- 257
- 1000
- 1000
- 1000
شهادتطلبی لازمه انتظار فرج
سخنرانی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با موضوع «شهادتطلبی لازمه انتظار فرج»، سال 1388
ما مفاهیم خاصی در فرهنگ تشیع داریم که گویی اساساً این مفاهیم برای اصل اسلام است ولی این مفاهیم در مکتب تشیع، برجسته شده و بهگونهای شده که امروز از ویژگیهای این مکتب، شناخته میشود. یکی از این مفاهیم مفهوم شهادت و شهادتطلبی و یکی هم مفهوم انتظار است. البته در همه ادیان و بهخصوص در دین مقدس اسلام، مسئله جهاد و شهادت جایگاه بسیار والایی دارد و همه مسلمآنها در طول تاریخ زندگیشان با این مفهوم سروکار داشتند و ارزش آن را درک میکردند و به آن معتقد بودند اما ارزش و مفهوم این واژه وقتی به اوج رسید که داستان کربلا تحقق پیدا کرد. آنوقت مفهوم شهادت، مصداقی پیدا کرد که همه عالم را تحت تأثیر قرار داد و به این صورت بود که مفهوم شهادت در مکتب تشیع جایگاه خاص خودش را پیدا کرد. همینطور مفهوم انتظار فرج یک مفهوم عامی است که در اصل اسلام هست و همه مسلمآنها انتظار روزی را دارند که حق بر باطل پیروز بشود، مخصوصاً با وعدههایی که در قرآن کریم داده شده که لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ، لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ. اما بعد از مطرحشدن مسئله غیبت ولیعصرعجلاللهتعالیفرجهالشریف و وظیفه شیعیان در زمان غیبت، مفهوم انتظار یک مصداق بارزی پیدا کرد که سرنوشتساز شد و عامل بقای شیعه و رشد و حرکت و تکامل شد و به این صورت بود که این دو تا مفهوم در مکتب تشیع برجستگی خاصی پیدا کرد. بحمدالله از برکات انقلاب اسلامی ایران این است که در این دو سه دهه، ابتدا از طرف بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر عظیمالشأن انقلاب حضرت امامرضواناللهعلیه راجع به این دو مفهوم، مطالب بسیار عمیق، ارزنده و سازندهای بیان شد و مردم کاملاً با جایگاه این دو مفهوم در نظام ارزشی اسلام و تشیع آگاه شدند. بیانات ایشان همچون نوری که در ظلمتها میتابید و دلها را روشن میکرد در دلهای مستعدان، موجی از حرکت، نشاط و امید به وجود میآورد. بعد هم حوادثی که اتفاق افتاد، به خصوص دوران دفاع مقدس، این درختی که به یک معنا به دست ایشان غرس شده بود را آبیاری کرد و کسانی را تربیت کرد که در طول تاریخ حیات اسلام پیدا کردن نمونههایی از آنها بسیار دشوار بود.
ما مفاهیم خاصی در فرهنگ تشیع داریم که گویی اساساً این مفاهیم برای اصل اسلام است ولی این مفاهیم در مکتب تشیع، برجسته شده و بهگونهای شده که امروز از ویژگیهای این مکتب، شناخته میشود. یکی از این مفاهیم مفهوم شهادت و شهادتطلبی و یکی هم مفهوم انتظار است. البته در همه ادیان و بهخصوص در دین مقدس اسلام، مسئله جهاد و شهادت جایگاه بسیار والایی دارد و همه مسلمآنها در طول تاریخ زندگیشان با این مفهوم سروکار داشتند و ارزش آن را درک میکردند و به آن معتقد بودند اما ارزش و مفهوم این واژه وقتی به اوج رسید که داستان کربلا تحقق پیدا کرد. آنوقت مفهوم شهادت، مصداقی پیدا کرد که همه عالم را تحت تأثیر قرار داد و به این صورت بود که مفهوم شهادت در مکتب تشیع جایگاه خاص خودش را پیدا کرد. همینطور مفهوم انتظار فرج یک مفهوم عامی است که در اصل اسلام هست و همه مسلمآنها انتظار روزی را دارند که حق بر باطل پیروز بشود، مخصوصاً با وعدههایی که در قرآن کریم داده شده که لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ، لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ. اما بعد از مطرحشدن مسئله غیبت ولیعصرعجلاللهتعالیفرجهالشریف و وظیفه شیعیان در زمان غیبت، مفهوم انتظار یک مصداق بارزی پیدا کرد که سرنوشتساز شد و عامل بقای شیعه و رشد و حرکت و تکامل شد و به این صورت بود که این دو تا مفهوم در مکتب تشیع برجستگی خاصی پیدا کرد. بحمدالله از برکات انقلاب اسلامی ایران این است که در این دو سه دهه، ابتدا از طرف بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر عظیمالشأن انقلاب حضرت امامرضواناللهعلیه راجع به این دو مفهوم، مطالب بسیار عمیق، ارزنده و سازندهای بیان شد و مردم کاملاً با جایگاه این دو مفهوم در نظام ارزشی اسلام و تشیع آگاه شدند. بیانات ایشان همچون نوری که در ظلمتها میتابید و دلها را روشن میکرد در دلهای مستعدان، موجی از حرکت، نشاط و امید به وجود میآورد. بعد هم حوادثی که اتفاق افتاد، به خصوص دوران دفاع مقدس، این درختی که به یک معنا به دست ایشان غرس شده بود را آبیاری کرد و کسانی را تربیت کرد که در طول تاریخ حیات اسلام پیدا کردن نمونههایی از آنها بسیار دشوار بود.
تاکنون نظری ثبت نشده است