display result search
منو
تفسیر آیه 133 سوره اعراف

تفسیر آیه 133 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 234 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 133

فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ ءَایَتٍ مُّفَصَّلَتٍ فَاسْتَکْبَرُواْ وَکَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِینَ‏
ترجمه
پس ما بر آنان طوفان و (هجوم) ملخ و حیوانات کوچک و قورباغه‏ها و (جریان) خون را به صورت نشانه‏هاى جدا جدا، فرستادیم، امّا باز هم تکبّر ورزیدند وآنان گروهى بدکار بودند.



«طوفان»، در فارسى به معناى تندباد است، امّا عرب آن را به معناى سیل کوبنده به کار مى‏ برد. البتّه بعضى به هر حادثه‏ عمومى و وحشتناک، طوفان گفته ‏اند. «قُمَّل»، به حیوانات کوچک از قبیل شپش، مورچه و آفات حبوبات و نوعى حشرات گفته مى‏ شود.
خون، یکى از نشانه‏ هاى خداوند بر قوم بنى‏ اسرائیل بود و مراد، خون شدن آب ها یا خون دماغ شدن عموم مردم است که نوعى عذاب الهى بود.
عذاب‏ هاى طوفان، خون و هجوم ملخ، تنها نسبت به فرعونیان بود و بنى ‏اسرائیل از آن درامان بودند. داستان این عذاب‏ ها در تورات نیز آمده است. هر بار که بلایى به آنها مى‏ رسید، دست به دامن موسى مى‏ شدند و قول مى ‏دادند که اگر خدا رفع بلا کند ایمان بیاورند، آن حضرت مى‏ پذیرفت و از خدا درخواست نموده و بلا برطرف مى‏ شد، امّا آنان باز دست از کفر و لجاجت خود بر نمى‏ داشتند. چنانکه در آیات بعد نیز بیان مى ‏شود.
2درتورات، خون شدن آب ها در سِفر خروج، باب 7 آیه‏ 20، هجوم پشه، در باب 8 آیه‏ 7، بارش تگرگ، در باب 9 آیه‏ 25 و هجوم ملخ‏ ها، در باب 10 آیه‏ 14 آمده است‏


پیام ها

1- پس از هشدار و اتمام حجّت خداوند و لجاجت و بى‏ توجّهى مردم، نوبت به کیفرهاى سخت مى ‏رسد. به دنبال آیات قبل فرمود: «فأرسلنا علیهم...»
2- آن چه مایه‏ رحمت است، به اراده‏ الهى است. اگر او بخواهد، آب وسیله‏ رحمت مى‏ گردد، و اگر بخواهد، وسیله‏ عذاب خواهد بود. «فارسلنا علیهم الطوفان»
3- حیوانات، مأموران الهى‏ اند، گاهى مأمور رحمتند، مثل تار عنکبوت بر در غار، براى حفاظت پیامبر اکرم و گاهى مأمور عذاب مى‏ باشند، مثل أبابیل، قورباغه، ملخ و... «فارسلنا علیهم... الجراد و القمّل و الضفادع» و در واقع هستى فرمان‏بردار خداوند است. «و للّه جنود السموات و الارض»
4- بلاها اغلب جنبه تربیتى دارد و گاهى پس از هر کیفرى، مهلتى براى فکر و توبه و بازگشت است. «مفصّلات»
5 - گناه، زمینه‏ ساز تکبّر و تکبّر، زمینه‏ انکار است. «فاستکبروا و کانوا قوماً مجرمین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:04

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی