- 373
- 1000
- 1000
- 1000
واقع بینی و احساسات معنوی در قرآن (تفسیر سوره محمد(ص))، جلسه یازدهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع " واقع بینی و احساسات معنوی در قرآن (تفسیر سوره محمد(ص))"، جلسه یازدهم، سال 1402
در این سوره مبارکه در مورد مومنین صحبت میشود. ایمان لفظ بسیار دلنشینی هست اگر که معنای آن به درستی درک شود. خداوند متعال کافران را به دلیل این که کتمان حقیقت میکنند کافر نامیده است و حقایق را ندیده می گیرند. انسان نباید با واقعیت دشمنی کند. مومن در مقابل کافر است. اما مومن وقایع و حقایق را می بیند و درک میکند. علامه طباطبایی می فرماید ایمان همان علم به شی است، ما الان در دنیایی زندگی می کنیم که کمتر کسی دشمن علم است. نباید بین ایمان و علم جدایی بیندازیم. در واقع ایمان همان علم است و اگر می خواهیم کسی را برای دین تربیت کنیم در واقع باید برای علم تربیت کنیم. ایمان اساساً از ماده امن گرفته شده است. بنابراین معنای آن امنیت دادن است و شاید مناسبتش این باشد که مومن در واقع اعتقادش را از شک و تردید امنیت بخشیده است. ایمان همان علم به شی است اما علمی که توأم با سکون و اطمینان باشد. ایمان در مرتبه اول مقابل کفر است و به معنای اعدام کتمان واقعیت است. ایمان اثر علم است و دین هم یعنی روش زندگی. علم دینی و غیردینی هم نداریم. کفر یعنی اینکه انسان کافر رابطه اش را با دانایی و علم و حقیقت قطع کرده است. مومن جستجوگر به دنبال حقیقت است. علم به انسان قدرت می دهد. علمی برای آرامش انسان مفیدتر است که معنوی تر باشد. علم و ایمان با یکدیگر تناسب دارند و امنیت و آرامش هر دو اثر علم است.
در این سوره مبارکه در مورد مومنین صحبت میشود. ایمان لفظ بسیار دلنشینی هست اگر که معنای آن به درستی درک شود. خداوند متعال کافران را به دلیل این که کتمان حقیقت میکنند کافر نامیده است و حقایق را ندیده می گیرند. انسان نباید با واقعیت دشمنی کند. مومن در مقابل کافر است. اما مومن وقایع و حقایق را می بیند و درک میکند. علامه طباطبایی می فرماید ایمان همان علم به شی است، ما الان در دنیایی زندگی می کنیم که کمتر کسی دشمن علم است. نباید بین ایمان و علم جدایی بیندازیم. در واقع ایمان همان علم است و اگر می خواهیم کسی را برای دین تربیت کنیم در واقع باید برای علم تربیت کنیم. ایمان اساساً از ماده امن گرفته شده است. بنابراین معنای آن امنیت دادن است و شاید مناسبتش این باشد که مومن در واقع اعتقادش را از شک و تردید امنیت بخشیده است. ایمان همان علم به شی است اما علمی که توأم با سکون و اطمینان باشد. ایمان در مرتبه اول مقابل کفر است و به معنای اعدام کتمان واقعیت است. ایمان اثر علم است و دین هم یعنی روش زندگی. علم دینی و غیردینی هم نداریم. کفر یعنی اینکه انسان کافر رابطه اش را با دانایی و علم و حقیقت قطع کرده است. مومن جستجوگر به دنبال حقیقت است. علم به انسان قدرت می دهد. علمی برای آرامش انسان مفیدتر است که معنوی تر باشد. علم و ایمان با یکدیگر تناسب دارند و امنیت و آرامش هر دو اثر علم است.
تاکنون نظری ثبت نشده است