سه هست، امنیت نیست و گاهى همه هست ولى صفا و صمیمیت نیست و گاهى همراه با انواع سختى ها و رنج هاست و گاهى که انواع نعمت ها یکجا جمع مى شود باید همه را رها کرد و رفت. لکن در قیامت انواع نعمت هاى مادى و معنوى و اجتماعى و روانى همراه با ابدیت است.
پیام ها
1- بشارت، در کنار آیات تهدید کننده قبل، یک ضرورت تربیتى است. «لها سبعة ابواب ... انّ المتّقین...»
2- دورى از گناه در این چند روزهى دنیا، کامیابى ابدى را به همراه دارد. «انّ المتّقین ....و ما منها بمخرجین»
3- در نعمتهاى بهشتى، متنوع و متعدد است. «جنات و عیون»
4- نعمت هاى بهشتى، بىنقص است. باغ با چشمه، سلامتى با امنیت، برادرى با صمیمیت، راحتى با دوام است.
5- نعمت هاى بهشت جامعیت دارد. هم مادّى است مثل باغ و چشمه، هم روحى است مثل امنیت و صفا، هم اجتماعى است مثل اخوت و برادرى و از همه بالاتر همراه با رضاى الهى و تبریک و تهنیت است.«ادخلوها بسلام»
6- کینه توزى با برادرى سازگار نیست. اول باید کینهها برطرف شود بعد برادرى محقق مىشود. «و نزعنا ... اخوانا»
7- قهر و نارضایتى وعدم تحمّل یکدیگر، همه جا نشانه حق بودن یکى و باطل بودن دیگرى نیست. «ان المتقین... نزعنا ما فى صدورهم من غل» (زیرا گاهى دونفر با اینکه اهل بهشت هستند و هدفى مقدس دارند، لکن هر کدام از یک زاویه به مسئله مى نگرند و کار دیگرى را باطل مى پندارند و نسبت به او عصبانى مى شوند، که در قیامت همه کدورته ا با اراده خداوند زدوده مى شود)
8- براى کدورت زدایى، باید از خداوند کمک گرفت. «نزعنا»، «ربّنا لاتجعل فى قلوبنا غلاّ للذین امنوا»
9- صفات بد همچون غل و زنجیر، انسان را اسیر مى کند. «من غلٍّ»
10- بهشتیان نسبت به تفاوت درجات خود، مسئله اى ندارند. «و نزعنا ما فى صدورهم من غلّ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِى جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ
أُدْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِینَ
وَ نَزَعْنَا مَا فِى صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَاناً عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِینَ
لَا یَمَسُّهُمْ فِیهَا نَصَبٌ وَمَا هُم مِّنْهَا بِمُخْرَجِینَ
ترجمه
همانا پرهیزکاران در باغ ها و (کنار) چشمه سارانند.
(به آنان خطاب مى شود:) با سلامت و امنیّت به باغ ها وارد شوید.
و ما هرگونه کین هاى در سینه هاى آنان را برکنده ایم، (در نتیجه آنان) برادرانه بر تخت ها رو به روى یکدیگرند.
در آنجا هیچگونه رنجى به آنان نمى رسد، از آنجا بیرون شدنى نیستند.
کلمه «غلّ» به معناى نفوذ مخفیانه است. بنابراین صفات بد در انسان به طور مرموز و مخفیانه ریشه پیدا مى کند. «سریر» از واژه سرور به معناى تخت است، و استفاده مى شود که تکیه بر تخت سبب سرور است.
خداوند در این آیات هشت پاداش بهشتى براى اهل تقوى بیان مى فرماید: باغ ها، چشمه ها، سلامتى، امنیّت، کدورت زدایى، اخوت، تخت هاى رو به رو، دورى از هرگونه رنج و جاودانگى در آیه قبل خواندیم که جز برگزیدگان الهى، همه مردم مورد تهاجم وسوسه هاى ابلیس قرار مى گیرند، در این آیات مى فرماید که اگر انسان به مرحله مخلصین و برگزیدگان نرسید، ولى به مرحله تقوى گام نهد باز هم مشمول انواع نعمت هاى الهى مى شود.
آنچه مهم است جمع شدن همه نعمت ها در یک جاست، زیرا در دنیا یک جا باغ هست، چشمه نیست و گاهى چشمه هست، باغ نیست و گاهى هر دو هست، سلامتى نیست و گاهى هر سه هست، امنیت نیست و گاهى همه هست ولى صفا و صمیمیت نیست و گاهى همراه با انواع سختى ها و رنج هاست و گاهى که انواع نعمت ها یکجا جمع مى شود باید همه را رها کرد و رفت. لکن در قیامت انواع نعمت هاى مادى و معنوى و اجتماعى و روانى همراه با ابدیت است.
پیام ها
1- بشارت، در کنار آیات تهدید کننده قبل، یک ضرورت تربیتى است. «لها سبعة ابواب ... انّ المتّقین...»
2- دورى از گناه در این چند روزهى دنیا، کامیابى ابدى را به همراه دارد. «انّ المتّقین ....و ما منها بمخرجین»
3- در نعمتهاى بهشتى، متنوع و متعدد است. «جنات و عیون»
4- نعمت هاى بهشتى، بىنقص است. باغ با چشمه، سلامتى با امنیت، برادرى با صمیمیت، راحتى با دوام است.
5- نعمت هاى بهشت جامعیت دارد. هم مادّى است مثل باغ و چشمه، هم روحى است مثل امنیت و صفا، هم اجتماعى است مثل اخوت و برادرى و از همه بالاتر همراه با رضاى الهى و تبریک و تهنیت است.«ادخلوها بسلام»
6- کینه توزى با برادرى سازگار نیست. اول باید کینهها برطرف شود بعد برادرى محقق مىشود. «و نزعنا ... اخوانا»
7- قهر و نارضایتى وعدم تحمّل یکدیگر، همه جا نشانه حق بودن یکى و باطل بودن دیگرى نیست. «ان المتقین... نزعنا ما فى صدورهم من غل» (زیرا گاهى دونفر با اینکه اهل بهشت هستند و هدفى مقدس دارند، لکن هر کدام از یک زاویه به مسئله مى نگرند و کار دیگرى را باطل مى پندارند و نسبت به او عصبانى مى شوند، که در قیامت همه کدورته ا با اراده خداوند زدوده مى شود)
8- براى کدورت زدایى، باید از خداوند کمک گرفت. «نزعنا»، «ربّنا لاتجعل فى قلوبنا غلاّ للذین امنوا»
9- صفات بد همچون غل و زنجیر، انسان را اسیر مى کند. «من غلٍّ»
10- بهشتیان نسبت به تفاوت درجات خود، مسئله اى ندارند. «و نزعنا ما فى صدورهم من غلّ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است