display result search
منو
جهاد زنانه در نگاه اسلامی

جهاد زنانه در نگاه اسلامی

  • 1 تعداد قطعات
  • 44 دقیقه مدت قطعه
  • 10 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محمد رضا عابدینی با موضوع "جهاد زنانه در نگاه اسلامی"، سال 1404


هر موجودی که در عالم خلق می شود نسبت به کل عالم یک ارتباط و ماموریتی دارد. عالم گسسته نیست، هر موجودی نسبت به کل عالم ماموریتی دارد. در نظر بگیرید بدن انسان را که هر عضوی از اعضای این بدن نسبت به این بدن ماموریتی دارد، دست، پا، سر، چشم و گوش هر کدام ماموریتی دارند که باید در کنار هم این ماموریت محقق شود، تا این بدن سالم باشد و به ثمر بنشیند. در نظام عالم وجود هم همان جوری که خدای سبحان می فرماید: همه هستی به امر ماست و به خلق ماست و یک بدن است که با هم مرتبط است و این ارتباط و این حقیقت با هم باعث می شود حرکت هر کدام از اعضا در بقیه هم موثر باشد. بعضی از این اعضا و جوارح ماموریتشان یک ماموریت اساسی و مهم است و بعضی ساده تر است، همان جوری که در بدن بعضی از اعضا رئیسی است مثل قلب یا مغز، نبودن دست و پا امکان بقا را فراهم می کند. بقای این انسان با نبودن دست و پا از بین نمی رود، اما قلب و مغز ضرورت است و نبودش، نبود این بدن است. درهستی و نظام وجود انبیا و اوصیای الهی قلب و مغز این هستی هستند که اگر نبودند هستی نبود. اگر حجت نباشد زمین اهلش را فرو می برد، لذا اون اعضای رئیسی در عالم که مثل مغز و قلب هستی هستند، انبیا و اوصیا و حجج الهی هستند که نقش حیات آن به اصطلاح بدن عالم نقش حیاتشان به واسطه این اعضا محقق می شود. به همین جهت است که حتی فرمودند: اگر ولی الهی در جامعه ای نباشد آن جامعه به هلاکت می رسد. در زمان لوط نبی سلام الله علیه وقتی که عذاب الهی می خواست نازل شود، خدای سبحان به لوط و فرزندان مومنش امر کرد که از آن دیار خارج شوند. بعضی از کسانی که علوم الهی را بلد بودند اما با این حال شقی بودند به مردم گفتند اگر این ها از بین شما خارج بشوند عذاب نزولش حتمی هست، لذا خانه لوت را محاصره کردند که لوت از بین آنها خارج نشود با اینکه قبولش نداشتن که خدای سبحان از طریق مخفی لوت و دخترانش رو از آنجا خارج کرد تا عذاب الهی نازل شود. این را مقدمه عرض کردم تا نقش ها و ماموریت های اولیا و اوصیا و انبیای الهی در تاریخ معلوم باشد که این ها قلب عالم و قلب هستی هستند مغز هستی هستند. اون موقع نگاه که می کنیم به ماموریت ها، می یابیم از نوع ماموریت ها که هر کدام چه نقشی در هستی ایفا کردند و چه نقش هایی را به عهده دارند. هر موجودی در عالم و هستی یک ماموریت در زمان خودش دارد، یعنی موسی کلیم، عیسی روح الله، ابراهیم خلیل الله، نوح نبی الله هر کدام یک ماموریت به لحاظ زمان خودشان دارند که در زمان خودشان نقششان را ایفا کردند اما یک ماموریت هم به لحاظ کل هستی دارند که این نقش برای ما کمتر روشن شده نه اینکه نباشد بلکه کمتر روشن شده. این نگاه به اولیا و اوصیای الهی که نقش آخرالزمانی آنها چیست یک بحث بسیار مهمی است. در روایات ما دارد که امام زمان عجل الله تعالی وقتی تشریف می آورند همه سنت های انبیای گذشته را دارند و به کار می گیرند نه اینکه فقط دارد به کار می گیرد، یعنی همه آنچه که از نوح نبی، از آدم صفی، از ابراهیم خلیل، موسی کلیم و عیسی روح الله علیهم السلام همه آن آثار عظیمی که از انبیایی مثل داود، سلیمان، یوسف صدیق و بقیه انبیا و رسولان الهی است، در روایات دارد در وجود مبارکه امام زمان عجل الله فرجه الشریف آشکار است و آنها را به کار می گیرد، لذا می فرمایند: عصای موسی در دست حضرت است و همان کاری را برای حضرت خواهد کرد که برای موسی کلیم می کرد. همه انبیا و اوصیا و حجج الهی در طول تاریخ ظهور پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و از شئونات حضرت و اهل بیت هستند که هر کدام دارند جهتی از جهات وجودی حضرات را نشان می دهند و این کمال ارتباط این ها و حضور این ها در آخرالزمان به واسطه وجود مبارک امام زمان محقق خواهد شد. حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که در زمان خودش یک ماموریتی داشت که ماموریت در اون زمان سرسپردگی به ولایت پدر و ولایت برادر بود و این را آشکار کرد هم در دوران زندان پدر و هم در دوران حرکت برادر به سمت توست که عاشقانه این خواهر برای سرسپردگی اش به ولایت حرکت کرد تا به سمت برادر به مشهد و توس برسد، اما در بین راه این حرکت به ثمر و تمام نرسید. نقشی که حضرت ایفا می کند که در قم قلب مقدس دست همه این شهرهای شیعه نشین اینجا در حقیقت آرام می گیرد و قبله ای برای مومنان و شیعیان می گردد، اتفاقی نیست بلکه یک نقشه الهی است که در این نقشه الهی در عین اینکه حضرت در آن دوران مرکز رفت و آمد شیعیان را به واسطه همین که در اینجا آرمیده اینجا و یک مرکز رفت و آمد و استخدام قرار شیعیان قرار می دهد که این ماموریت دوران حضور خود حضرت بود اما یک ماموریت آخرالزمانی ویژه بر عهده حضرت فاطمه معصومه است که این تازه کم کم دارد محقق می شود. نقشی که حضرت در تجلی علم پیدا کرد به طوری که اسم علیم الهی در وجود مبارک حضرت نقش آفرینی می کند، حول محور حضرت حوزه شکل می گیرد و این اتفاق نیست. چنانچه خیلی از حضرات و امامزادگان در اطراف و اکناف هستن اما این نقش به واسطه اراده الهی بر عهده حضرت است، معلوم می شود وجود مبارک حضرت یک ارتباطی با این مسئله داشته است. با وجود مبارک حضرت و با آن روح و شوق وجودی حضرت این نشر علوم از اینجا نشات بگیرد، به طوری که عالمان بزرگی که رشد کردند خودشان را سر سفره حضرت دیدند و از این جا ارتزاق کردند با این روزی توانستند معارف اهل بیت قرآن رو به گوش دیگران برسانند این ماموریت را نباید ساده گرفت. غیر از اینکه این ماموریت عظیم خیلی ثمرات دارد، حضرت وجودش یک ذخیره دیگری است ببینید در روایات ما آخرالزمان اختصاص پیدا می کند به اینکه مفسدان در دو دسته و سو استفاده از دو طایفه در روایات بسیار وارد شده فرمودند که از طریق شباب و نسل جوانان و زنان دوران آخرالزمان دشمنان به این دو طبقه طمع می کنند و این دو دسته در راه انحراف شان کار می کنند و این ها را به کار می گیرند. در این راستا حتما دین اسلام و حقیقت ایمان ذخایری را دارد که در آن دورانی که این ها و دشمنان با سو استفاده از این حقیقت می خواهند، اهدافشان را به ثمر برسانند، حتما دین حجت هایی را دارد. فاطمه معصومه سلام الله علیها حجتی است برای ما که در آخرالزمان به عنوان نقش خواهری و نقش دختری به عنوان یک بانوی جوانی که توانست آن سرسپردگی اش به ولایت و نشر علم را توسعه بدهد و ثابت بکند یک الگوست برای همه زنان. جهاد همیشه امکان پذیر نیست، اما اینکه خانمی خانه را محل جهاد قرار بدهد، جهادش هم این باشد که خودش رای و نظری دارد اما وقتی در خانه هست بنا را بر نظر همسر گذاشتن یعنی منیت خودش را به امر الهی کنار می گذارد. اگر خانمی همون اثری را که برای مردان در طی کردن مکان ها و سفرها و زمان ها به دست می آید، در دل خانه آن هم در محلی که در حقیقت جای جمع کردن اهل خانه با هم است به دست می آورد. یک خانه که می خواهد ساخته بشود آهن و آجر و مصالح لازم است که اینها را به هم پیوند می دهد و این پیوند باعث می شود یک خانه بشود، زن در خانه نقش ملات را دارد که پیوند می دهد همه اعضا را با هم، چون نقش محبت در وجود زن نقش اساسی است که خدای سبحان قرار داده و زنی که در خانه نقشش را درست ایفا کند، آن خانه سرشار از محبت است و وحدت دارد و خانواده شکل می گیرد. اگر این را به عنوان جهاد زن ببینیم، آنوقت معلوم می شود، آنهمه کثرت های زیادی که خدای سبحان برای مردان برای رسیدن به کمال قرار داده، برای زن در خانه و راحت تر و هر لحظه قرار داده است. اگر جهاد برای مرد گاهی پیش می آد برای زن این جهاد لحظه به لحظه امکان پذیر است. لذا جریان زن و نگاه به زن در نگاه اسلامی یکی از مهم ترین نگاه های الهی است و ذخیره آخرالزمانی است که اگر نگاه درست به زن به عنوان اینکه این سرشار از محبت است، سرشار از ایجاد ارتباط و وحدت خانواده است، اگر درست شکل بگیرد، آن وقت یک جامعه به سلامت می رسد، یعنی اگر دشمن به دنبال این است که خانواده ها را مختل بکند، آن هم با نقش زنان و عرضه زنان در جامعه به گونه ای که نقش مادری، خواهری و دختری را در خانه که اون محبت را می خواهد آشکار بکند، ببینید فرزندان پسر با فرزند دختر چقدر در تجلی محبت متفاوت هستند، لذا جامعه ای به گسست می رسد که نقش زنان در آن جامعه از آن ماموریتی که دارند جدا بشود. حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان یک خواهر، به عنوان یک دختر و به عنوان یک خواهری که نقش محبتش عاشقانه او را می کشد تا از مدینه حرکت بکند به سمت توس تا برسد به برادر و فراق برادر برایش سنگین است که می خواهد حرکت بکند برسد. او می داند که اگر خواهر در کنار برادر باشد، غربت برادر که در طوس ایجاد شد به واسطه ان کاری که مامون کرده بود این جبران می شود و امام رضا علیه السلام متنعم از محبت خواهر می شود و این تنعم در تحقق ماموریت امام رضا علیه السلام تاثیر می گذارد، به همین جهت می بینید با تمام سختی ها این خانم به همراه خواهران دیگرش حرکت می کنند تا برن در خدمت امام باشند. ما باید کاری بکنیم که جریان حضرت معصومه که در قلب کشور ایران اسلامی ما واقع شده، محل صدور آن تحقق نقش زن در جامعه باشد. این نقش اینقدر حساس و عظیم است که یعنی یک خانم در خانه از خودگذشتگی اش در این است که خودش را فدا کند به امر الهی تا این خانه استحکام پیدا کند. این بزرگ ترین جهاد است، همان کاری است که از مرد با رفتن به جهاد بیرونی محقق می شود اما در خانه برای زن با محبت و از خودگذشتگی ایجاد می شود. چقدر این نگاه عالی است. این خانم حرکت می کند با تمام اشتیاق به سوی برادر و در بین راه اما از دیدار برادر محروم می شود و نمی تواند به آن سرانجامی که غایت و شوقی که داشت برسد و در قم این جا بعد از اینکه مدتی را به مریضی می گذراند از دنیا می رود.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 44:14

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن