- 28
- 1000
- 1000
- 1000
معامله با خدا در قاموس عاشوراییان منتظر،3
سخنرانی دکتر علی غلامی با موضوع "معامله با خدا در قاموس عاشوراییان منتظر"، جلسه سوم: راهکار تقویت اخلاص، سال 1402
اولین آفت اخلاص که خیلی هم واضحه ریاست. سه تا عامل باعث ریا می شود. انسان دوست دارد بقیه از او تعریف کنند و همینطور انسان از مذمت و نکوهش بیزار است. همینطور انسان به دنبال دنیاست. ما سه قسم ریا داریم؛ یک ریا در ایمان است. کسی اصلا ایمان ندارد یا مومن و مسلمانی که تظاهر به ایمان می کند، این نفاق است. عمده گرفتاری مومنین ریا در عبادات است. ریا در عبادت سه نوع است که ابتلا به آن زیاد است. قرآن در سوره مبارکه حضرت یوسف علیه السلام می فرماید: مومن نیستن، به خدا ایمان نیاوردن و اکثریتشون یک شرکی دارند، خیلی ها به این آفت دچار هستند. دومین ریا در عبادات و در مستحبات است. فلذا ما تا جوانیم و تا می توانیم توبه بکنیم که گناهان در ما تثبیت نشود و الا ملکه بشه و عادت بشه خیلی کار سخت می شود. آفت واضح اخلاص که ریاست. بحث ریای معکوس را داریم. فرض بفرمایید که الان در ماه مبارک رمضان قرار داریم، تو روز می روم از اون قسمتی که مثلا آبدارخونه هست، یه لیوان آب برمی دارم ساعت مثلا دو بعد ظهر راه می افتم می روم تو اون اتاق، همه شما فکر می کنی داره آب رو می بره که بخوره روز خواری بکنه، می رم اونجا آب می ریزم پای گلدون. می خواهم تو ذهن شماها خودم رو بیارم پایین و در محضر خداوند خیلی خودم رو ببرم بالا. اینها یه گروهی هستن به نام ملامتیه. ما حق نداریم جلوی مردم کاری بکنیم که شان ما رو بیاره پایین که به نوعی بگیم می خوایم ریا نشه. آبروی مومن مال خداست، کسی حق نداره یه کاری بکنه که او رو در چشم مردم حقیر و پست و گناهکار نشان بدهد. نباید انسان برای نگاه دیگران اینقدر اهمیت قائل شود. اینکه دیگران ما رو دوست داشته باشند و ما ر آدم خوبی بدانند، این چیز بدی هست. پس اینکه انسان برود سراغ ریای معکوس و کاری بکند که آبروی خودش رو بخواد ببره این کار مذموم هست و چون از بین بردن آبروی مومن هست، کار حرام حساب می شود. دومین آفت اخلاص، ریای غیر واضح و پیچیده است. وقتی دائما از ته قلب گفتی خدایا منو در آغوش بگیر و از شر این خبیث نجات بده خدا دیگه تو را رها نمی کند. ما چه کار بکنیم که بتوانیم اخلاص کسب بکنیم و ریا را ریشه کن بکنیم؟ این یک بعد علمی و یک بعد عملی دارد. بعد علمی اش فکر به این چیزایی که عرض می کنم فکر کنیم، بعد عملیش اینه که یه کارایی انجام بدیم که اون ها رو خدمتتون عرض خواهم کرد. در روایات آمده است، اگر می خواهی ریا نکنی به پنج چیز فکر کن تا به اخلاص برسی. یک برای چه کسی قیام می کنی؟ امیرالمومنین سلام علیه می فرمایند: اولین قدم اخلاص این است از آنچه که در دست مردم هست، مأیوس بشوید. انسان اگر رابطه اش را با خدا درست کند، خدا از این بالا محبت او را در قلب مردم می گذارد. از امیرالمومنین علیه السلام داریم که می فرماید: هر کسی برای غیر خدا کار بکند، قطعا ضایع می شود. راهکار عملی اخلاص این است، اول ایمانمان را تقویت بکنیم و خدا رو بشناسیم، کسی خدا رو بشناسد اهل زهد و تقوا می شود. پس اگر که انسان کار را برای خدا انجام بدهد، ایمانش و معرفتش بالا می رود. دومین چیزی که اخلاص ایجاد می کند، توجه به این است که ما جلوی چه کسی ایستادیم با چه کسی داریم حرف می زنیم؟ کار دیگری که برای اخلاص باید بکنیم، ناامیدی مطلق از غیر خداست. کار دیگری که برای اخلاص باید بکنیم سوءظن است. ما همیشه باید به خودمون ظنین باشیم و سوءظن داشته باشیم. این مخالفتی با اعتماد به نفس ندارد. من با توکل به خداوند سعی می کنم کارم رو خوب انجام بدم ولی به خودم بدگمانم ما اگه به خودمون خوشبین باشیم می خوریم زمین. آخرین راهکاری که از روایات و توصیه های بزرگان می فهمیم این است که عمل صالح مان رو پنهان کنیم و خفا را تقویت کنیم.
اولین آفت اخلاص که خیلی هم واضحه ریاست. سه تا عامل باعث ریا می شود. انسان دوست دارد بقیه از او تعریف کنند و همینطور انسان از مذمت و نکوهش بیزار است. همینطور انسان به دنبال دنیاست. ما سه قسم ریا داریم؛ یک ریا در ایمان است. کسی اصلا ایمان ندارد یا مومن و مسلمانی که تظاهر به ایمان می کند، این نفاق است. عمده گرفتاری مومنین ریا در عبادات است. ریا در عبادت سه نوع است که ابتلا به آن زیاد است. قرآن در سوره مبارکه حضرت یوسف علیه السلام می فرماید: مومن نیستن، به خدا ایمان نیاوردن و اکثریتشون یک شرکی دارند، خیلی ها به این آفت دچار هستند. دومین ریا در عبادات و در مستحبات است. فلذا ما تا جوانیم و تا می توانیم توبه بکنیم که گناهان در ما تثبیت نشود و الا ملکه بشه و عادت بشه خیلی کار سخت می شود. آفت واضح اخلاص که ریاست. بحث ریای معکوس را داریم. فرض بفرمایید که الان در ماه مبارک رمضان قرار داریم، تو روز می روم از اون قسمتی که مثلا آبدارخونه هست، یه لیوان آب برمی دارم ساعت مثلا دو بعد ظهر راه می افتم می روم تو اون اتاق، همه شما فکر می کنی داره آب رو می بره که بخوره روز خواری بکنه، می رم اونجا آب می ریزم پای گلدون. می خواهم تو ذهن شماها خودم رو بیارم پایین و در محضر خداوند خیلی خودم رو ببرم بالا. اینها یه گروهی هستن به نام ملامتیه. ما حق نداریم جلوی مردم کاری بکنیم که شان ما رو بیاره پایین که به نوعی بگیم می خوایم ریا نشه. آبروی مومن مال خداست، کسی حق نداره یه کاری بکنه که او رو در چشم مردم حقیر و پست و گناهکار نشان بدهد. نباید انسان برای نگاه دیگران اینقدر اهمیت قائل شود. اینکه دیگران ما رو دوست داشته باشند و ما ر آدم خوبی بدانند، این چیز بدی هست. پس اینکه انسان برود سراغ ریای معکوس و کاری بکند که آبروی خودش رو بخواد ببره این کار مذموم هست و چون از بین بردن آبروی مومن هست، کار حرام حساب می شود. دومین آفت اخلاص، ریای غیر واضح و پیچیده است. وقتی دائما از ته قلب گفتی خدایا منو در آغوش بگیر و از شر این خبیث نجات بده خدا دیگه تو را رها نمی کند. ما چه کار بکنیم که بتوانیم اخلاص کسب بکنیم و ریا را ریشه کن بکنیم؟ این یک بعد علمی و یک بعد عملی دارد. بعد علمی اش فکر به این چیزایی که عرض می کنم فکر کنیم، بعد عملیش اینه که یه کارایی انجام بدیم که اون ها رو خدمتتون عرض خواهم کرد. در روایات آمده است، اگر می خواهی ریا نکنی به پنج چیز فکر کن تا به اخلاص برسی. یک برای چه کسی قیام می کنی؟ امیرالمومنین سلام علیه می فرمایند: اولین قدم اخلاص این است از آنچه که در دست مردم هست، مأیوس بشوید. انسان اگر رابطه اش را با خدا درست کند، خدا از این بالا محبت او را در قلب مردم می گذارد. از امیرالمومنین علیه السلام داریم که می فرماید: هر کسی برای غیر خدا کار بکند، قطعا ضایع می شود. راهکار عملی اخلاص این است، اول ایمانمان را تقویت بکنیم و خدا رو بشناسیم، کسی خدا رو بشناسد اهل زهد و تقوا می شود. پس اگر که انسان کار را برای خدا انجام بدهد، ایمانش و معرفتش بالا می رود. دومین چیزی که اخلاص ایجاد می کند، توجه به این است که ما جلوی چه کسی ایستادیم با چه کسی داریم حرف می زنیم؟ کار دیگری که برای اخلاص باید بکنیم، ناامیدی مطلق از غیر خداست. کار دیگری که برای اخلاص باید بکنیم سوءظن است. ما همیشه باید به خودمون ظنین باشیم و سوءظن داشته باشیم. این مخالفتی با اعتماد به نفس ندارد. من با توکل به خداوند سعی می کنم کارم رو خوب انجام بدم ولی به خودم بدگمانم ما اگه به خودمون خوشبین باشیم می خوریم زمین. آخرین راهکاری که از روایات و توصیه های بزرگان می فهمیم این است که عمل صالح مان رو پنهان کنیم و خفا را تقویت کنیم.
تاکنون نظری ثبت نشده است