- 94
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر سوره توبه، جلسه نوزدهم
سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع «تفسیر سوره توبه»، جلسه نوزدهم: آیات 34 و 35 سوره توبه، سال 1403
خداوند در این آیات 34 و 35 سوره توبه به دو گروه وعده عذاب شدید داده است که گروه اول دانشمندان فاسد اهل کتاب و گروه دوم ثروتمندان بی درد است که به فکر مردم نیستند و فقط ثروت اندوزی می کنند.
خداوند از این دو گروه گله مند است چرا که این دو گروه اموال مردم را به باطل می خورند چون بعضی از دانشمندان اهل کتاب با گرفتن رشوه حکم الهی را تغییر می دادند و یا اقدام به فروش بهشت می کردند و عده ای دیگر نیز اموال مردم را به نفع خودشان مصادره می کردند.
از دیگر مشکلات علمای اهل کتاب این بود که راه هدایت و راه خداوند را به مردم و پیروان خود نشان نمی دادند و دین خدا را تحریف و حقیقت را کتمان می کردند. حرام خواری و تحریف و کتمان حقیقت از دیگر شاخصه ها و نشانه های بسیاری از علما و دانشمندان اهل کتاب است که باعث بروز مشکلات در جوامع مختلف است. خداوند طبق این آیه کسانی که به جمع آوری طلا و نقره مشغول هستند و هیچ گونه انفاقی هم در حق فقرا و مساکین انجام نمیدهند مورد مذمت قرار می دهد و آن ها را به عذاب الیم وعده داده است.
اگر جمع آوری طلا و نقره به بازار و اقتصاد مملکت آسیب بزند خطای بسیار بزرگی است وگناه آن مضاعف است. افرادی که اقدام به جمع آوری طلا می کنند گاهی به اطراف خود نگاه بیندازند و انفاق داشته باشند.
مفسرین ذیل این آیه می گویند جمع آوری مال حلال اگر برای حفظ آبرو، ادای دین و رسیدگی به اقوام و اطرافیان باشد اشکالی ندارد. بسیاری از افراد ثروت اندوزی می کنند و در خصوص انفاق بخل دارند و هیچگونه کمکی به مستمندان نمیکنند و حتی وجوهات شرعی خود را پرداخت نمی کنند.
ثروتمندی و پول داری از نظر اسلام مذموم نیست بلکه بخل و خساست و اسراف مذموم است. گدا پروری و تکدی گری نیز در جامعه مذموم است و نباید عده ای به گدایی کردن و تنبلی عادت کنند بلکه هم ثروتمند و هم فقیر یک وظایفی دارند و هیچ کس نباید خود را آوار بر جامعه کند.
خداوند در این آیات 34 و 35 سوره توبه به دو گروه وعده عذاب شدید داده است که گروه اول دانشمندان فاسد اهل کتاب و گروه دوم ثروتمندان بی درد است که به فکر مردم نیستند و فقط ثروت اندوزی می کنند.
خداوند از این دو گروه گله مند است چرا که این دو گروه اموال مردم را به باطل می خورند چون بعضی از دانشمندان اهل کتاب با گرفتن رشوه حکم الهی را تغییر می دادند و یا اقدام به فروش بهشت می کردند و عده ای دیگر نیز اموال مردم را به نفع خودشان مصادره می کردند.
از دیگر مشکلات علمای اهل کتاب این بود که راه هدایت و راه خداوند را به مردم و پیروان خود نشان نمی دادند و دین خدا را تحریف و حقیقت را کتمان می کردند. حرام خواری و تحریف و کتمان حقیقت از دیگر شاخصه ها و نشانه های بسیاری از علما و دانشمندان اهل کتاب است که باعث بروز مشکلات در جوامع مختلف است. خداوند طبق این آیه کسانی که به جمع آوری طلا و نقره مشغول هستند و هیچ گونه انفاقی هم در حق فقرا و مساکین انجام نمیدهند مورد مذمت قرار می دهد و آن ها را به عذاب الیم وعده داده است.
اگر جمع آوری طلا و نقره به بازار و اقتصاد مملکت آسیب بزند خطای بسیار بزرگی است وگناه آن مضاعف است. افرادی که اقدام به جمع آوری طلا می کنند گاهی به اطراف خود نگاه بیندازند و انفاق داشته باشند.
مفسرین ذیل این آیه می گویند جمع آوری مال حلال اگر برای حفظ آبرو، ادای دین و رسیدگی به اقوام و اطرافیان باشد اشکالی ندارد. بسیاری از افراد ثروت اندوزی می کنند و در خصوص انفاق بخل دارند و هیچگونه کمکی به مستمندان نمیکنند و حتی وجوهات شرعی خود را پرداخت نمی کنند.
ثروتمندی و پول داری از نظر اسلام مذموم نیست بلکه بخل و خساست و اسراف مذموم است. گدا پروری و تکدی گری نیز در جامعه مذموم است و نباید عده ای به گدایی کردن و تنبلی عادت کنند بلکه هم ثروتمند و هم فقیر یک وظایفی دارند و هیچ کس نباید خود را آوار بر جامعه کند.
تاکنون نظری ثبت نشده است