سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «وادی ایمان میدان امتحانات و ابتلائات»، سال 1400
آیات الهی قرآن کریم در مواقف متعددی چرایی شکلگیری صحنههای سخت و لزوم ورود به درگیریهای سنگین و نیز عوامل شکست را بهخوبی تبیین نموده است. آیات الهی همواره بر بازشناسی نقاط قوت و ضعفها و دقت بر اصلاح نقاط ضعف تأکید نموده است. برای این که وادی ایمان را درک کنیم و مؤمن بمانیم، باید ریشه ابتلائات مسیرمان را بهخوبی بشناسیم.
امتحانات و ابتلائات مختص به امت خاصی نیست و تمام امتها برای رسیدن به وادی ایمان از میدان امتحانات و ابتلائات عبور نمودهاند. وادی ایمان با حرف به دست نمیآید؛ نیازمند گذر از امتحانات سخت و عبور از آزمونهای الهی هستیم. خاطرنشان کرد: «وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِ» این ابتلائات، سختی و امتحان بر سر راه وادی ایمان برای بازشناسی صف صادقین و کاذبین در تجلی ایمان است.
خداوند در آیه 16 سوره توبه می فرماید «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ»؛ این محاسبه، محاسبه خطایی است که گمان کنیم، خداوند متعال با صرف ادعای ایمان ما را رها میسازد. سختیهای دنیا برای این است که صف مجاهدان از غیر مجاهدان که گرفتار تعلقات دنیای هستند و مزاحم راه انسان است، جدا شوند.
سختیها و امتحانات برای محک خلوص ایمان است؛ چرا که از این سختیها کسانی میتوانند به سربلندی عبور کنند که در کنار امام خود بایستند و امید خود را هیچگاه از دست ندهند.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرمایند؛ «مَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ » خداوند متعال وعده تجلی ایمان در عصر ظهور داده است که از آن به عصر ملاقات ایمانی با ذات اقدس الهی یاد میشود؛ حقیقت ایمان موجب مشاهده خداوند متعال خواهد شد و اگر انسان امیدوار به این وعده الهی باشد، قطعاً آن را درک خواهد نمود.
اگر کسی منتظر و امیدوار باشد و امیدوارانه حرکت کند، قطعاً به مقصد خواهد رسید. «وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ»؛ مجاهده انسان را در کنار ولی خدا حفظ میکند و اگر مجاهده نکنیم در دل فتنهها گرفتار و گمراه خواهیم شد.
در وادی ایمان و در مسیر مؤمن ماندن و نیز تجلی توحید و تحقق وعده الهی، دستهای از فتنهها که به تعابیر قرآنی ایذاء الناس است، شکل میگیرند. در فتنهها، خداوند متعال به دستگاه شیطان اجازه میدهد تا بر سر راه مسلمین مزاحمت ایجاد کنند؛ این ایذاء الناس عذاب الهی نیست، بلکه فتنه ای است که اگر انسان در آن دچار محاسبه اشتباه شود، شکست خواهد خورد.
اگر در مقابل ایذاء الناس حس عذاب الهی به ما دست دهد، با محاسبات اشتباهمان گرفتار گمراهی خواهیم شد. اگر در دل ایذاء و فتنهها مقاوم بایستیم و راه را گم نکنیم، این ایذاء به اذن الهی به رحمت واسعه تبدیل خواهد شد.
در دل ایذاها، رحمت الهی نهفته است. منافقین ادعای ایمان میکنند، ولی وقتی خداوند متعال ایشان را دچار فتنه میکند، پا پس میکشند و آن را به منزله عذاب الهی میپندارند. در راه حق بودن، به معنای این نیست که دچار فتنه نخواهیم شد، بلکه این فتنه الناس دروازهای برای ورود به وادی رحمت الهی است.
بر اساس روایات اسلامی امتحانات و ابتلائات سختی پیش روی امت امام زمان (عج) ایجاد خواهد شد که خداوند متعال وعده روشنگری را به ایشان داده است. یکی از موانعی که بر سر راه وادی ایمان است و نمیگذارد انسان به وادی ایمان برسد فتنه الناس است که با مقامت و پایداری بر آن، خداوند آن را به وادی رحمت تبدیل میکند.
فتنه الناس نردبانی برای رشد و سکوی پرواز مؤمنین برای قرب ذات اقدس الهی است. منافقین در دلسختیهای وادی ایمان، با عذاب الهی پنداشتن سختیها پا پسکشیده، گمراهتر میشود؛ اگر کسی در صحنههای سخت کنار ولی خدا نایستد قطعاً در روز پیروزی کنار ولی خدا ایستادنش از روی نفاق و منافع دنیوی است.
آنهایی که در دلسختیها کنار امام(ع) ایستادهاند، وضعشان بسیار خوب است. در کنار سیدالشهدا علیهالسلام بودن در سختترین احوال، بهترین اوضاع را برای انسان رقم میزند؛ همانطور که در مقابل سیدالشهدا علیهالسلام بودن در بهترین شرایط، انسان را در بدترین اوضاع قرار خواهد داشت.
نعمت وجود مقدس امام علیهالسلام نعمت حقیقی و تماموکمال هستی است. اگر با جداشدن از امام حسین علیهالسلام، تمام امکانات هستی را هم به ما بدهند، باز در بدترین اوضاع قرار خواهیم گرفت. «أَم حَسِبتُم أَن تَدخُلُوا الجَنَّةَ وَلَمّا یَأتِکُم مَثَلُ الَّذینَ خَلَوا مِن قَبلِکُم مَسَّتهُمُ البَأساءُ وَالضَّرّاءُ وَزُلزِلوا حَتّى یَقولَ الرَّسولُ وَالَّذینَ آمَنوا مَعَهُ مَتى نَصرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصرَ اللَّهِ قَریبٌ» آیا گمان کردید داخل بهشت میشوید، بیآنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» (در این هنگام، تقاضای یاری از او کردند، و به آنها گفته شد:) آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است!.
ایجاد تزلزل و تردید در امتحانات و سختیها محکی بر استواری انسان و بازشناسی مؤمن و متزلزل از یکدیگر است. اگر انسان خود را گرفتار در طمع بر دنیا سازد، قطعاً در برههای خاص از یاری ولی خدا باز خواهد ماند. تمام امتحانات سخت روزگار برای ظهور و بروز صفات بهشتی و تجلی آن در دنیاست؛ چرا که انسان تا بهشتی نشود و صفات بهشتی را در خود نهادینه نسازد، او را در بهشت راه نخواهند داد.
شهدا انسانهایی هستند که در جنگ شناختی و ترکیبی دشمن هیچگاه متزلزل نشدند و با پرهیز از تردید و عبور از دل فتنهها، راهگشای مسیر دیگران شدند و خونشان برکات فراوانی را رقم زد. خداوند متعال از سایهسار برکات شهادت مظلومانه و از موضع قدرت مدافعان امنیت، این فتنه را جمع کرد.
فضای مجازی رها و بی سروسامان محیط نجوای شیطان، نبأ فاسق و سرتاسر دروغ است. در چنین فضایی دشمنان اخبار را بهدروغ منعکس میکنند. در سیاستهای خبری عصر نوین، نهتنها از واقعه خبر نمیدهند؛ بلکه با پمپاژ اخبار کذب و هدایت ذهنها، ضمن ایجاد تزلزل و بیثباتی، واقعهای را رقم و خبرسازی میکنند.
آیات الهی قرآن کریم در مواقف متعددی چرایی شکلگیری صحنههای سخت و لزوم ورود به درگیریهای سنگین و نیز عوامل شکست را بهخوبی تبیین نموده است. آیات الهی همواره بر بازشناسی نقاط قوت و ضعفها و دقت بر اصلاح نقاط ضعف تأکید نموده است. برای این که وادی ایمان را درک کنیم و مؤمن بمانیم، باید ریشه ابتلائات مسیرمان را بهخوبی بشناسیم.
امتحانات و ابتلائات مختص به امت خاصی نیست و تمام امتها برای رسیدن به وادی ایمان از میدان امتحانات و ابتلائات عبور نمودهاند. وادی ایمان با حرف به دست نمیآید؛ نیازمند گذر از امتحانات سخت و عبور از آزمونهای الهی هستیم. خاطرنشان کرد: «وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِ» این ابتلائات، سختی و امتحان بر سر راه وادی ایمان برای بازشناسی صف صادقین و کاذبین در تجلی ایمان است.
خداوند در آیه 16 سوره توبه می فرماید «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ»؛ این محاسبه، محاسبه خطایی است که گمان کنیم، خداوند متعال با صرف ادعای ایمان ما را رها میسازد. سختیهای دنیا برای این است که صف مجاهدان از غیر مجاهدان که گرفتار تعلقات دنیای هستند و مزاحم راه انسان است، جدا شوند.
سختیها و امتحانات برای محک خلوص ایمان است؛ چرا که از این سختیها کسانی میتوانند به سربلندی عبور کنند که در کنار امام خود بایستند و امید خود را هیچگاه از دست ندهند.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرمایند؛ «مَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ » خداوند متعال وعده تجلی ایمان در عصر ظهور داده است که از آن به عصر ملاقات ایمانی با ذات اقدس الهی یاد میشود؛ حقیقت ایمان موجب مشاهده خداوند متعال خواهد شد و اگر انسان امیدوار به این وعده الهی باشد، قطعاً آن را درک خواهد نمود.
اگر کسی منتظر و امیدوار باشد و امیدوارانه حرکت کند، قطعاً به مقصد خواهد رسید. «وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ»؛ مجاهده انسان را در کنار ولی خدا حفظ میکند و اگر مجاهده نکنیم در دل فتنهها گرفتار و گمراه خواهیم شد.
در وادی ایمان و در مسیر مؤمن ماندن و نیز تجلی توحید و تحقق وعده الهی، دستهای از فتنهها که به تعابیر قرآنی ایذاء الناس است، شکل میگیرند. در فتنهها، خداوند متعال به دستگاه شیطان اجازه میدهد تا بر سر راه مسلمین مزاحمت ایجاد کنند؛ این ایذاء الناس عذاب الهی نیست، بلکه فتنه ای است که اگر انسان در آن دچار محاسبه اشتباه شود، شکست خواهد خورد.
اگر در مقابل ایذاء الناس حس عذاب الهی به ما دست دهد، با محاسبات اشتباهمان گرفتار گمراهی خواهیم شد. اگر در دل ایذاء و فتنهها مقاوم بایستیم و راه را گم نکنیم، این ایذاء به اذن الهی به رحمت واسعه تبدیل خواهد شد.
در دل ایذاها، رحمت الهی نهفته است. منافقین ادعای ایمان میکنند، ولی وقتی خداوند متعال ایشان را دچار فتنه میکند، پا پس میکشند و آن را به منزله عذاب الهی میپندارند. در راه حق بودن، به معنای این نیست که دچار فتنه نخواهیم شد، بلکه این فتنه الناس دروازهای برای ورود به وادی رحمت الهی است.
بر اساس روایات اسلامی امتحانات و ابتلائات سختی پیش روی امت امام زمان (عج) ایجاد خواهد شد که خداوند متعال وعده روشنگری را به ایشان داده است. یکی از موانعی که بر سر راه وادی ایمان است و نمیگذارد انسان به وادی ایمان برسد فتنه الناس است که با مقامت و پایداری بر آن، خداوند آن را به وادی رحمت تبدیل میکند.
فتنه الناس نردبانی برای رشد و سکوی پرواز مؤمنین برای قرب ذات اقدس الهی است. منافقین در دلسختیهای وادی ایمان، با عذاب الهی پنداشتن سختیها پا پسکشیده، گمراهتر میشود؛ اگر کسی در صحنههای سخت کنار ولی خدا نایستد قطعاً در روز پیروزی کنار ولی خدا ایستادنش از روی نفاق و منافع دنیوی است.
آنهایی که در دلسختیها کنار امام(ع) ایستادهاند، وضعشان بسیار خوب است. در کنار سیدالشهدا علیهالسلام بودن در سختترین احوال، بهترین اوضاع را برای انسان رقم میزند؛ همانطور که در مقابل سیدالشهدا علیهالسلام بودن در بهترین شرایط، انسان را در بدترین اوضاع قرار خواهد داشت.
نعمت وجود مقدس امام علیهالسلام نعمت حقیقی و تماموکمال هستی است. اگر با جداشدن از امام حسین علیهالسلام، تمام امکانات هستی را هم به ما بدهند، باز در بدترین اوضاع قرار خواهیم گرفت. «أَم حَسِبتُم أَن تَدخُلُوا الجَنَّةَ وَلَمّا یَأتِکُم مَثَلُ الَّذینَ خَلَوا مِن قَبلِکُم مَسَّتهُمُ البَأساءُ وَالضَّرّاءُ وَزُلزِلوا حَتّى یَقولَ الرَّسولُ وَالَّذینَ آمَنوا مَعَهُ مَتى نَصرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصرَ اللَّهِ قَریبٌ» آیا گمان کردید داخل بهشت میشوید، بیآنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» (در این هنگام، تقاضای یاری از او کردند، و به آنها گفته شد:) آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است!.
ایجاد تزلزل و تردید در امتحانات و سختیها محکی بر استواری انسان و بازشناسی مؤمن و متزلزل از یکدیگر است. اگر انسان خود را گرفتار در طمع بر دنیا سازد، قطعاً در برههای خاص از یاری ولی خدا باز خواهد ماند. تمام امتحانات سخت روزگار برای ظهور و بروز صفات بهشتی و تجلی آن در دنیاست؛ چرا که انسان تا بهشتی نشود و صفات بهشتی را در خود نهادینه نسازد، او را در بهشت راه نخواهند داد.
شهدا انسانهایی هستند که در جنگ شناختی و ترکیبی دشمن هیچگاه متزلزل نشدند و با پرهیز از تردید و عبور از دل فتنهها، راهگشای مسیر دیگران شدند و خونشان برکات فراوانی را رقم زد. خداوند متعال از سایهسار برکات شهادت مظلومانه و از موضع قدرت مدافعان امنیت، این فتنه را جمع کرد.
فضای مجازی رها و بی سروسامان محیط نجوای شیطان، نبأ فاسق و سرتاسر دروغ است. در چنین فضایی دشمنان اخبار را بهدروغ منعکس میکنند. در سیاستهای خبری عصر نوین، نهتنها از واقعه خبر نمیدهند؛ بلکه با پمپاژ اخبار کذب و هدایت ذهنها، ضمن ایجاد تزلزل و بیثباتی، واقعهای را رقم و خبرسازی میکنند.
قطعات
-
عنوانزمانتعداد پخش
-
-
-
-
تاکنون نظری ثبت نشده است