- 681
- 1000
- 1000
- 1000
واقع بینی و احساسات معنوی در قرآن (تفسیر سوره محمد(ص))، جلسه هجدهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع " واقع بینی و احساسات معنوی در قرآن (تفسیر سوره محمد(ص))"، جلسه هجدهم، سال 1402
در این سوره مبارکه به مفهوم کفر پرداختیم و گفتیم که کافر کسی است که از پذیرش حق و واقعیت سرباز میزند و مومن کسی است که از واقعیت تبعیت میکند. تفاوتی بین علم و ایمان نیست، عالم یا دانشمند کسی است که به دنبال درک واقعیت است و مومن هم همینطور است، ولی فرق مومن با دانشمند این است که موضوع علم مومن، اصلی ترین واقعیت های باثبات عالم هستی است. مثل قیامت. اساساً هر جا که ایمان زیاد باشد، علم هم زیاد است. بعد از ظهور، علم خیلی پیشرفت خواهد کرد. دین همین است و گرایشی در انسان نسبت به واقع بینی ایجاد میکند. در این سوره مبارکه هم خیلی به واقع گرایی تاکید شده است. اعتقادات گاهی از تجربه خارج می شود و همیشه از عقل در نمی آید. قرآن خیلی ها را واقع بین می کند. عواطف و احساساتی که در دین هست، ناشی از شدت عقلانیت است و ناشی از احساسات سطحی نیست. عواطف و احساسات دینی کاملا واقعی و با ثبات هستند. حب به اهل بیت در دل مومنین کاملا واقعی است.
در این سوره مبارکه به مفهوم کفر پرداختیم و گفتیم که کافر کسی است که از پذیرش حق و واقعیت سرباز میزند و مومن کسی است که از واقعیت تبعیت میکند. تفاوتی بین علم و ایمان نیست، عالم یا دانشمند کسی است که به دنبال درک واقعیت است و مومن هم همینطور است، ولی فرق مومن با دانشمند این است که موضوع علم مومن، اصلی ترین واقعیت های باثبات عالم هستی است. مثل قیامت. اساساً هر جا که ایمان زیاد باشد، علم هم زیاد است. بعد از ظهور، علم خیلی پیشرفت خواهد کرد. دین همین است و گرایشی در انسان نسبت به واقع بینی ایجاد میکند. در این سوره مبارکه هم خیلی به واقع گرایی تاکید شده است. اعتقادات گاهی از تجربه خارج می شود و همیشه از عقل در نمی آید. قرآن خیلی ها را واقع بین می کند. عواطف و احساساتی که در دین هست، ناشی از شدت عقلانیت است و ناشی از احساسات سطحی نیست. عواطف و احساسات دینی کاملا واقعی و با ثبات هستند. حب به اهل بیت در دل مومنین کاملا واقعی است.
تاکنون نظری ثبت نشده است