- 1098
- 1000
- 1000
- 1000
کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟، فصل دوم، جلسه بیست و پنجم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟»، فصل دوم، جلسه بیست و پنجم، سال 1402
عنوان بحث ما «کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا» است. اگر این بحث درست پیش برود، بعداً میتواند برای «کدام زهرای اطهر سلام الله علیها؟ کدام سقیفه»، «کدام امیرالمؤمنین صلوات الله علیه؟ کدام غدیر؟»، «کدام امام حسن مجتبی صلوات الله علیه؟ کدام آتشبس با معاویه؟» و خیلی از مفاهیم دیگر دینی الگو گرفته شود، که اینطوری واکاوی شود.
بخش اعظم ارتباط ما به حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه همین تصویر ذهنی ماست که حاصل از روایت ماست. امام هدایتِ باطنیِ ملکوتیِ وجودی دارد، هم امام زمان ارواحنا فداه، هم ائمهی دیگر.
ممکن است کسی هیچ تصویر درستی نداشته باشد، غلط در غلط فکر کند، به تصدید الهی به هدایت باطنی امام منقلب و اصلاح بشود، این ممکن است و منکرِ این نیستیم. امام هدایتِ باطنی میکند.
اما آنقدر که بررسی میکنیم، ظاهراً اغلب به همین تصویر خود ما برمیگردد. لذا اصلاح تصویر جزو مسئلهی معرفة الامام است. اینکه اگر معرفت امام نباشد انسان به مرگ جاهلی میمیرد، بخش زیادی از این معرفت، همین تصویر ذهنی ماست.
ایمان ما هم متّخذ از همین معرفت است. لذا بحث ساده نیست، اینطور نیست که بگوییم صرفاً یک جریان تاریخنگاری با یکدیگر بحث میکنم. این بحث اثر دارد.
کمااینکه ما عرض کردیم حتّی یک روضهی ساده، یک بیتِ ساده، یک سخنرانیِ معمولی، ممکن است روی تصویر ما اثرِ جدّی بگذارد. بحث به آنجایی رسید که تصویری که از حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه در جهان اسلام هست، که حاصلِ یک روایتِ مخدوشِ نیمبندِ نصفهی تحقیرشدهی تذلیلشده است، طوری نیست که بشود امام حسین علیه الصلاة و السلام را پرچمِ برافراشتهی همهی مسلمین قرار داد.
یا نسبت غلط به حضرت دادهاند، یا نسبت خودزنی به حضرت دادهاند، یا این فکری که کسانی که مخالف حکومت اسلامی هستند، به معنای حکومتِ شرعیِ اسلامی، وگرنه یزید هم میگفت حکومت من اسلامی است… «حکومت اسلامی» یعنی حکومت بر اساس موازین اسلام. متأسفانه اینها هم میپسندند، حتّی ممکن است شیعیانی به اشتباه فکر کنند که حکومت که یک چیز کثیف و ناپاکی است، مانند بخش سرویس بهداشتی منزل است، هم لاجرم باید باشد، هم ذاتِ آن نجس است. ذات قدرت نجس است
عنوان بحث ما «کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا» است. اگر این بحث درست پیش برود، بعداً میتواند برای «کدام زهرای اطهر سلام الله علیها؟ کدام سقیفه»، «کدام امیرالمؤمنین صلوات الله علیه؟ کدام غدیر؟»، «کدام امام حسن مجتبی صلوات الله علیه؟ کدام آتشبس با معاویه؟» و خیلی از مفاهیم دیگر دینی الگو گرفته شود، که اینطوری واکاوی شود.
بخش اعظم ارتباط ما به حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه همین تصویر ذهنی ماست که حاصل از روایت ماست. امام هدایتِ باطنیِ ملکوتیِ وجودی دارد، هم امام زمان ارواحنا فداه، هم ائمهی دیگر.
ممکن است کسی هیچ تصویر درستی نداشته باشد، غلط در غلط فکر کند، به تصدید الهی به هدایت باطنی امام منقلب و اصلاح بشود، این ممکن است و منکرِ این نیستیم. امام هدایتِ باطنی میکند.
اما آنقدر که بررسی میکنیم، ظاهراً اغلب به همین تصویر خود ما برمیگردد. لذا اصلاح تصویر جزو مسئلهی معرفة الامام است. اینکه اگر معرفت امام نباشد انسان به مرگ جاهلی میمیرد، بخش زیادی از این معرفت، همین تصویر ذهنی ماست.
ایمان ما هم متّخذ از همین معرفت است. لذا بحث ساده نیست، اینطور نیست که بگوییم صرفاً یک جریان تاریخنگاری با یکدیگر بحث میکنم. این بحث اثر دارد.
کمااینکه ما عرض کردیم حتّی یک روضهی ساده، یک بیتِ ساده، یک سخنرانیِ معمولی، ممکن است روی تصویر ما اثرِ جدّی بگذارد. بحث به آنجایی رسید که تصویری که از حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه در جهان اسلام هست، که حاصلِ یک روایتِ مخدوشِ نیمبندِ نصفهی تحقیرشدهی تذلیلشده است، طوری نیست که بشود امام حسین علیه الصلاة و السلام را پرچمِ برافراشتهی همهی مسلمین قرار داد.
یا نسبت غلط به حضرت دادهاند، یا نسبت خودزنی به حضرت دادهاند، یا این فکری که کسانی که مخالف حکومت اسلامی هستند، به معنای حکومتِ شرعیِ اسلامی، وگرنه یزید هم میگفت حکومت من اسلامی است… «حکومت اسلامی» یعنی حکومت بر اساس موازین اسلام. متأسفانه اینها هم میپسندند، حتّی ممکن است شیعیانی به اشتباه فکر کنند که حکومت که یک چیز کثیف و ناپاکی است، مانند بخش سرویس بهداشتی منزل است، هم لاجرم باید باشد، هم ذاتِ آن نجس است. ذات قدرت نجس است
کاربر مهمان
کاربر مهمان