display result search
منو
تفسیر آیه 6 و 5 سوره الرحمن

تفسیر آیه 6 و 5 سوره الرحمن

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 314 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره و الرحمن- آیه5 و 6

ألشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ

وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یَسْجُدَانِ

ترجمه
خورشید و ماه، حساب معیّنى دارند.
و گیاه و درخت (براى او) سجده مى‏کنند.


«حُسبان» بر وزن «غُفران»، مصدر به معناى «حساب» است. خورشید و ماه حساب دارند. حجم آنها، وزن و جرم آنها، حرکات گوناگون، مدار حرکت، فاصله آنها نسبت به یکدیگر و نسبت به دیگر کرات، مقدار حرکت و مقدار تأثیر آنها بر روى یکدیگر، همه و همه حساب دارد و حساب آنها به قدرى دقیق است که دانشمندان، زمان دقیق ماه گرفتگى، خورشید گرفتگى و تحویل سال نو را از مدّت‏ها پیش اندازه‏ گیرى و پیش‏بینى مى ‏کنند.
«نجم» هر روئیدنى است که ساقه ندارد و «شجر» روئیدنى است که ساقه دارد. مراد از «نجم» در این آیه به قرینه «شجر»، گیاه است، نه ستاره آسمان.
بر اساس آیات قرآن، خورشید و ماه و ستارگان، مدار دارند و همه به سویى در تکاپو و شناورند، «کلّ فى فلک یسبحون» و عمر تعیین شده دارند. «کلّ یجرى لاجل مسمّى»
گردش شب و روز و پیدایش فصل‏ها، یک زمان‏بندى ساده و در عین حال دقیق، براى همه‏ى مردم در همه‏ مکان‏ها و زمان‏هاست. برنامه‏ هاى عبادى اسلام همچون نماز و روزه، بر اساس طلوع و غروب خورشید و گردش ماه در ایام سال تنظیم شده است. چنانکه در قرآن مى‏خوانیم:
«أقم الصّلاة لدلوک الشّمس الى غسق الّیل و قرآن الفجر» از هنگام زوال آفتاب تا اول تاریکى شب و به هنگام صبح، نماز را به پا دار.
«و سبّح بحمد ربّک قبل طلوع الشّمس و قبل غروبها» پیش از طلوع خورشید و پس از غروب آن، خداوند را تسبیح و ستایش کن.
«ثم اتمّوا الصّیام الى الّیل» و روزه را تا شب هنگام تمام کنید.
و در روایات آمده است: «صم للرّؤیة و افطر للرّؤیة» روزه را با دیدن ماه رمضان آغاز و با دیدن ماه شوّال تمام کن.
شاید منظور از سجده گیاه ودرخت در آیه، خضوع تکوینى آنها در برابر فرامین الهى است که مسیرى راکه خدا براى آنها تعیین کرده، بى‏کم و کاست پیموده و تسلیم قوانین آفرینش‏اند.



پیام ها
1- زمین و آسمان، تحت یک نظام اداره مى‏ شوند. «الشّمس والقمر... النّجم والشّجر»
2- گیاهان زمینى، حیات و رویش خود را مرهون خورشید و ماه آسمانى ‏اند. «الشّمس و القمر... النّجم و الشّجر»
3- هستى، تسلیم نظامى است که از پیش از سوى خداوند تعیین شده است. «بحُسبان... یسجدان»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:22

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام علیکم بهتر است ستاره را نماد از آن چه در آسمان است بگیریم و شجر را نماد از آن چه در زمین است یعنی آن چه در آسمان ها و زمین است خدا را مطیع و عابدند این معنا کامل، جامع و مانع است یعنی نامحدود موجودات، خدا را تسبیح می کنند بر اساس آغازین آیات سو ره های مسبحات ( که با"سبّح، یسبّح" شروع می شوند) پس "نجم" نماد آن چه در آسمان ها است و "شجر" نماد آنچه در زمین است. به نظر این حقیر این معنی مناسب تر است.

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی