سخنرانی شهید آیت الله بهشتی با موضوع عرفان
درباره رابطه آگاهی بخش میان ما و خدای ما و آفریدگار ما و مبداء هستی ما و معشوق و معبود ما آنچه یا غایت آمال الطالبینش می نامیم، آنکه در دورترین افق آرزوی ماست و همه طلب کنندگان بالاترین آرزویشان اوست.
یک رابطه آگاهی بخش داشتیم به کمک اندیشه و به کمک عقل نظری و خلاصه می شد در همان دلیل و در همان راهنمای نظری دیرین که این گردونه را گرداننده ای است و این پدیده ها را پدید آورنده ای است و این فناشدنی را مبداء بقایی هست و این تکیه دهنده را تکیه گاهی است و این سایه را صاحب سایه ای هست. و این شعاع تابان را سرچشمه نوری هست و این فرع را اصلی هست و...
اینها تعابیر گوناگونی است از یک استدلال و از یک رهیابی اندیشه انسان به سوی خدا با کمک اندیشه تحلیلگر و عقل نظری و امروز می خواهیم بگوییم این رهیابی کار فکر و مغز و تفکر و اندیشیدن بود. ما راه دیگری داریم نزدیکتر و روشن تر از آن و آن کار دل است. کاری که دل به سوی خدا دارد که عرفا معمولا روی راه دوم تکیه دارند و فلاسفه و اندیشمندان معمولا بر روی راه اول تکیه دارند ولی انصافا راه دوم راهی دلپذیرتر است.
درباره رابطه آگاهی بخش میان ما و خدای ما و آفریدگار ما و مبداء هستی ما و معشوق و معبود ما آنچه یا غایت آمال الطالبینش می نامیم، آنکه در دورترین افق آرزوی ماست و همه طلب کنندگان بالاترین آرزویشان اوست.
یک رابطه آگاهی بخش داشتیم به کمک اندیشه و به کمک عقل نظری و خلاصه می شد در همان دلیل و در همان راهنمای نظری دیرین که این گردونه را گرداننده ای است و این پدیده ها را پدید آورنده ای است و این فناشدنی را مبداء بقایی هست و این تکیه دهنده را تکیه گاهی است و این سایه را صاحب سایه ای هست. و این شعاع تابان را سرچشمه نوری هست و این فرع را اصلی هست و...
اینها تعابیر گوناگونی است از یک استدلال و از یک رهیابی اندیشه انسان به سوی خدا با کمک اندیشه تحلیلگر و عقل نظری و امروز می خواهیم بگوییم این رهیابی کار فکر و مغز و تفکر و اندیشیدن بود. ما راه دیگری داریم نزدیکتر و روشن تر از آن و آن کار دل است. کاری که دل به سوی خدا دارد که عرفا معمولا روی راه دوم تکیه دارند و فلاسفه و اندیشمندان معمولا بر روی راه اول تکیه دارند ولی انصافا راه دوم راهی دلپذیرتر است.
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان