display result search
منو
عالم حیات و عالم موت، جلسه هفتم

عالم حیات و عالم موت، جلسه هفتم

  • 2 تعداد قطعات
  • 38 دقیقه مدت قطعه
  • 73 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «عالم حیات و عالم موت»، جلسه هفتم، سال 1402

تلک الدارالاخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض ولا فسادا و العاقبه للمتقین
از آیات نورانی قرآن و روایات شاید اینطور استفاده بشود که در همین عالم ارض که ما زندگی می کنیم و برای مدتی مقر ما مستقر ما اینجاست و امکاناتی که در اختیار ما قرار می گیرد در همین عالم ارض است دو تا جهان دو تا وادی خدای متعال قرار داده یکی وادی حیات الدنیاست و دیگری وادی حیات الاخره، و هر کدام از این دو تا وادی امامی دارند و مختصاتی، امام این دو تا وادی را اجمالا عرض کردیم که امامی است که دعوت به هدایت می کند دیگری دعوت به ضلالت می کند دو تا دعوت در عالم است انسان صدا زده می شود دعوت می شود وقتی آمدیم در عالم ارض، دعوتی از ناحیه امام حق است که این همان دعوت خدای متعال است دعوتی هم از ناحیه امام باطل و ائمه ضلال است آنها هم دعوت می کنند صدا می زنند. و دعوتشان هم صرفا با یک کلام و لفظ نیست.
یک دنیایی درست می کنند با همه جاذبه هایش ما را دعوت می کند و انسان بین این دو تا دعوت مختار است یکی را اختیار بکند. وارد ان عالم می شود با اجابت ان دعوت دیگر با آن امام زندگی می کند ذیل آن امام حرکت می کند. و با قوای آن امام امداد می شود اصحابش رفقایش یاران آن امام اند اگر هم در جبهه باطل قرار گرفت همینطور می شود دیگر ذیل آن امام باطل قرار می گیرد با امکاناتی که در جبهه باطل است امداد می شود یارانش همراهانش همراهان جبهه باطل اند دو تا جریان است اختیار آدم در عالم ارض این است که انتخاب کند یکی از این دو وادی را وارد یکی از این دو وادی بشود مناسبات خودش را دارد.
اهل این دو عالم رزق خودشان را دارند صفاتی که در این دو عالم هست عرض کردیم که صفات متفاوتی است صفاتی که به عنوان به منزله قوایی است که انسان با این قوا کار می کند در عالم، صفات روحی انسان در واقع قوای روحی انسان هستند این صفات و قوا و جنود و لشکری که اهل این دو جبهه دارند متفاوت است متناسب با صفات امامشان هست. که این را عرض کردیم از جمله در حدیث عقل و جهل توضیح داده شده، خب حالا غیر از این که این دو تا عالم بر محور استکبار در مقابل خدای متعال و بندگی بر محور ضلالت و هدایت شکل می گیرند و امام یکی امامی است که عبد مطلق خداست امام دیگری امامی است که امام متعصبین است سلف المستکبرین است عدو الله است دشمن خداست بر اساس تعابیر نورانی روایات مناسباتی که بین خود دو تا امت هم شکل می گیرد با هم متفاوت است وقتی امامشان مختلف شد صفاتشان مختلف شد روابط و مناسباتی که شکل می گیرد متفاوت است وقتی نسبتشان با خدای متعال مختلف می شود روابط بین خودشان هم متفاوت شکل می گیرد.

قطعات

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی