سخنرانی حجت الاسلام محمد سعیدی آریا با موضوع «شهید منشأ اثر و هدایت»، سال 1401
قواعد الهی در حساب و کتاب با قواعد دنیایی ما بسیار متفاوت است. خداوند متعال انسانی که شهید شده را منشأ اثر ذکر میکند که یاد و خاطره ایشان هدایت آفرین است؛ هر موضوعی که به شهید وابسته است، احیاگر جامعه و دنیا بوده، دربردارنده پیامی معرفتی است.
قرآن کریم در آیات متعدد، اشتباهات محاسباتی انسانها را متذکر شده است. «الدنیا مزرعه آخرت»؛ کسی که از آخرت خبری ندارد، کار و تلاش در دنیا برای آبادانی آخرت را عبث میپندارد.
شهدا همچون دانهای هستند که وقتی دفن میشوند برکت آفرین بوده، رویشهای معنوی را در جامعه ایجاد میکنند. نگاه خداوند متعال در برکت عمر حجمی نبوده، ناظر به اثربخشی برای یاری دین الهی و کار برای تعالی در آخرت است.
پیامبر اعظم صلیالله علیه و اله در حدیثی فرمودند «فَوقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بِرٌّ حتّى یُقتَلَ الرجُلُ فی سبیلِ اللّه، فإذا قُتِلَ فی سبیلِ اللّه ِ فلیسَ فَوقَهُ بِرٌّ» بالاى هر نیکوکارى، نیکوکاری دیگرى است تا آنگاه که مرد در راه خدا کشته شود. پس، چون در راه خدا کشته شد، بالاتر از آن نیکى، ارزشى وجود ندارد. تمام علما و بزرگان دین همواره آرزوی شهادت در راه الهی داشتند.
بر اساس روایات اهلبیت علیهمالسلام، مؤمنانی که به مرگ طبیعی از دنیا رفتند، آرزو و امید دارند تا در دوران رجعت و ظهور حجت خدا حضور یافته در کنار امامزمانشان به فیض شهادت نائل آیند.
در محاسبات الهی و معارف اسلامی از شهادت بهعنوان فوز عظیم و پیروزی بزرگ یاد میشود. کار شیطان تغییر ارزشها و زینت بخشیدن به اعمال پست دنیا و جلوه سازی و ارزشگذاریهای دنیایی برای دنیاپرستان است تا انسان را بنده زرخرید و پست دنیا کند.
شیطان عندالله باق را فانی و دنیای فانی را باق نشان میدهد. کسانی که به اعتماد الهی «إِنَّ اللَّهَ لَا یُخْلِفُ الْمِیعَادَ» دست یابند، رستگار میشوند. جلوهگری و ایجاد دلبستگیهای دنیایی و کاهش افق دید انسان از مهمترین رویکردهای شیطانی است؛ انسان باید تلاش کند تا افق فکر خود را از افق نگاه حیوانی خارج ساخته، خود را برای حضور در آخرت باقی آماده سازد.
شهدا، لحظهبهلحظه خود را در مسیر اتصال به خداوند متعال و تحت تعلیم اهلبیت علیهمالسلام قرار میدادند و تلاش میکردند تا حرکات و تمام شئون زندگی را در مسیر کسب رضایت الهی تعریف و حفظ نمایند؛ خداوند متعال قطعاً توفیق بخش حاضران در مسیر الی الله هستند.
مسیر اهلبیت علیهمالسلام مسیر نجاتبخش در دنیا و آخرت است. اگر از معارف الهی اهلبیت علیهمالسلام و قال الصادق و قال الباقر علیهماالسلام دور شویم، در وادی خسران دنیا و آخرت گرفتار خواهیم شد. خداوند متعال میفرمایند؛ «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ»؛ تا وقتی با کلام اهلبیت(ع) و الله هستیم، ذات اقدس الهی سرپرست ما هستند؛ کسانی که تعالیم الهی را میپوشانند، گرفتار سرپرستی طاغوت خواهند شد.
انسانها فطرت پاکی دارند که اگر به فطرت پاک خود برگردند، خدایی میشوند؛ در جهاد تبیین نهتنها کلام بلکه مهمتر از آن اعمال ما باید دعوت به حق باشد.
قواعد الهی در حساب و کتاب با قواعد دنیایی ما بسیار متفاوت است. خداوند متعال انسانی که شهید شده را منشأ اثر ذکر میکند که یاد و خاطره ایشان هدایت آفرین است؛ هر موضوعی که به شهید وابسته است، احیاگر جامعه و دنیا بوده، دربردارنده پیامی معرفتی است.
قرآن کریم در آیات متعدد، اشتباهات محاسباتی انسانها را متذکر شده است. «الدنیا مزرعه آخرت»؛ کسی که از آخرت خبری ندارد، کار و تلاش در دنیا برای آبادانی آخرت را عبث میپندارد.
شهدا همچون دانهای هستند که وقتی دفن میشوند برکت آفرین بوده، رویشهای معنوی را در جامعه ایجاد میکنند. نگاه خداوند متعال در برکت عمر حجمی نبوده، ناظر به اثربخشی برای یاری دین الهی و کار برای تعالی در آخرت است.
پیامبر اعظم صلیالله علیه و اله در حدیثی فرمودند «فَوقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بِرٌّ حتّى یُقتَلَ الرجُلُ فی سبیلِ اللّه، فإذا قُتِلَ فی سبیلِ اللّه ِ فلیسَ فَوقَهُ بِرٌّ» بالاى هر نیکوکارى، نیکوکاری دیگرى است تا آنگاه که مرد در راه خدا کشته شود. پس، چون در راه خدا کشته شد، بالاتر از آن نیکى، ارزشى وجود ندارد. تمام علما و بزرگان دین همواره آرزوی شهادت در راه الهی داشتند.
بر اساس روایات اهلبیت علیهمالسلام، مؤمنانی که به مرگ طبیعی از دنیا رفتند، آرزو و امید دارند تا در دوران رجعت و ظهور حجت خدا حضور یافته در کنار امامزمانشان به فیض شهادت نائل آیند.
در محاسبات الهی و معارف اسلامی از شهادت بهعنوان فوز عظیم و پیروزی بزرگ یاد میشود. کار شیطان تغییر ارزشها و زینت بخشیدن به اعمال پست دنیا و جلوه سازی و ارزشگذاریهای دنیایی برای دنیاپرستان است تا انسان را بنده زرخرید و پست دنیا کند.
شیطان عندالله باق را فانی و دنیای فانی را باق نشان میدهد. کسانی که به اعتماد الهی «إِنَّ اللَّهَ لَا یُخْلِفُ الْمِیعَادَ» دست یابند، رستگار میشوند. جلوهگری و ایجاد دلبستگیهای دنیایی و کاهش افق دید انسان از مهمترین رویکردهای شیطانی است؛ انسان باید تلاش کند تا افق فکر خود را از افق نگاه حیوانی خارج ساخته، خود را برای حضور در آخرت باقی آماده سازد.
شهدا، لحظهبهلحظه خود را در مسیر اتصال به خداوند متعال و تحت تعلیم اهلبیت علیهمالسلام قرار میدادند و تلاش میکردند تا حرکات و تمام شئون زندگی را در مسیر کسب رضایت الهی تعریف و حفظ نمایند؛ خداوند متعال قطعاً توفیق بخش حاضران در مسیر الی الله هستند.
مسیر اهلبیت علیهمالسلام مسیر نجاتبخش در دنیا و آخرت است. اگر از معارف الهی اهلبیت علیهمالسلام و قال الصادق و قال الباقر علیهماالسلام دور شویم، در وادی خسران دنیا و آخرت گرفتار خواهیم شد. خداوند متعال میفرمایند؛ «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ»؛ تا وقتی با کلام اهلبیت(ع) و الله هستیم، ذات اقدس الهی سرپرست ما هستند؛ کسانی که تعالیم الهی را میپوشانند، گرفتار سرپرستی طاغوت خواهند شد.
انسانها فطرت پاکی دارند که اگر به فطرت پاک خود برگردند، خدایی میشوند؛ در جهاد تبیین نهتنها کلام بلکه مهمتر از آن اعمال ما باید دعوت به حق باشد.
تاکنون نظری ثبت نشده است