display result search
منو
عالم حیات و عالم موت، جلسه اول

عالم حیات و عالم موت، جلسه اول

  • 1 تعداد قطعات
  • 46 دقیقه مدت قطعه
  • 288 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «عالم حیات و عالم موت»، جلسه اول، سال 1402

مرحوم صدوق در امالی روایتی را نقل کردند از سیدالشهداء علیه السلام که حضرت از مکه که خارج شدند به سمت عراق در ثعلبیه در این منزلگاه، شخصی از حضرت سوال کرد و رد علیه رجل یقال له بشر بن غالب به حضرت عرض کرد فقال یابن رسول الله اخبرنی عن قول الله عزوجل یوم ندعوا کل اناس بإمامهم.
از حضرت درخواست کرد که در باب این آیه به او توضیحی بدهند که خدای متعال در سوره مبارکه اسراء می فرماید در روز قیامت از خصوصیاتش این است که ما هر جمعیتی را قومی را با امامشان دعوت می کنیم بیایند در محشر ندایشان می زنیم ندعوا کل اناس بامامهم، که حالا این چند جور معنا شده، یکیش همین است که امام حسین علیه السلام در مقام جواب فرمودند یک معنایی که کردند این است که در روایات متعددی هم داریم که هر دورانی امامی دارد و مردم آن دوران را با امام همان دوران صدا می زنیم باید با آن امام حرکت کنند در طرح آن امام باشند. و البته پیداست اگر این امام آخر را قبول دارند باید ائمه اول را هم قبول داشته باشند این یک بحثی است در بحث امامت که نمی شود کسی ائمه آخر را قبول داشته باشد امام اول را نپذیرد.
ولی قیامت وقتی امت ها را صدا می زنند هرکسی را با امام زمان خودش صدا می زنند باید با آن امام حرکت کرده باشد در برنامه و طرح آن امام قرار بگیرد و می گویند پیروان وجود مقدس حضرت بقیه الله بیایند در محشر مثلا، پیروان امام صادق سلام الله علیه هر کسی در دوران هر امامی که هست باید با آن امام برنامه خودش را تنظیم کرده باشد.
این یک معناست. وجود مقدس سیدالشهداء پاسخ دیگری دادند که این هم باز در روایات آمده این هم یک معنای دقیقی است برای این آیه شریفه امام حسین علیه السلام فرمودند قال امام فرمودند این کل اناس بامامهم مقصود دو تا جریان امامت است. یکی امام دعا الی الهدی فاجابوه الیه
امامی داریم که دعوت به هدایت کرده یک قومی هم این امام را اجابت کردند به سوی آن هدایتی که امام در دست دارد و با امام نازل می شود حرکت کردند اجابوه الیه و امام دعا الی ضلاله فاجابوه الیها
یک امامی هم هست که دعوت به گمراهی و سردرگمی و ضلالت کرده مردم را به وادی ضلال دعوت کرده، فاجابوه الیها آنها هم یک عده ای اجابت کردند به سوی آن ضلالت حرکت کردند در وادی ضلالت هستند.
پس مقصود از کل اناس امام حق و امام باطل است که حضرت پیداست در مقابل امامت بنی امیه دارند امامت خودشان را مطرح می کنند سوال و جواب خیلی معنا دارد در آن شرایط، بعد حضرت فرمودند هولاء فی الجنه و هولاء فی النار این جمعیت اول در بهشت اند آنهایی که دعوت امام هدی را امامی که دعا الی الهدی اجابت کردند اینها در بهشت اند.
شاید هم معنایش این است از الان، این امام با امتش از الان بهشتی اند. و هولاء فی النار، ان دسته دوم هم الان در آتش هستند. پس دو تا جریان امامت هست. امامتی که امتش را بهشتی می کند امامتی که امتش را جهنمی می کند و این دعوت و این اجابت و این سیر از همین دنیا هم آغاز می شود. بعد حضرت استشهاد فرمودند به این آیه شریفه که خدای متعال می فرماید که دو دسته هستند دو تا فریق اند از هم جدا می شوند صف آنها جدا می شود فریق فی الجنه و فریق فی السعیر، یک گروه در جنت اند یک گروه هم در سعیر هستند این دو تا فریق همین دو تا قومی هستند که با دو تا امام حرکت می کنند محور این دو تا فریق دو تا امام است دو تا دعوت است دو تا اجابت است. این که اینها را از هم جدا کرده ممتاز کرده،فی الجنه و فریق فی السعیر.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 46:42

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی