گفتگوی کوتاه با حجت الاسلام سیداکبر طباطبایی ویژه ایام ذی الحجه درباره مناسک و احکام حج:
آیا طواف کعبه و سعی بین صفا و مروه در طبقات غیر همکف صحیح است؟
آیا در زمان ازدحام می توان بین طواف با سعی صفا و مروه فاصله انداخت؟
امروزه هم در طواف خانه خدا و هم در سعی صفا و مروه ، چند طبقه احداث شده تا ازدحام حجاج کنترل شود منتهی برای طواف باید حجاج دقت کنند فقط طبقه همکف و نیم طبقه ای که عرب ها آن را طبقه عرضی می گویند برای طواف صحیح است و طبقات بالاتر کفایت نمی کند و طواف واجب را نمی شود آنجا انجام داد و در طبقات فوقانی باطل است و مجدد باید انجام بشود.
در صفا و مروه هم یک طبقه زیرزمین داریم که چون ریشه کوه در دو طرف صفا و مرو محسوب می شود، آنجا سعی بین صفا و مروه در زیرزمین به فتوای مراجع اشکالی ندارد و در طبقه همکف هم که صحیح است اما طبقات فوقانی نمی شود این عمل را انجام داد و صحیح نیست لذا در مواقعی که بخاطر ازدحام جمعیت راه را پلیس سعودی مسدود می کند حاجی باید در گوشه ای منتظر بماند تا دوباره مسیر گشوده شود و فقط از همکف یا زیرزمین سعی صفا و مروه را انجام بدهد.
در مرحله پایانی اعما که حجاج از سرزمین منا وارد مکه شده و می خواهند اعمال پایانی را انجام بدهند ذکر این نکته ضروری است که بعد از طواف و نماز آن نمی توانند بخاطر شلوغی یا خستگی، سعی صفا و مروه را به فردا موکول کنند و بایستی همان روز انجام شود. همچنین کسانی که شب به مسجدالحرام می آیند و طواف انجام می دهند حتما باید نماز طواف و سعی را همان شب انجام بدهند و به فردا نیفتد. حالا زائر وقتی این اعمال را انجام داد دیگر خسته است و برای طواف نساء که مرحله بعدی است می تواند روزهای بعد بیاید و انجام بدهد. اینجا وقتی سعی بین صفا و مروه تمام شد بوی خوش بر حاجی حلال می شود و استعمال عطر و ادکلن و مایع صابون معطر و شامپو و امثال آن مشکلی ندارد اما خانم ها و آقایان تا زمانی که طواف نساء انجام نداده باشند در مسائل زناشویی به هم حلال نمی شوند.
آیا طواف کعبه و سعی بین صفا و مروه در طبقات غیر همکف صحیح است؟
آیا در زمان ازدحام می توان بین طواف با سعی صفا و مروه فاصله انداخت؟
امروزه هم در طواف خانه خدا و هم در سعی صفا و مروه ، چند طبقه احداث شده تا ازدحام حجاج کنترل شود منتهی برای طواف باید حجاج دقت کنند فقط طبقه همکف و نیم طبقه ای که عرب ها آن را طبقه عرضی می گویند برای طواف صحیح است و طبقات بالاتر کفایت نمی کند و طواف واجب را نمی شود آنجا انجام داد و در طبقات فوقانی باطل است و مجدد باید انجام بشود.
در صفا و مروه هم یک طبقه زیرزمین داریم که چون ریشه کوه در دو طرف صفا و مرو محسوب می شود، آنجا سعی بین صفا و مروه در زیرزمین به فتوای مراجع اشکالی ندارد و در طبقه همکف هم که صحیح است اما طبقات فوقانی نمی شود این عمل را انجام داد و صحیح نیست لذا در مواقعی که بخاطر ازدحام جمعیت راه را پلیس سعودی مسدود می کند حاجی باید در گوشه ای منتظر بماند تا دوباره مسیر گشوده شود و فقط از همکف یا زیرزمین سعی صفا و مروه را انجام بدهد.
در مرحله پایانی اعما که حجاج از سرزمین منا وارد مکه شده و می خواهند اعمال پایانی را انجام بدهند ذکر این نکته ضروری است که بعد از طواف و نماز آن نمی توانند بخاطر شلوغی یا خستگی، سعی صفا و مروه را به فردا موکول کنند و بایستی همان روز انجام شود. همچنین کسانی که شب به مسجدالحرام می آیند و طواف انجام می دهند حتما باید نماز طواف و سعی را همان شب انجام بدهند و به فردا نیفتد. حالا زائر وقتی این اعمال را انجام داد دیگر خسته است و برای طواف نساء که مرحله بعدی است می تواند روزهای بعد بیاید و انجام بدهد. اینجا وقتی سعی بین صفا و مروه تمام شد بوی خوش بر حاجی حلال می شود و استعمال عطر و ادکلن و مایع صابون معطر و شامپو و امثال آن مشکلی ندارد اما خانم ها و آقایان تا زمانی که طواف نساء انجام نداده باشند در مسائل زناشویی به هم حلال نمی شوند.
تاکنون نظری ثبت نشده است