- 661
- 1000
- 1000
- 1000
ازدواج در پرتو توحید و ایمان، جلسه اول
سخنرانی حجت الاسلام محمود معرفت با موضوع «ازدواج در پرتو توحید و ایمان»، جلسه اول، سال 1402
وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادلهای (از علم و حکمت حق) آشکار است.
ازدواج حضرت علی علیه السلام با حضرت فاطمه سلام الله علیها به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم بر آن مباهات میکرد. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.
برای اینکه پیوند بین همسران نیاز به یک کشش قلبی و روحانی دارد، خداوند در میان همسران مودت و رحمت آفرید. وجود مودت و رحمت برای همسران که مایه آرامش زندگی آنها است، از مواهب بزرگ الهی و قوامدهنده زندگی زناشویی دانسته شده است. گفته شده مودت و رحمت مورد اشاره آیه، به سبب ازدواج ایجاد میشود در صورتی که پیش از آن چنین چیزی وجود نداشت.
آفرینش، هدفدار است. «خَلَقَ لَکُمْ» زن و مرد از یک جنس هستند. (بر خلاف پارهاى عقاید خرافى و تحقیرآمیز که زن را موجودى پستتر یا از جنس دیگر مىپندارند.) «مِنْ أَنْفُسِکُمْ» همسر باید عامل آرامش باشد نه مایهى تشنّج و اضطراب. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها» هدف از ازدواج، تنها ارضاى غریزهى جنسى نیست، بلکه رسیدن به یک آرامش جسمى و روانى است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها» نقش همسر، آرام بخشى است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها» محبّت، هدیهاى الهى است که با مال و مقام و زیبایى به دست نمىآید. «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هدیهى خدا به عروس و داماد است.) هر کس با هر عملى که آرامش و مودّت و رحمت خانواده را خدشهدار کند، از مدار الهى خارج و در خطّ شیطان است. جَعَلَ بَیْنَکُمْ. رابطهى زن و مرد، باید بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» (مودّت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگى مشترک است.) مودّت و رحمت، هر دو با هم کارساز است. (مودّت بدون رحمت و خدمت، به سردى کشیده مىشود و رحمت بدون مودّت نیز دوام ندارد.) «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» تنها اهل فکر مىتوانند به نقش سازندهى ازدواج پى ببرند. «لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ».
وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادلهای (از علم و حکمت حق) آشکار است.
ازدواج حضرت علی علیه السلام با حضرت فاطمه سلام الله علیها به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم بر آن مباهات میکرد. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.
برای اینکه پیوند بین همسران نیاز به یک کشش قلبی و روحانی دارد، خداوند در میان همسران مودت و رحمت آفرید. وجود مودت و رحمت برای همسران که مایه آرامش زندگی آنها است، از مواهب بزرگ الهی و قوامدهنده زندگی زناشویی دانسته شده است. گفته شده مودت و رحمت مورد اشاره آیه، به سبب ازدواج ایجاد میشود در صورتی که پیش از آن چنین چیزی وجود نداشت.
آفرینش، هدفدار است. «خَلَقَ لَکُمْ» زن و مرد از یک جنس هستند. (بر خلاف پارهاى عقاید خرافى و تحقیرآمیز که زن را موجودى پستتر یا از جنس دیگر مىپندارند.) «مِنْ أَنْفُسِکُمْ» همسر باید عامل آرامش باشد نه مایهى تشنّج و اضطراب. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها» هدف از ازدواج، تنها ارضاى غریزهى جنسى نیست، بلکه رسیدن به یک آرامش جسمى و روانى است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها» نقش همسر، آرام بخشى است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها» محبّت، هدیهاى الهى است که با مال و مقام و زیبایى به دست نمىآید. «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هدیهى خدا به عروس و داماد است.) هر کس با هر عملى که آرامش و مودّت و رحمت خانواده را خدشهدار کند، از مدار الهى خارج و در خطّ شیطان است. جَعَلَ بَیْنَکُمْ. رابطهى زن و مرد، باید بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» (مودّت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگى مشترک است.) مودّت و رحمت، هر دو با هم کارساز است. (مودّت بدون رحمت و خدمت، به سردى کشیده مىشود و رحمت بدون مودّت نیز دوام ندارد.) «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» تنها اهل فکر مىتوانند به نقش سازندهى ازدواج پى ببرند. «لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ».
تاکنون نظری ثبت نشده است