- 3572
- 1000
- 1000
- 1000
عوامل کرامت از دیدگاه اهل بیت (ع)، جلسه اول
سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع "عوامل کرامت از دیدگاه اهل بیت (ع)"، جلسه اول، سال 1393
هر یک از ائمه اسامی و القاب مختلفی داشتند. پیامبراکرم (ص) ملقب به ابالقاسم بودند چون خداوند فرمودند که پیامبر(ص) تقسیم کننده رحمت در روز قیامت بین بندگان است. در مورد لقب رضا که به علی به موسی الرضا (ع) می گفتند هم نظرات مختلفی وجود دارد و برخی گفته اند که این لقب توسط مأمون به ایشان داده شده است. اما امام جواد (ع) فرمودند: «به پدرم رضا می گفتند چون همه از او راضی و رضا بودند.» اگر کسی بخواهد به مقام بلند رضا و تسلیم برسد واسطه اش امام رضا (ع) است. مقام رضا و رضایتمندی از خدا در این عالم انسان را به خوشی و بهجت می رساند.
دسته ای از انسانها خدا را قبول دارند اما مدیریت خدا در عالم را نمی پذیرند.
دسته ای دیگر از انسانها خدا را قبول دارند و همه مقدرات عالم را در عالم تکوین و تشریع با خدا می دانند اما متأسفانه در یک مواقعی با خدا درگیر می شوند و نسبت به خدا معترض هستند. انسان اگر فلسفه بسیاری از محدودیت ها را بداند بهتر می پذیرد اما نباید برای اطاعت از خدا شرط بگذارد.
دسته سوم کسانی هستند که به مقام رضا رسیده اند و هرچه از جانب خدا برایشان باشد را بی چون و چرا می پذیرند. اینها در زندگی مشکلات دارند ولی با خدا مشکل ندارند. راضی بودن به مقدرات الهی به معنای عدم تلاش برای بهتر شدن نیست. راضی بودن بودن به معنای این است که انسان تلاش خود را بکند ولی نتیجه را به خدا بسپارد و به آن راضی باشد.
هر یک از ائمه اسامی و القاب مختلفی داشتند. پیامبراکرم (ص) ملقب به ابالقاسم بودند چون خداوند فرمودند که پیامبر(ص) تقسیم کننده رحمت در روز قیامت بین بندگان است. در مورد لقب رضا که به علی به موسی الرضا (ع) می گفتند هم نظرات مختلفی وجود دارد و برخی گفته اند که این لقب توسط مأمون به ایشان داده شده است. اما امام جواد (ع) فرمودند: «به پدرم رضا می گفتند چون همه از او راضی و رضا بودند.» اگر کسی بخواهد به مقام بلند رضا و تسلیم برسد واسطه اش امام رضا (ع) است. مقام رضا و رضایتمندی از خدا در این عالم انسان را به خوشی و بهجت می رساند.
دسته ای از انسانها خدا را قبول دارند اما مدیریت خدا در عالم را نمی پذیرند.
دسته ای دیگر از انسانها خدا را قبول دارند و همه مقدرات عالم را در عالم تکوین و تشریع با خدا می دانند اما متأسفانه در یک مواقعی با خدا درگیر می شوند و نسبت به خدا معترض هستند. انسان اگر فلسفه بسیاری از محدودیت ها را بداند بهتر می پذیرد اما نباید برای اطاعت از خدا شرط بگذارد.
دسته سوم کسانی هستند که به مقام رضا رسیده اند و هرچه از جانب خدا برایشان باشد را بی چون و چرا می پذیرند. اینها در زندگی مشکلات دارند ولی با خدا مشکل ندارند. راضی بودن به مقدرات الهی به معنای عدم تلاش برای بهتر شدن نیست. راضی بودن بودن به معنای این است که انسان تلاش خود را بکند ولی نتیجه را به خدا بسپارد و به آن راضی باشد.
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان