display result search
منو
سنت ابتلا و امتحان در اصحاب امام حسین علیه السلام، 5

سنت ابتلا و امتحان در اصحاب امام حسین علیه السلام، 5

  • 1 تعداد قطعات
  • 51 دقیقه مدت قطعه
  • 3 دریافت شده
سخنرانی استاد محمد شجاعی با موضوع "سنت ابتلا و امتحان در اصحاب امام حسین علیه السلام"، جلسه پنجم: شکر در امتحانات الهی، سال 1404


موضوع بحثمون امتحان هست و دلایلی که خداوند تبارک و تعالی امتحان می گیره از بندگانش سه دلیل رو در جلسات گذشته عرض کردیم امروز به دلیل چهارم می پردازیم که اون این هستش که خداوند ما رو آزمایش می کنه تا ببینه کدوم از ما شاکریم و کدوممون ناسپاسیم، این قانونی که خود ایشون در خود خداوند تبارک و تعالی در قرآن می گه یادمون نره که در قرآن هر چی که خداوند می فرماید، ساختار ریاضی داره یعنی قدرها و قضاها رو می گه، بعضی ها ابتلا پیدا می کنن آزمایش می شن به شکر می رسن. شکر باعث دو رشد می شه یکی رشد نعمت، یکی رشد خود انسان. هر دو یعنی شما وقتی که به شکر می رسید دو چیز توی نظام خلقت افزایش پیدا می کنه نعمت تون دو خودتون بزرگ می شید. نتیجه می شه اینکه شما هر وقت شکر را ایجاد کردید به شکل قلبی یا زبانی نتیجه این می شه که هم خودت افزایش وجودی سعه وجودی پیدا می کنی. نعمت تونم زیاد می شه. اگه انسان کفران بکنه نق زدن غر زدن ناسپاسی کردن بی لیاقتی نشون دادن باعث می شه انسان هم دردسرهای دنیایی داشته باشه هم دردسرهای چی آخرتی. شکر یه اسلحه بسیار قدرتمند و ضروریه تو زندگی ما اگه نداشته باشیم همه جوره آسیب می بینیم. یعنی از دشمنان داخلی می خوریم از دشمنان درونی می خوریم از دشمنان خارجی می خوریم. آدم هایی که می خوان هم در نظام فردی هم در نظام اجتماعی قدرتمند باشن باید شکر اون شکر رو بالا ببرن. جامعه شاکر جامعه ایست پر نعمت و قدرتمند است. فرد شاکر فردیست پر نعمت و قدرتمند است. این فراموشمون نشه برای همین در حمله های شیطان شیطان یه دشمن دشمن خارجیه که درونی عمل می کنه یعنی در حد وسوسه عمل می کنه خود شیطان می گه من در صراط مستقیم به هر فردی حمله می کنم یعنی لازمه صراط مستقیم حمله شیطانه چون صراط مستقیم نتیجه اش چیه نتیجه اش رسیدن تو به سعادت و شبیه شدن تو به مربی هست. چون ما هدف خلقتمون این است که به مربی خودمون شبیه بشیم، یعنی خلیفه اللهی رو طی کنیم. شما اول سراغ این برید که کی هستید؟ اول عاشق خودتون باشید اول از خودتون لذت ببرید کسی عاشق خودش نیست آویزون عشق های جمادی، گیاهی، حیوانی و عقلیه یعنی دائما گدایی عاطفی می کنه از معشوق های جمادی معشوق های گیاهی معشوق های حیوانی معشوق های علمی. این شخص دائما حقارت داره تا آخر عمر تا آخر عمر این التماس داره گداست اصلا روحش روح فقر داره. شدیدترین بلا این است این آدم فقر روحی داره شما کی می تونید به لذت به آرامش به شادی به قدرت به اعتماد به نفس بیفتید زمانی که خودتو میشناسید عاشق خودت باش و کسی عاشق خود حقیقیش یعنی خود پنجم خود انسانی شد راهش باز می شه به بی نهایت عشق های پاک عشق های قدرتمند عشق های شاد کننده و آرام بخش این کلا نجات پیدا می کنه از جهنم چون به شکر می رسه. همه چی تو قلب این جا می گیره می شه رحمان و رحیم و رحیم و رحیم یعنی چی یعنی این قلب آماده پذیرش عشق خداوند عشق خانواده آسمانیش اولیا انبیا شهدا صدیقی صالحید ملائکه ست رفیق می شه ها دقت کنید رفیق یعنی رفت و آمد حقیقی بین این برقرار می شه. شما باید رو صراط مستقیم تعادلت رو حفظ بکنی بتونی زمین نخوری. اگه گفتی خدا رو شکر الحمدالله یعنی به جای اینکه کاستی ها رو ببینی چی رو ببینی نعمت ها رو ببین نعمت ها رو ببین. اگه کسی فهمید کیه این همیشه مست نعمت های خیلی بالاتره چون خدا بالاتر از نعمت های جمادی گیاهی رو به ما می ده بالاتر از نعمت های گیاهی نعمت های چی می ده به ما حیوانی می ده بالاتر از نعمت های حیوانی نعمت های چی می ده عقلی و بالاتر از اونا نعمت های فوق عقلی و انسانیه. خودشناسی عاشق خودت می شی حالا وقتی به خودشناسی رسیدی یکی از میوه هاش که اون همه آثار داره شکر یکی از میوه های بسیار این هست که تو به شکر می رسی و شکر فوق العاده لذت بخش آرام بخش شادی آور و جذب ثروتم می کنه یعنی برکت می افته تو زندگی انسان برکت های جمادی برکت های گیاهی برکت های حیوانی برکت های علمی و برکت های فوق عقلی می آد تو زندگی آدم. انبیا که اولین نفرات می رن تو بهشت صف نفر آخر کیه سلیمانیه می گه تو زیاد حال کردی اونجا. آزمایش های خدا چه با خیر چه با شر برای نسلش که تو شکرت بالا بره زیاد شه. هیچ وقت غصه چیزایی که بهتون داده نشده رو نمی خورید چون به نفعتونه که نداده به ضرر اگه به بقیه داده بقیه هم دارن مصرف می کنن از سهم خودشون یعنی شیرینی دنیا برای هر کس تلخی آخرت رو داره و تلخی دنیا حتما شیرینی آخرت رو داره.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 51:38

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن