display result search
منو
تفسیر آیه 2 سوره محمد

تفسیر آیه 2 سوره محمد

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 211 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره محمد - آیه 2

وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ آمَنُواْ بِمَا نُزِّلَ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَ أَصْلَحَ بَالَهُمْ‏

ترجمه
و کسانى که (به خدا) ایمان آورده و کارهاى نیکو انجام داده ‏اند و به آنچه بر محمّد نازل شده که حق است و از جانب پروردگارشان است، ایمان آورده ‏اند، خداوند بدى‏هاى آنان را پوشاند و کارشان را به سامان رساند.

کلمه «بال» یا به معناى کار و حالات و شئون است و یا به معناى روح و قلب.
تکرار جمله «آمنوا»، نشانه آن است که باید ایمان به وحى و دستورات پیامبر هم وزنِ ایمان به خدا باشد همچنین خداشناسى و جهان بینى صحیح و رفتارهاى خوب به تنهایى نجات ‏بخش نیست، بلکه ایمان به رسالت پیامبر اسلام و شریعت او نیز لازم است.
مراد از «عملوا الصّالحات» انجام تمام کارهاى صالح نیست، زیرا انجام تمام آنها براى انسان ممکن نیست. چنانکه مراد این نیست که تمام کارهاى مؤمنان صالح است، زیرا به دنبال آن مى‏فرماید: «کفّر عنهم سیئاتهم» بدى‏ هاى آنان را جبران مى‏کنیم. بلکه مراد انجام کارهاى نیک در هر زمینه ‏اى به مقدار توان و در حد امکان است.
مراد از «ما نزّل على محمّد»، وحى الهى است که هم شامل قرآن مى‏ شود و هم شامل سنّت پیامبر اکرم‏. چنانکه در قرآن مى‏خوانیم: «ما ینطق عن الهوى» سخنان او از روى هوا و هوس نیست.
همان گونه که تکلیف نماز و روزه بر پیامبر نازل شد، دستور تعیین جانشین نیز در حجّةالوداع نازل شد. «یا أیّها الرّسول بلّغ ما أنزل الیک...» بنابراین بشارت در این آیه مخصوص کسانى است که به تمام آنچه بر پیامبر نازل شده (نه فقط به بخشى از آن)، ایمان داشته باشند.

پیام ها
1- ایمان، درجات و مراحلى دارد و امرى کمال‏ پذیر است. «آمنوا... و آمنوا»
2- ایمان و عمل، از یکدیگر جدا نمى‏ شوند. «آمنوا و عملوا الصّالحات و آمنوا»
3- ایمانى ارزش دارد که به اطاعت کامل از دستورات الهى بیانجامد. «بما نزّل على محمّد»
4- پیروى از دستورات انبیا، طبق ملاک و معیار حق است. «و هو الحق»
5 - احکام و شریعت دین، براى رشد و تربیت انسان است. «نزّل... من ربّهم» (به عبارت دیگر، ربوبیّت الهى اقتضا مى ‏کند که براى رشد و تربیت بندگان، برنامه ‏اى حقیقى و به دور از انحراف فرو فرستاده شود.)
6- معیار حقّ وحقیقت، مطابقت با وحى و دستورات خداست. «هوالحقّ من ربّهم»
7- پیامبر اسلام از پیش خود حرفى نمى ‏زند، آنچه مى‏ گوید وحى است. «نزّل على محمّد... من ربّهم»
8 - براى دریافت الطاف الهى، ایمان به تنهایى کافى نیست، بلکه عمل صالح و پیروى از رسول خدا نیز لازم است. «آمنوا و عملوا الصّالحات و آمنوا بما نزّل على محمّد... کفّر عنهم... و أصلح بالهم»
9- ایمان و عمل صالح، گذشته‏ ها را جبران و آینده را بیمه مى ‏کند. «کفّر... اصلح»
10- کفر، سبب تباهى عمل، و ایمان و عمل صالح، سبب اصلاح عمل مى‏ گردد. «الّذین کفروا... اضلّ اعمالهم - الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات... أصلح بالهم»
11- گناهان و بدى‏ها مانع اصلاح انسان است، ابتدا باید آنها برطرف شود تا زمینه اصلاح فراهم گردد. «کفر عنهم سیئاتهم و أصلح بالهم»
12- خداوند با تهدید کفّار «أضلّ أعمالهم» و بشارت به مؤمنان «أصلح بالهم»، از پیامبر و اهل ایمان دلجویى مى‏ کند.


منبع: پایگاه درس هایی از قران

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:09

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی