- 1829
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 36 سوره ابراهیم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ابراهیم- آیه 36
رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ کَثِیراً مِّنَ النَّاسِ فَمَن تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنِّى وَ مَنْ عَصَانِى فَإِنَّکَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ترجمه
پروردگارا! همانا بت ها بسیارى از مردم را گمراه کرده اند، پس هر که مرا پیروى کند، قطعاً او از من است و هر کس با من مخالفت کند، همانا تو بخشنده مهربانى.
سؤال: چگونه بت ها که مجسمّه هایى از سنگ و چوب هستند، انسان را گمراه مى کنند؟
پاسخ: اولاً: بت ها همیشه جماد نیستند، گاهى انسان ها و طاغوت ها نیز بت مى شوند. ثانیاً: مسأله هنر و زیورآلاتى که همراه بت ها بود جاذبه داشت. ثالثاً: گاهى جهل سبب مى شود که سنگ و چوب نیز ارزش پیدا کند.
اگر این آیه را همراه با آیه قبل معنا کنیم نتیجه خوبى به دست مى آوریم، زیرا در آیه قبل ابراهیم گفت: «خدایا! فرندانم را از بت پرستى دور بدار.» در این آیه مى گوید: «کسى که موحّد و پیرو من بود از من است» بنابراین، تمام موحدان فرزندان مکتبى ابراهیم هستند. «ملّة ابیکم ابراهیم» همانگونه که رسول اکرم فرمود: «اَنَا و علّى ابوا هذه الاُمّة» من و على پدران مکتبى این امّت هستیم. ولى مشرک اگر فرزند پیامبر هم باشد خطاب مى شود: «انّه لیس من اهلک»
حضرت على (ع) فرمود: «انّ ولىّ محمّد من اطاع اللَّه و ان بعدت لحمته و انّ عدوّ محمّد من عصى اللَّه و ان قربت لحمته» «همانا دوست محمّد کسى است که خدا را اطاعت کند، گرچه از نظر فامیلى و نَسب دور باشد و دشمن محمّد کسى است که خدا را نافرمانى کند، گرچه از بستگان پیامبر باشد.
پیام ها
1- هنرهایى مثل مجسمه سازى مى توانند منشأ انحراف شوند، چنانکه بت ها افراد بسیارى را گمراه کردند. «انّهنّ اضللن»
2- دیندارى با شعار نیست، با عمل و پیروى از دستورات است. «تبعنى»
3- میان رهبران آسمانى و مردم مومن، رابطه مکتبى برقرار است. «فانّه منّى»
4- انبیا حتّى نسبت به مخالفان خود دلسوز بودند و آنان را مأیوس نمى کردند. «مَن عصانى فانّک غفور رحیم»
5- مخالفت با دستور پیامبر، مخالفت خداست. «من عصانى فانّک»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ کَثِیراً مِّنَ النَّاسِ فَمَن تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنِّى وَ مَنْ عَصَانِى فَإِنَّکَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ترجمه
پروردگارا! همانا بت ها بسیارى از مردم را گمراه کرده اند، پس هر که مرا پیروى کند، قطعاً او از من است و هر کس با من مخالفت کند، همانا تو بخشنده مهربانى.
سؤال: چگونه بت ها که مجسمّه هایى از سنگ و چوب هستند، انسان را گمراه مى کنند؟
پاسخ: اولاً: بت ها همیشه جماد نیستند، گاهى انسان ها و طاغوت ها نیز بت مى شوند. ثانیاً: مسأله هنر و زیورآلاتى که همراه بت ها بود جاذبه داشت. ثالثاً: گاهى جهل سبب مى شود که سنگ و چوب نیز ارزش پیدا کند.
اگر این آیه را همراه با آیه قبل معنا کنیم نتیجه خوبى به دست مى آوریم، زیرا در آیه قبل ابراهیم گفت: «خدایا! فرندانم را از بت پرستى دور بدار.» در این آیه مى گوید: «کسى که موحّد و پیرو من بود از من است» بنابراین، تمام موحدان فرزندان مکتبى ابراهیم هستند. «ملّة ابیکم ابراهیم» همانگونه که رسول اکرم فرمود: «اَنَا و علّى ابوا هذه الاُمّة» من و على پدران مکتبى این امّت هستیم. ولى مشرک اگر فرزند پیامبر هم باشد خطاب مى شود: «انّه لیس من اهلک»
حضرت على (ع) فرمود: «انّ ولىّ محمّد من اطاع اللَّه و ان بعدت لحمته و انّ عدوّ محمّد من عصى اللَّه و ان قربت لحمته» «همانا دوست محمّد کسى است که خدا را اطاعت کند، گرچه از نظر فامیلى و نَسب دور باشد و دشمن محمّد کسى است که خدا را نافرمانى کند، گرچه از بستگان پیامبر باشد.
پیام ها
1- هنرهایى مثل مجسمه سازى مى توانند منشأ انحراف شوند، چنانکه بت ها افراد بسیارى را گمراه کردند. «انّهنّ اضللن»
2- دیندارى با شعار نیست، با عمل و پیروى از دستورات است. «تبعنى»
3- میان رهبران آسمانى و مردم مومن، رابطه مکتبى برقرار است. «فانّه منّى»
4- انبیا حتّى نسبت به مخالفان خود دلسوز بودند و آنان را مأیوس نمى کردند. «مَن عصانى فانّک غفور رحیم»
5- مخالفت با دستور پیامبر، مخالفت خداست. «من عصانى فانّک»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است