display result search
منو
تفسیر آیه 253 سوره بقره

تفسیر آیه 253 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 406 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی 253

نشانه ‏هاى روشن (آن پیامبران، ما بعضى از آنان را بر بعضى برترى دادیم. از آنان کسى بود که خداوند با او سخن گفته و درجات بعضى از آنان را بالا برد، و به عیسى ‏بن‏ مریم و معجزات) دادیم و او را با روح‏ القدس (جبرئیل) تأیید نمودیم، و اگر خدا مى‏ خواست، کسانى که بعد از آنان (پیامبران) بودند، پس از آنکه نشانه‏ هاى روشن براى آنها آمد، با هم جنگ و ستیز نمى‏ کردند. (امّا خداوند مردم را در پیمودن راه سعادت آزاد گذاشته است،) ولى با هم اختلاف کردند پس برخى از آنان ایمان آورده و بعضى کافر شدند. (و باز) اگر خدا مى ‏خواست (مؤمنان و کافران) با هم پیکار نمى‏ کردند، ولى خداوند آنچه را اراده کند انجام مى‏ دهد. (و اراده حکیمانه‏ ى او بر آزاد گذاردن مردم است.)
گرچه طبق احادیث، تعداد انبیا 124 هزار نفر بوده است، امّا تنها نام 25 نفر از آنان در قرآن آمده و نام دیگران برده نشده است؛ «منهم من قصصنا و منهم من لم نقصص» مقام و درجات انبیا یکسان نیست و هرکدام جایگاه و امتیازاتى دارند. مثلاً امتیاز پیامبر اسلام (ص) خاتمیّت، امّى بودن، تحریف نشدن کتابش، امتیازحضرت ابراهیم (ع) یک تنه امّت بودن و نسل مبارک داشتن، امتیاز حضرت نوح (ع) طول عمر و پایدارى و دریافت سلام ویژه از طرف خداوند است. در این آیه، امتیاز حضرت موسى(ع) و حضرت عیسى (ع) بیان شده که موسى مخاطب سخن خداوند و حضرت عیسى (ع) مؤیّد به روح ‏القدس بوده است. کلمه «درجات» نشانه‏ ى برترى‏ هاى متعّدد است.
فخررازى در تفسیر کبیر ذیل این آیه، حدود بیست امتیاز براى پیامبر اسلام (ص) بیان کرده است. از آن جمله: معجزه‏ ى پیامبر اسلام (ص) قرآن کریم بر همه معجزات برترى دارد. دیگر اینکه پیامبر اسلام بر همه پیامبران گواه است، چنانکه مى‏ فرماید: «فکیف اذا جئنا من کلّ امّة بشهید و جئنا بک على هؤلاء شهیداً»


پیام ها

1- انبیا، مقامى بس والا دارند. «تلک» اشاره به دور و مقام والاست.
2- انبیا، همه در یک رتبه نیستند. یگانگى در هدف، مانع بعضى کمالات ویژه و برترى‏ هاى خاصّ نیست. «فضّلنا بعضهم على بعض»
3- تجلیل از انبیاى گذشته لازم است. حضرت موسى (ع) و عیسى (ع) در آیه تکریم شده ‏اند. «من کلّم اللّه... عیسى‏بن مریم»
4- سنّت و قانون خداوند، آزاد گذاشتن انسان است. او مى‏ تواند مردم را به اجبار به راه حقّ وادار کند، امّا رشد واقعى در سایه آزادى است. در این آیه دو بار مى‏ خوانیم که اگر خدا مى‏ خواست، اختلاف و نزاعى میان مردم ایجاد نمى‏ شد. «و لو شاء اللّه»
5 - ریشه ‏اکثر اختلافات، هوس‏ ها، حسدها و خودبینى‏ هاست، نه جهل و ناآگاهى. «من بعد ما جائتهم البیّنات»
6- راه انبیا، همراه با دلیل روشن است. «بیّنات»
7- اختلافات اعتقادى، از عوامل پیدایش جنگ‏ هاست. البتّه دین منشأ اختلاف نیست، بلکه مردم اختلاف مى‏ کنند. «ولو شاء اللّه ما اقتتل... ولکن اختلفوا»
8 - اختلاف عقائد مردم، دلیل اختیار آنها است. «فمنهم من امن و منهم من کفر»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:52

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی