- 89
- 1000
- 1000
- 1000
غدیر، یک حادثه تأسیسی یا حادثه تأکیدی
سخنرانی حجت الاسلام مرتضی دهشت با موضوع «غدیر، یک حادثه تأسیسی یا حادثه تأکیدی»، سال 1403
خود حادثه غدیر، داستان غدیر و این اجتماع عظیم و بزرگ خودش توجه است. اما باز نکتههای بسیار مهمتر محتوای غدیر هست. محتوای این پیام بزرگ هست که من معتقدم این محتوا را میتوانیم در سه قسمت مورد توجه قرار بدهیم. غدیر سه گفتمان را در متن و بطن خودش اینها رو به دوستان، طرفداران و مسلمانها اعلام میکند. بعضی از آنها ظاهر است، بعضی از آنها در متن آن نهفته است. و جالب است از خود غدیر خم تا امروز که من و شما توفیق داریم در عصر غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه شریف این سه گفتمان تکرار میشود اما اوجش در یک گفتمان به عنوان گفتمان مهدوی است که محل بحث ما همین گفتمان است.
غدیر خم این داستان عظیم اتفاق افتاد. غدیر یک حادثه تأسیسی نبود. بلکه یک رخداد تأکیدی بود. به چه معناست؟ ببینید اگر ما بگوییم تأسیس بود معنای آن این است که تا قبل از روز هجدهم ذی الحجه سال دهم ما هیچ بحثی راجع به جانشینی و ولایت نداشتیم و فقط یکباره در روز هجدهم ذی الحجه الحرام پیامبر عظیم شأن مان دستور به توقف می دهند و از جهاز شترها منبری برای ایشان آماده میشود و اینجا ابلاغ میکنند، تأسیس میشود. آیا این بوده؟ خیر. هرگز غدیر تأسیسی نبود. غدیر تأکیدی بود. از قبل بود. شما تاریخ غدیر را از روز اول اعلام رسالت نبی مکرم صلی الله علیه و آله و سلم، آغاز آن 3 سال دعوت رسول مکرم میبینید. آنجا فرمودند هر کس به من ایمان بیاورد و این باور در دل او ایجاد بشود، او جانشین من خواهد بود. طبق آنچه نقل است شیعه و منابع آقایان عامه و اهل سنت، این امیرالمؤمنین سلام الله علیه بود که قیام کردند. در 3 مرتبه اعلام و آمادگی کردند. از همان روز اول جانشین مشخص بود. آنچه نقل شده، آنچه بیان شده. آن وقت در طول این بی 23 سال تأکید بر این جانشینی بود. اوج ابلاغ آن، رسماً غدیر بود. معلوم شد بین تأسیس و تأکید چقدر فرق است؟
خود حادثه غدیر، داستان غدیر و این اجتماع عظیم و بزرگ خودش توجه است. اما باز نکتههای بسیار مهمتر محتوای غدیر هست. محتوای این پیام بزرگ هست که من معتقدم این محتوا را میتوانیم در سه قسمت مورد توجه قرار بدهیم. غدیر سه گفتمان را در متن و بطن خودش اینها رو به دوستان، طرفداران و مسلمانها اعلام میکند. بعضی از آنها ظاهر است، بعضی از آنها در متن آن نهفته است. و جالب است از خود غدیر خم تا امروز که من و شما توفیق داریم در عصر غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه شریف این سه گفتمان تکرار میشود اما اوجش در یک گفتمان به عنوان گفتمان مهدوی است که محل بحث ما همین گفتمان است.
غدیر خم این داستان عظیم اتفاق افتاد. غدیر یک حادثه تأسیسی نبود. بلکه یک رخداد تأکیدی بود. به چه معناست؟ ببینید اگر ما بگوییم تأسیس بود معنای آن این است که تا قبل از روز هجدهم ذی الحجه سال دهم ما هیچ بحثی راجع به جانشینی و ولایت نداشتیم و فقط یکباره در روز هجدهم ذی الحجه الحرام پیامبر عظیم شأن مان دستور به توقف می دهند و از جهاز شترها منبری برای ایشان آماده میشود و اینجا ابلاغ میکنند، تأسیس میشود. آیا این بوده؟ خیر. هرگز غدیر تأسیسی نبود. غدیر تأکیدی بود. از قبل بود. شما تاریخ غدیر را از روز اول اعلام رسالت نبی مکرم صلی الله علیه و آله و سلم، آغاز آن 3 سال دعوت رسول مکرم میبینید. آنجا فرمودند هر کس به من ایمان بیاورد و این باور در دل او ایجاد بشود، او جانشین من خواهد بود. طبق آنچه نقل است شیعه و منابع آقایان عامه و اهل سنت، این امیرالمؤمنین سلام الله علیه بود که قیام کردند. در 3 مرتبه اعلام و آمادگی کردند. از همان روز اول جانشین مشخص بود. آنچه نقل شده، آنچه بیان شده. آن وقت در طول این بی 23 سال تأکید بر این جانشینی بود. اوج ابلاغ آن، رسماً غدیر بود. معلوم شد بین تأسیس و تأکید چقدر فرق است؟
تاکنون نظری ثبت نشده است