display result search
منو
تفسیر آیه 94 سوره یونس

تفسیر آیه 94 سوره یونس

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 283 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس - آیه 94

فَإِن کُنتَ فِى شَکٍّ مِّمَّآ أَنْزَلْنَآ إِلَیْکَ فَسْئَلِ الَّذِینَ یَقْرَءُونَ الْکِتَبَ مِن قَبْلِکَ لَقَدْ جَآءَکَ الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ فَلَا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِینَ‏

ترجمه
پس اگر در آنچه بر تو نازل کردیم شک دارى، از آن کسانى که کتاب آسمانى پیش از تو را مى‏ خوانند بپرس. یقیناً حقّ از سوى پروردگارت به سوى تو آمده است، پس از شک آوران مباش.

در روایتى از امام هادى‏ (ع) مى ‏خوانیم: افراد جاهل مى‏ پرسیدند: چرا به جاى پیامبر، فرشته‏اى بر ما نازل نمى‏ شود؟ خداوند با نزول این آیه و اینکه همه‏ انبیا داراى زندگى مردمى بوده ‏اند، پاسخ شان داد.
سؤال: با آنکه کتب آسمانى گذشته تحریف شده است، چرا علماى اهل کتاب، در این آیه مرجع و داور قرار داده شده ‏اند؟
پاسخ: زیرا با آنکه بخشهایى از کتب آسمانى گذشته تحریف شده، امّا میان دانشمندان اهل کتاب، اشخاص و حرف‏هاى قابل استنادى یافت مى‏ شود.
پرسش و پاسخ قرآنى
سؤال: چگونه قرآن مى ‏فرماید: «ان کنت فى شکٍّ» اى پیامبر! اگر در حقّانیّت قرآن شک‌‏دارى، از اهل کتاب سؤال کن. با آنکه پیامبر هرگز در شک نبوده است؟ و عقل نمى‏پذیرد که پیامبرى، در وحى شک کند؟
پاسخ: 1- کلمه‏ «اِن» (اگر) فرض است و نشانه‏ حتمیّت و وقوع نیست. مثل «ان کان للرحمن ولد» اگر خداوند فرزندى داشت. با آنکه آیه‏ «لم یلد ولم یولد»، فرزند داشتن را صریحاً نفى مى‏کند.
2- در آیه‏ 104 این سوره از قول پیامبر خطاب به مردم آمده است: اگر در دین من شکّ دارید. «ان کنتم فى شکٍّ من دینى»، پس خود آن حضرت شکّ نداشت، وگرنه تحدّى نمى‏کرد. همچنین قرآن مى‏فرماید: «آمن الرسول بما انزل الیه» پیامبر به آنچه به او وحى مى‏شد ایمان داشت.
3- گاهى خطاب قرآن به پیامبر است، ولى مخاطبِ مورد نظر دیگرانند. مثل این آیه: «امّا یبلغنّ عندک الکبر احدهما اوکلاهما...» اگر پدر و مادرت در نزد تو به سنّ پیرى رسیدند. در حالى که پدر حضرت رسول قبل از تولّدش و مادر او در سنّ کودکى آن حضرت از دنیا رفتند و در هنگام نزول این آیه، پیامبر پدر و مادرى نداشت تا پیر باشند. آیه از بابِ «به در بگو تا دیوار بشنود» است، که در زبان عربى مى‏ گویند: «ایّاک اعنى و اسمعى یا جاره». در مسائل تربیتى هم گاهى خطاب به بزرگان و شخصیّت‏ها مى‏کنند، تا دیگران حساب کار خودشان را بکنند.
4- گاهى آیه‏اى خطاب به پیامبر است، ولى مسلمانان مورد خطاب‏اند چنانکه جمله‏ بعدى آن نیز جمع است. مانند: «یا ایها النبى، اذا طلقتم...» و نیامده «طلّقت». به علاوه مى‏ دانیم که پیامبر هرگز زنى را طلاق نداده است.
5 - اگر بنا باشد با این آیه، وحى زیر سؤال و شک برود، باید در حقّانیّت همین آیه هم که مى ‏گوید: «اگر شک دارى»، شک کرد!!
6- براى اهل کتاب، شک و سؤالى مطرح بود و از پرسیدن خجالت مى‏ کشیدند، خداوند با این بیان راه سؤال را به رویشان گشوده است.
7- ممکن است از باب مماشات و همراهى با طرف در بحث باشد، مثل حضرت ابراهیم که به ستاره‏پرستان گفت: «هذا ربى» این (ستاره) خداى من است.
8 - رسول اکرم چون این آیه را شنید، فرمود: من شکّ ندارم. امام صادق (ع) نیز فرموده است: واللَّه پیامبر شک نداشت.

پیام ها
1- از بین بردن شکّ در عقاید، ضرورى است. «ان کنت فى شکّ»
2- هنگام شک باید به عالمان رجوع کرد. «فسئل الّذین یقرؤن الکتاب» (پس سخن عالم حجّت است)
3- کتاب‏هاى آسمانى مؤیّد یکدیگرند. «یقرؤن الکتاب»
4- بعضى اهل کتاب، حقّ را مى‏گویند. «فسئل الّذین یقرؤن الکتاب»
5 - رهبر باید قاطع باشد و هیچ ‏تردیدى به خود راه ندهد. «فلاتکوننّ من‏الممترین»
6- فضل آن است که دشمنان به آن گواهى دهند، آیا با اعتراف مخالفان به حقّانیّت آن، باز هم شک دارید؟! «فلاتکونن من الممترین»

منبع: یایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:20

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی