- 223
- 1000
- 1000
- 1000
احوالات عالم در ماه رمضان، جلسه پنجم
سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع "احوالات عالم در ماه رمضان "، جلسه پنجم: تعبد، روح دینداری، سال 1403
همانطور که اهل بیت علیهم السلام فرمودند: ما باید هر کاری را با بسم الله آغاز کنیم، چون با اسماء و کمالات الهی عالم اداره میشود. با گفتن نام خدا شرک از ما برداشته میشود، خداوند متعال با اسباب و علل در حال تدبیر عالم است و ما باید از اسباب استفاده کنیم ولی تکیه به اسماء خداوند داشته باشیم. رسیدن به باور بسم الله این است که انسان به مقامی برسد که بداند همه کاره این عالم خداست. الله اسم جامع خداوند است. رحمان و رحیم دو کلمهای هستند که از ریشه رحم و رحمت آمدهاند. رحم و رحمت در مورد خداوند، به معنی دستگیری کردن و بخشش است، یعنی احسان و لطف خدا. اسماء و کمالات الهی بینهایت هستند، ولی ما موجودات عالم همه فقیر مطلق هستیم. خداوند چون بخشنده است، کمالات را به ما میدهد. هر موجودی هرچه از خدا گرفته از سر اسم رحمت الهی است. در آیه اول سوره حجرات به ادب بندگی اشاره شده است و میفرماید: ای مومنین از خدا و رسول جلو نیفتید و تابع آنها باشید و تقوا داشته باشید. ما توسط رسول خداست که دستورات را از خدا میگیریم، بنابراین راه ما به خدا توسط رسول است. از این جهت که نام رسول هم در این آیه آمده است، پس رسول طریق رسیدن ما به خداست. امروز امام معصوم در میان ما غایب است و ظاهر نیست امروز برای ما حکم خدا و رسول خدا از رسالهها استخراج میشود که علما و فقهای دین شناس حکم خدا را استخراج میکنند و در اختیار ما قرار میدهند. روح دینداری، همین است که انسان تسلیم دستور خدا و رسول باشد. پس تعبد و تسلیم بودن قسمت اصلی دینداری است.
همانطور که اهل بیت علیهم السلام فرمودند: ما باید هر کاری را با بسم الله آغاز کنیم، چون با اسماء و کمالات الهی عالم اداره میشود. با گفتن نام خدا شرک از ما برداشته میشود، خداوند متعال با اسباب و علل در حال تدبیر عالم است و ما باید از اسباب استفاده کنیم ولی تکیه به اسماء خداوند داشته باشیم. رسیدن به باور بسم الله این است که انسان به مقامی برسد که بداند همه کاره این عالم خداست. الله اسم جامع خداوند است. رحمان و رحیم دو کلمهای هستند که از ریشه رحم و رحمت آمدهاند. رحم و رحمت در مورد خداوند، به معنی دستگیری کردن و بخشش است، یعنی احسان و لطف خدا. اسماء و کمالات الهی بینهایت هستند، ولی ما موجودات عالم همه فقیر مطلق هستیم. خداوند چون بخشنده است، کمالات را به ما میدهد. هر موجودی هرچه از خدا گرفته از سر اسم رحمت الهی است. در آیه اول سوره حجرات به ادب بندگی اشاره شده است و میفرماید: ای مومنین از خدا و رسول جلو نیفتید و تابع آنها باشید و تقوا داشته باشید. ما توسط رسول خداست که دستورات را از خدا میگیریم، بنابراین راه ما به خدا توسط رسول است. از این جهت که نام رسول هم در این آیه آمده است، پس رسول طریق رسیدن ما به خداست. امروز امام معصوم در میان ما غایب است و ظاهر نیست امروز برای ما حکم خدا و رسول خدا از رسالهها استخراج میشود که علما و فقهای دین شناس حکم خدا را استخراج میکنند و در اختیار ما قرار میدهند. روح دینداری، همین است که انسان تسلیم دستور خدا و رسول باشد. پس تعبد و تسلیم بودن قسمت اصلی دینداری است.
تاکنون نظری ثبت نشده است